RECENZE The Outer Worlds

Sci-fi RPG dochucené notnou dávkou humoru, cynismu a ironie.

VERDIKT: Zářivá hvězda nejen letošního podzimu, kterou rozhodně nemůžete minout.

"It´s not the Best Choice, It´s Spacer´s Choice!" (Není to ta nejlepší volba, ale je to společnost Spacer's Choice) - Toto reklamní heslo vás bude provázet touhle hrou skoro na každém kroku a záhy poznáte, jak je pravdivé. O čem že to vlastně píši? O nejnovější pecce studia Obsidian, hře The Outer Worlds (Vnější světy). Jde o sci-fi RPG s vůní cyberpunku a Divokého západu, dochucené notnou dávkou humoru, cynismu a ironie.

„Co se vlastně stalo? Všechny trable začaly tím, že jsem vzala nabídku Halcyonu a stala se kolonistkou na lodi Naděje. Nikdo z nás ale netušil, že místo jednoho desetiletí skončíme v hibernaci rovných sedm a že Správní ráda nás tam všechny nechá. Kdyby nebylo jistého šíleného vědce, vše by dopadlo úplně jinak."

Ano, správně, rozmrazil vás šílený vědec a revolucionář, který věří, že celá kolonie zkostnatěla a půjde do kytek, pokud s tím někdo něco neudělá - a zvolil si právě vás. Zde začíná celá tvorba postavy, jež vás provede výběrem ze skládačky předem daných modelů, takže nadpozemsky nádherné postavy nečekejte, snad s tím něco udělají modeři. Poté následuje klasický krátký tutoriál ovládání a rázem se ocitáte v širém světě.

Tvořen je velkými nahrávacími oblastmi s volnou možností působení, jen některé větší domy/dungeony jsou zpracovány coby samostatná oblast. Nahrávací obrazovky jsou kapitola sama pro sebe - tvoří je nejrůznější ručně kreslené plakáty, které buď odráží systémovou propagandu, místní faunu, nebo váš postup ve hře s drobnými radami k hraní. Máte-li SSD, moc si jich neužijete, protože nahrávací časy budou velmi krátké, doporučuji si je tedy típnout.

Ač úkoly lze splnit více způsoby, bohužel nejsou až tak nápadité jako v nedávném GreedFall ("najdi a přines" je zde docela často), přesto svůj účel splní. Dokonce jsem shledala, že úkoly společníků mne baví víc než hlavní linka. Čekají na vás těžké i lehčí volby - ať už je to jenom o tom, zda zpeněžit cizí výzkum na stanici nebo jej odevzdat vědci, který vás pro něj poslal? Postavit se na stranu odpadlíků, kteří chtějí normálně farmařit, nebo města, kde místní šéf Spacer´s Choice dře své lidi/otroky do hrobu v továrně na rybí konzervy? Každé takové rozhodnutí má později dopad právě na vás a to, jak se k vám budou lidé chovat. Je zde i systém reputace u různých skupin, kdy to může dopadnout tak, že zprvu se splněním úkolů dopracujete téměř k uctívání vaší osůbky, abyste si je později poštvali proti sobě. Reputace má navíc dopad i praktický, dobrá pověst vám také zlepší ceny v obchodech.

Hra je klasickým velkým RPG Obsidianu, takže jde o volbu původu, šest základních atributů, dovednosti a praktické perky. Ty zábavné typu explodující nepřátelé, záhadný cizinec atd. zde nečekejte. Co je však příjemnou změnou, je systém slabin (Flaws), kdy pokud se pravidelně setkáváte s určitým druhem nepřátel nebo poškození (pád, zranění během míření, drogy, plasma), nabídne vám perk "zdarma" za cenu postihu k základním atributům nebo zvýšenému poškození.

Dovednosti se do 50. úrovně vylepšují skupinově, poté jednotlivě. Zde docela velkou roli hraje i výbava a společníci, kteří vám k některým dovednostem poskytnou bonusy. Do začátku vřele doporučuji zaměřit se na kecání a stealth, protože obojího využijete téměř pořád a nepřipravíte se o cenné zkušenosti.

K devastaci nepřátel pak slouží hromada nejrůznějších zbraní na blízko i dálku, ty obyčejné z nich lze navíc i vylepšovat pomocí modů. Ovšem i unikátní zbraň je možné vylepšit zvýšením její úrovně. A opravdu jedinečné zábavné zbraně tu jsou také. Jen si je najít.

Boj samotný je nejvíce podobný systému z Fallout New Vegas, kdy buď střílíte v reálném čase, nebo můžete využít zpomaleného módu, který se při výběru vhodných perků může stát těžkou zbraní proti vašim nepřátelům. I zde platí, že útok stylem "hrr na ně" není často nejlepší nápad. Co se týče bojové obtížnosti, tak na tu normální se nepotřebujete zabývat ničím jiným než municí a základní injekcí. Munice najdete všude horu. Má jen dva druhy - lehkou a těžkou, takže i v tomto je orientace snadná. Pokud chcete větší výzvu, která vás donutí více přemýšlet a šetřit, tak zvolte těžší obtížnost.

Stejně jako třeba v Knights of Old Republic je vaší hlavní základnou kosmická loď s velmi důvěryhodným jménem "Nespolehlivá". Časem narazíte na několik přátel, kteří vám budou na vašich toulkách dělat společnost, mít vlastní zájmy i zajímavý pokec. Osobně si myslím, že tento pokec je právě tím pravým kořením hry, protože se při něm často zasmějete. Jen je škoda, že ten samý rozhovor (mezi společníky navzájem) vám hra někdy zopakuje několikrát a animace speciálních útoků společníků zůstávají stejné, i když jim v inventáři vyměníte zbraně za úplně jiné.

Průzkum prostředí je důležitý, a i když ne nezbytný, hra vás však za něj odmění formou nejrůznějších zápisků, unikátních zbraní a celkové atmosféry. Ta je u téhle hry na jedničku, plná nádherných krajin, výborných rozhorů a popkulturních odkazů. Krásně ji doplňuje hudba, ať už orchestrální párty ve vesmíru, nebo tóny evokující souboj mezi dvěma pistolníky z westernů.

Když už jsem načala engine, tak hra běží na Unrealu a podporuje pouze DX11, což znamená, že je náročnější, než by mohla být. Přesto na moderní sestavě (R3700X, 16GB DDR4 3600, 5700XT, SSD) i při Ultra nastavení dosahuje v průměru na 80 - 100 fps. Co se grafiky týká, vypadá jako o něco lepší Fallout 4, s tím, že pozadí jsou, zvláště pak obloha, naprosto nádherná. Co už tak krásné bohužel není, jsou postavy. Zde se pravděpodobně podepsal omezený rozpočet hry. Hra také obsahuje chyby. Našla jsem v základní prodávané PC verzi minimálně jeden poškozený úkol, kdy nelze jedno NPC včas zachránit a také občasné problémy s kolizemi, pokud se snažíte někam vyskočit. Pokud nechcete, aby vám hra spadla, při návštěvě vašeho zachránce neotvírejte inventář. Jinak je hra vcelku stabilní a není si na nač stěžovat.

Jdete-li po jen hlavni linii, připravte se aspoň na 25 hodin hraní, jste-li průzkumník, tak klidně i na čtyřnásobek. Hra je velká, plná větších i menších úkolů, dialogů, knih, takže se do ní zažerete a nepustí vás. Svým rozsahem se jedná o určitě největší RPG tohoto roku. Vyšlo koncem října v krabicovém vydání pro konzole za přibližně patnáct stovek a pro PC na elektronických obchodech Epic Games a Windows Store za 60 eur. Je pouze ve světových jazycích, o češtině, byť třeba amatérské, zatím není nic známo.

Mnozí tuhle hru srovnávali a budou srovnávat s Fallouty. Je to oprávněné, je přeci od stejných tvůrců, jako bylo pověstné New Vegas, a někteří autoři dělali i v Black Isle na původních dílech. Já bych řekla, že je to tak napůl. Hra sice využívá stejné mechanismy jako Fallouty, ale atmosféru má svou vlastní a dle mého názoru lepší, hutnější. Nejsou to KOTOR, ani Fallout. Jsou to The Outer Worlds.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2019.

The Outer Worlds

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch