If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Oficiální specifikace Xbox Series X s 12 teraflopy

Vlastnosti přímo od Microsoftu.

To, co vidíte na první fotce níže, je IBM ASCII White. Superpočítač z roku 2001 složený z 512 jednotek, který měl teoretický výpočetní výkon ve špice až 12,3 teraflopu. Vybudovat ho vyšlo na 110 milionů dolarů...

... a to na druhém obrázku je Xbox Series X. Herní konzole přicházející na trh letos o Vánocích, která bude mít ten samý výkon 12 teraflopů a bude stát jen zlomek toho co superpočítač výše. Neuvěřitelný pokrok, že?

Microsoft dnes předhonil pasivní Sony s představením podrobných technických specifikací Xbox Series X.

Citujeme jeho oficiální výčet vlastností, díky nimž prý budou "hry působit a vypadat neuvěřitelně živě". Konzole má mít rychlost, abyste prý "mohli více hrát a méně čekat":

  • 12 teraflopů (už se vědělo z dřívějších úniků)
  • Speciální RDNA 2 a procesor Zen 2 (čtyřikrát vyšší výpočetní výkon oproti Xbox One, a dvakrát vyšší výkon GPU oproti Xbox One X a osmrkrát oproti Xbox One)
  • Variabilní frekvence stínování (VRS, tvůrci mohou upřednostnit vybrané efekty či důležité postavy pro stabilnější framerate)
  • Hardwarově akcelerovaný DirectX Raytracing (pro realističtější a dynamičtější prostředí s hezčím nasvícením a odrazy)
  • Speciální konstruovaný SSD (větší a dynamičtější otevřené světy, rychle načtené, stejně jako přesuny při rychlém cestování)
  • Rychlé obnovení více spuštěných her (téměř okamžité pokračování hraní vícero titulů z místa, kde jste minule skončili, bez jakéhokoli loadování)
  • Dynamická latence vstupu (pro přesnější a rychleji reagující ovládání, zejména u bezdrátového ovladače, a pro synchronizaci ovládání s tím, co vidíte)
  • HDMI 2.1 (synchronizace obnovovací frekvence obrazovky s framerate hry pro odstranění zadrhávání obrazu a minimální lag)
  • Podpora 120fps (standardem je 60fps, ale vývojáři mohou jít do 120fps pro zvětšenou realističnost či rychlou akci)

Nová generace kompatibility má spočívat v tom, že budete "hrát tisíce her čtyř generací, které vypadají a působí lépe než kdykoli předtím" (bez nutnost je upravovat od vývojářů). A funkce Chytré doručení zase zajistí, že "budete hrát vždy tu nejlepší verzi hry pro svůj Xbox". Vedle Halo Infinite, slíbeného pro "miliony uživatelů Xbox Game Pass", to mohou využít i všichni ostatní výrobci. Například pro vydání nejprve verze pro Xbox One a až později uvést hru pro Series X - vám přitom stačí koupit si hru pouze jedenkrát, uložené pozice a achievementy se minimálně u first-party titulů od MS přenesou.

Xboxový boss Phil Spencer krom toho prozradil, že jsou se Series X v předstihu oproti plánu a že na jeho Twitteru je opravdu fotka čipu, který konzoli pohání. Čili řádné rozptýlení obav ohledně koronaviru v Číně a souvisejících výmyslů o možném riziku s výrobou či zpožděním nextgenu.

Něco takto optimistického, s čím se dnes vytasil Microsoft, současný herní trh vyloženě potřeboval a jistě za to ze všech stran sklidí kladné body. I to motivuje řadu studií k odhalení nových projektů, když už máme potvrzeny přesné specifikace.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

About the Author
Jan Doskocil avatar

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Comments