RECENZE Ultimate Admiral: Age of Sail

Námořní bitvy plachetnic, jaké tu dlouho chyběly.

VERDIKT: Zatím se jeví jako parádní námořní strategie.

Ač se to nezdá, je to už dobrých deset let, co nám vývojáři z Creative Assembly naservírovali pořádné námořní bitvy plachetnic, coby součást svých Total War strategií. Nutno říct, že tenkrát nasadili laťku pořádně vysoko, možná až moc, že se nikdo za ty roky ani neodvážil jí zkusit překonat. Pomyslnou rukavici zvedli až ukrajinští vývojáři z Game-labs, kteří rozhodně nejsou žádní nováčci. Stojí za dobře zavedenou sérií Ultimate General a také námořní simulací Naval Action. Právě spojením prvků z obou zmíněných titulů vznikla nejnovější hra Ultimate Admiral: Age of Sail, která je v první řadě námořní strategií, ale zároveň je zde ve velké míře zakomponován i pozemní boj jednotek. V řadě případů jde dokonce o kombinaci obojího, což si za malou chvíli podrobně rozebereme.

Early Access s fungujícími kampaněmi

Ultimate Admiral: Age of Sail zatím není hotovou hrou, protože se nachází v Early Accessu (předběžném přístupu), ale natolik pokročilém, že má dvě funkční kampaně. Jedna je za Angličany působící v Karibské oblasti a druhá za Američany bojující za svou nezávislost v severní Americe. V zásadě by se stav hry dal přirovnat k dobře fungující betaverzi. Vývojáři nyní rebalancují jednotky a vychytávají všemožné technické chyby. K tomu ostatně slouží i možnost reportovat, přes klávesu F11, jakýkoli problém, na který hráči v současnosti narazí. Pokud hře fandíte, už nyní můžete na Steamu za 40 eur pořídit a třeba trochu i pomoci s její finalizací. Game-labs totiž naslouchají komunitě a mají za cíl hru vyladit co nejvíce podle ohlasu svých fandů.

Řada lidí se ptá (stejně jako tomu bylo u Ultimate General z období americké občanské války), jestli hra bude mít kampaň ve stylu Total War, tedy s centrální mapou a ekonomickou částí a vývojáři musí dokolečka opakovat, že nikoli. Jejich hry jdou zkrátka jinou cestou, soustředí se čistě na bojovou taktiku a tomu odpovídají i kampaně, které jsou v zásadě lineární, ale umožňují hráči volbu pozemní či námořní bitvy v rámci kapitoly nebo alespoň ovlivnit jejich pořadí. Zároveň je zde vcelku propracovaný management flotil, zbraní, velitelů, námořní posádky či vojenských oddílů.

Jen pro představu, Ultimate Admiral: Age of Sail disponuje více než dvaceti pěti druhy válečných plavidel rozdělených podle tříd a stejným počtem pozemních jednotek. K tomu si připočtěte ještě padesátku rozličných typů děl a palných zbraní. Opomenut nebyl ani výzkumný vývojový strom a také rozvíjení schopností vaší hlavní postavy. Je toho vcelku dost, čím se jde mezi jednotlivými bitvami zabývat a také si více vážíte svých jednotek, které si s sebou přenášíte ze scénáře do scénáře.

Lineárnost není svazující

Vlastně jsem byl až překvapený, co všechno manažerské možnosti dovolují. Například ukořistěné lodě z námořních bitev můžete zařadit do své flotily nebo je odeslat admiralitě a získat tím speciální body, které jsou potřeba pro výzkum nových postupů a technologií. Každá loď nebo posádka může být vybavena rozličnými zbraněmi. I u lodí platí, že není dělo jako dělo a občas je to pěkné dilema, čím se vybavit a hlavně čím to zaplatit. Lodě si lze i klasicky kupovat, ale levné to není, a když k tomu připočtete možnosti technického vylepšení a výzbroje, je potřeba mít připravenou dobrou finanční rezervu. To je ostatně i další motiv, jak si vybírat mise. Někdy se vyplatí před důležitým námořním střetnutím kývnout na nebezpečnou výpravu v džungli, která je ale velmi štědře placena. Zisk pak dovolí nakoupit lepší vybavení nebo umožní najmout více posádky.

Celkově vzato, na to, že Ultimate Admiral má skutečně lineární kampaně, je zde obrovský ranec věcí, které si můžete dělat po svém. A pak si ve scénářích libovat, jak jste to chytře vymysleli nebo se naopak proklínat, jak jste prokaučovali před bitvou a vstoupili do ní s naprosto nemožným vybavením nebo jeho špatným zkombinováním.

Boj na moři

Teď už ale přejděme k tomu, jak jsou zde pojaty námořní bitvy. Na první pohled vám brada sice nespadne, protože po grafické stránce je zřejmé, že moře a lodě vypadají lépe i v deset let starém Empire nebo Napoleon Total War. Na druhou stranu paluby lodí jsou v Ultimate Admiral o něco přehlednější, ale je to tím, že mají méně detailů a posádka je prezentována spíš jen jejím početním vzorkem. Po herní stránce je to ale jiné kafe, protože je zde výrazně chytřejší umělá inteligence. Používání fíglů z Total War série, kde je možné relativně rychle vyřadit z provozu nepřátelské lodě a svižně jim kosit stěžně a plachtoví řetězovými střelami, tady rozhodně nefunguje. Respektive tyto střely mají výrazně menší účinek a AI soupeři nejsou tak přiblblí, aby se nechali jednoduše rozšvihat na kousky.

Pokud máte kvalitní posádku a k tomu početní výhodu, je nejefektivnější přejít co nejdříve k zahákování a obsazení nepřátelské lodě. Následně rozdělit své mužstvo a vrátit původně nepřátelskou loď do boje pod vaší vlajkou. Zvlášť, když se blíží další nepřátelé, je toto zdaleka ten nejlepší způsob, protože potopení lodě je časově dost náročné a navíc to má i jeden zajímavý vedlejší efekt.

Zatímco v Total War, když pošlete loď ke dnu, vidíte, jak se její posádka topí v moři, v Ultimate Admiral berou nepřátelé rozum do hrstí, spustí na vodu veslice a zachrání se. Jenže to není všechno, pokud je poblíž další nepřátelská loď, oni k ní doveslují a všichni zachránění námořníci posílí posádku druhé lodi, kterou je pak o to těžší přemoci při zahákování a boji muže proti muži. Stejnou fintu samozřejmě můžete využít i vy a je dobré to mít na paměti, protože tyhle drobnosti mohou ve výsledku zvrátit vývoj celého scénáře. Nejedná se přitom o využití nějaké slabiny AI, jde jen o chytré využití všech ovládacích prvků a mechanik, které tato hra nabízí.

Dalším aspektem námořního boje v podání Ultimate Admiral je skutečnost, že i při větším počtu ovládaných lodí se řízení boje dá mnohem lépe ustát než u Total War série, kde to je poměrně slušný chaos. V Ultimate Admiral navíc můžete předat velení vlastních lodí umělé inteligenci a tady se projevuje naplno jaké vlastnosti (RPG prvky) mají vámi rekrutovaní kapitáni (inteligence, vliv na morálku mužstva atd.)

Pozemní a kombinované operace

Vrcholem námořních bitev je jejich kombinace s vyloděním a pokračováním scénáře na souši, kde své snažení buď můžete úspěšně završit, nebo taky totálně zazdít. Tyto mise počítají s tím, že si nejdříve poradíte s nepřátelskou flotilou na moři a uchráníte lodě převážející pěchotu potřebnou k vylodění. Posléze vydáte povel ke spuštění člunů a necháte své pozemní síly stanout na pláži. K posílení svých šancí můžete nechat vylodit i posádky svých lodí, které vám mohou pomoci, ale zase jejich případná ztráta pak více bolí. Když je navíc nepřítel na dostřel lodních děl, je lepši nechat bitevní lodě v provozu a krýt jejich palbou vyloďující se pěchotu, která to určitě ocení. V následné pozemní operaci je obvykle nutné přepadnout a obsadit protivníkovo postavení nebo pevnůstku a tím dojde k celkovému vítězství.

Samostatné pozemní scénáře jsou pak v některých případech pojaty opravdu grandiózně, co do velikosti bojiště. Krásným příkladem je toho třeba bitva u Bunker Hillu nebo razantní útok džunglí latinské Ameriky, kde číhá plno nepřátel v záloze a cílem je vzdálená základna ve vnitrozemí. Jejím obsazením scénář zdaleka nekončí a vaši vyčerpaní vojáci ji následně musí ubránit při protiútoku vedeného ze všech světových stran.

Ať už námořní nebo pozemní mapy, obě varianty nabízejí herně promakané scénáře, které výborně zabaví všechny taktické nadšence. Grafika sice není dech beroucí, ale herní kamera má naprosto bezvadný potřebný nadhled, který mi všude jinde citelně chybí. Stačí mrknout na okolní obrázky a hned pochopíte, co tím myslím. Hlavně u pozemních bitev je to nejvíce znát.

Ještě bych rád upozornil na častou stížnost nových hráčů na ovládání jednotek na souši. Formace tu jaksi nejsou, a pokud člověk dříve nehrál Ultimate General, je totálně zmaten z toho, jak efektivně řešit pathfinding jednotek nebo jejich správné natočení. Přitom jsou zde pro tyto účely naprosto úžasné nástroje, ale musíte vědět, jak je používat. Doporučuji tedy zhlédnout minimálně výuková videa od vývojářů, kde jde vše vysvětleno a člověk má pak radost, když ví jak to ve hře přesně použít a hlavně jak báječně to funguje.

Hra sice není dokonalá a neškodilo by přidat například možnost vytvořit rychlou bitvu nebo zakomponovat multiplayer. Taky grafika by potřebovala trochu více poladit, hlavně v oblasti stínů a nasvícení, ale po herní stránce je to něco, co tu strašně dlouho chybělo. Early Access vám rozhodně nenutím, vím, že není pro každého, ale pokud vás tahle hra zaujala a chcete jí podpořit nebo se podílet na jejím dokončení, určitě neváhejte a pořiďte jí. Je zde vidět velký potenciál, tak ať se podaří ho co nejvíce využít - můžete na tom mít i vlastní zásluhu.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.