RECENZE Gears Tactics

Hloupý klon XCOMu? Kdepak.

VERDIKT: Velké překvapení a skvělé převedení střílečky Gears of War do dynamické tahové strategie.

Dokázali jste si někdy představit střílečku Gears of War jako tahovou strategií? Tahle na první pohled nemyslitelná vize se překvapivě zhmotnila v podobě Gears Tactics a představte si, že ona je to vážně parádní hra. Nejedená se přitom o žádný laciný klon série XCOM, ale o osobitou strategii, která představuje zajímavou odbočku od legendární krycí third-person střílečky. Vývojáři nenechali nic náhodě a pro fandy je od prvního momentu všechno povědomé a v tom správném stylu.

Příběh je nezbytnou součástí každých Gearsů a ani tady tomu není jinak. V případě Gears Tactics se děj odehrává ještě před událostmi prvního dílu, takže je to chytře vymyšlený prequel. Opět není nouze o spousty ingame filmečků, přesně, jak to znáte - jen s tím rozdílem, že poté do hry skočíte v roli taktika, který rozdává rozkazy jednotlivým postavám. I když se jedná o strategii hranou na kola, což může snadno evokovat pomalost a rozvláčnost, u Gears Tactics je tomu kupodivu úplně naopak. Zatím jsem snad neviděl tolik svižnou tahovku jako je tato. Dynamika misí je skutečně nevídaná a napětí zajišťuje i fakt, že nelze libovolně ukládat spozice. Stejně jako v klasické Gears střílečce se postup ukládá automaticky a to po dosažení určitých checkpointů.

Jinak ale Gears Tactics plně respektují prakticky všechny aspekty těch nejlepších tahovek, včetně série XCOM. Management základny nebo výzkum byste tady sice hledali marně, ale úprava a rozvíjení postav nebo pilování dovedností na základě odemykání stromové nabídky tu rozhodně nechybí. Charaktery z řad hrdinů Gears si musíte střežit jako oko v hlavě a pokud vám v boji zemřou, nelze mise úspěšně dokončit. To ovšem neplatí o dalších „obyčejných" rekrutech, o které přijít můžete, a hra přesto jede dál. Velká škála dovedností vám dovoluje vycvičit si skutečné specialisty na různé druhy boje a věřte, že to budete potřebovat.

Ač se to ze začátku nezdá (zvlášť během výcvikových misí, kde vám hra hodně pomáhá a radí jak co udělat) záhy poznáte, že Gears Tactics jsou pěkně drsnou hrou, která vám nic neodpustí. Trochu AI podezřívám, že místy fixluje, ale to nic nemění na tom, že za chyby tady člověk platí a nezřídka kdy je nutné začít znovu od posledního checkpointu. Velkou radost mi udělalo zjištění, co všechno se během boje dá s vojáky dělat. Vývojáři prokázali slušnou kreativitu, takže obyčejné střílení po nepřátelích je jen pomyslnou špičkou ledovce.

Na rychlost a průběh kol má značný vliv systém spotřeby bodů pro pohyb a střelbu. Není problém vyběhnout z krytu, aplikovat střelbu a ještě se stihnout uklidit do bezpečí. Samozřejmě je nutné to dopředu spočítat a nevyběhnout moc daleko z výchozího bodu, ale technicky to možné je. Stejně tak je možné se pohnout, vystřelit a poté přepnout postavu do „overwatch" módu, kterým kryje střelbou svůj zorný úhel i během tahu soupeře.

Dále je možné speciálním režimem střelby zlikvidovat „overwatch" mód nepřátel, aby vaše vlastní postavy nepadly do pasti. Pak lze používat různé typy granátů nebo aktivovat speciální režim pro finální doražení zraněných nepřátel, které je nebývale kreativní. Ač se jedná o strategii, krve a uřezaných končetin si tady užijete úplně stejně jako v klasické střílečce. Motorové pily na puškách nebo obří bajonety dělají z nepřátel fašírku s litry krve. Myslím, že fandové Gears mohou být v tomto ohledu naprosto spokojeni.

Příběhové mise jsou stěžejní a mají nejlepší atmosféru, zároveň jste v některých z nich ještě více tlačeni kupředu limitem kol, za které musíte scénář dokončit. To nutí člověka více riskovat a nekempovat. Jsou ale chvíle, kdy čelíte dost velké přesile a nedá vám to nenalákat bandu nepřátel do léčky a pak jí celou ze zálohy nevykostit. Ten pocit, když se to povede, je úžasný. Během boje se nesmí zapomínat na sbírání loot boxů pro vylepšení výbavy a myslet na to, že mise končí, až když se dostanete zpátky ke svému mobilnímu APC. Pikantní je rovněž několik soubojů s bossy, které dají fakt zabrat, a pravděpodobně se nevyhnete pár opakováním, než se vám podaří je udolat.

Ve hře se nachází i vedlejší mise, které jsou ovšem povinné a nejdou přeskočit. Ve výsledku je to tak spíše vycpávka, ale slouží hlavně k vylepšení postav, získání nových rekrutů a výbavy do dalších příběhových scénářů. I tak počítejte (podle zvolené obtížnosti) s hratelností hlavní kampaně okolo pětadvaceti hodin. Po dohrání kampaně si můžete prodloužit hraní samostatnými scénáři s generovaným obsahem.

Když to shrnu, hratelnost Gears Tactics je výborná navíc s pohlcující dějovou linkou. Právě ta dynamičnost a důraz na atmosféru s hrdiny je nejvíce odlišující od série XCOM. My vůbec nemusíme řešit, která z těchto dvou her je lepší, každá si jde totiž vlastní cestou a i když to jsou obě tahovky s podobnými herními pravidly, v mých očích se navzájem neohrožují.

Grafika je jedním slovem úžasná. Je to jako byste koukali na skutečné Gears of War z ptačího pohledu. Smysl pro detail a design jednotlivých misí nemá chybu, stejně tak častá změna vizuálního prostředí činí hru pro hráče mnohem zajímavější, než kdyby bylo všechno na jedno brdo. Na ultra detaily dokáže Gears Tactics vyždímat procesor i grafiku na úplné maximum, což si ostatně můžete sami ověřit v benchmarku, který lze spustit z hlavního menu hry. Minimální HW nároky však krvavé nejsou a není problém rozjet i na horších počítačích.

Co ovšem rozhodně nepotěší, je absence české lokalizace (už jednou přitom Microsoft ukázal, že Gearsy do češtiny udělat umí) a také naprosto nepochopitelná cena 70 eur na Steamu. V Microsoft Store to jde sice o něco málo levněji, ale za vysokou cenovkou vidím spíše snahu nalákat hráče na Xbox Game Pass, kde je hra dostupná od prvního dne za nižší měsíční poplatek.

Ještě před půl rokem bych nevěřil, že Gears Tactics mohou být slušnou hrou. Tipoval jsem nějaký hloupý klon XCOMu nebo nedotažený koncept, který bude mít fatální nedostatky. Ale místo toho tady máme skutečnou AAA hru, která parádně rozšiřuje svět a značku Gears of War. Je to skvělá kombinace legendární střílečky a taktické hry. Odteď už nemusíte v Gearsech jen pobíhat a střílet z pohledu třetí osoby, nyní můžete velet všem postavám a vychutnávat si řežbu nepřátel z pořádného nadhledu.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.

Gears Tactics