RECENZE Iron Man VR

Z komiksových superhrdinů se pro toto ovládání hodí zdaleka nejlépe.

VERDIKT: Pro fanoušky této postavy doslova vysněný titul na PSVR, i přes určitá omezení a nedostatky.

Už jsme si tak nějak zvykli, že pro Playstation VR vznikají především jednodušší a méně náročné hry. Může za to jednak slabší hardware a také snaha vývojářů zajistit maximální přístupnost pro příležitostné hráče. Občas se ale objeví skutečně odvážné projekty, které to myslí vážně a snaží se přinést buď plnohodnotný příběh, nebo komplexní hratelnost. Nemluvím tu přitom o nějakých portech klasických her, ale o ryzích VR titulech jako byly třeba Blood & Truth nebo Farpoint (obě jsme na Eurogameru recenzovali). Novinka v podobě Marvel's Iron Man VR se pak řadí přesně mezi jmenované hry. Je to skutečně velká hra: jak jménem včetně licence od Marvelu, provedením, tak i velikostí na disku. Hra si totiž ukousla rovných 50GB místa, což je na VR titul poměrně hodně.

Trefa do černého

Když o tom přemýšlím, postava Iron Mana se z celé party Avengers hodí do VR naprosto nejlépe a vývojáři její ovládání zvládli bravurně. Ne že by to u jiných postav nešlo, třeba Thor by ve virtuální realitě také nebyl špatný, ale Iron Man má naprosto nejlepší výchozí pozici. Oblek s tryskami, průhledový displej v helmě, zbraně v pažích atd. jsou zkrátka skvělé hi-tech hračky, které tady člověk dostane k dispozici a může to všechno skutečně ovládat. Možná to vypadá na první pohled trochu složitě, ale jednoduchý a přístupný tutoriál vás krásně uvede do ovládání postavy, že si už za pár minut budete připadat jako opravdový Tony Stark.

Základem veškerého ovládání jsou dva Move ovladače, které představují paže superhrdiny a o zbytek se postará pohyb vaší hlavy a pár tlačítek. Nutno dodat, že oba Move ovladače jsou nezbytnou podmínkou a nejde je ničím nahradit. Odměnou se vám dostane perfektní cvičení pro vaše zápěstí. Iron Man má totiž v dlaních trysky, kterými určujete směr letu. Pohybem zápěstí lze svou postavu přimět, aby stoupala, klesala, ale i prudce zrychlovala nebo brzdila. Korekci rychlého letu lze pak jemně dolaďovat pohybem hlavy nebo nakloněním jedné ruky.

Menší problém nastává ve chvíli, kdy člověk potřebuje udělat rychlou otočku o 90 nebo 180 stupňů. V takovém případě už gesta nestačí a musíte si pomoci tlačítkem, které vás bleskem obrátí tak, jak potřebujete. Zbraňové systémy se také ovládají rukama, respektive Move ovladači. Jen je nutné zkoordinovat své pohyby, aby se postava stále pohybovala potřebným směrem a zároveň byla schopná zaměřovat a likvidovat nepřátele. Vše je ale intuitivní a po krátkém tréninku určitě oceníte, jak to celé výborně funguje.

Překvapivě bez kinetózy

Jestli jsem se něčeho bál, tak určitě toho, jak zareaguje při téhle hře moje hlava a tělo. Už mám vyzkoušené, že pokud mám v nějaké VR hře chodit, není to úplně ideální. Přitom v Iron Manovi jste doslova jak na horské dráze. Jak se ale ukázalo, není se čeho bát. Pasáže, kde se v roli Tonyho máte pohybovat po zemi nebo v interiérech jeho rezidence, jsou vyřešeny teleportováním k jednotlivým bodům a létání ve vzduchu kupodivu žádný problém nedělá. Nevím, jak si to mám vysvětlit, ale mozek to prostě vnímá jinak, takže tuhle hru můžu v klidu doporučit i citlivějším jedincům, kterým jinak VR nedělá moc dobře. Jediné, na co se musíte připravit, že si tuhle hru u televize vyloženě odstojíte. Vzhledem k tomu, co ve hře děláte, to ale asi není žádné překvapivé zjištění ;)

Iron Man VR jinak není žádná jednohubka na jeden večer. Standardní hrací doba je přes osm hodin, což je déle než většina klasických FPS typu Call of Duty v singleplayeru. Kromě postavy Tonyho Starka nechybí ani nezbytná pomocnice Pepper, nicméně nepotěší absence filmové umělé inteligence Jarvise. Místo něj jsou zde dva noví náhradníci Gunsmith a Friday, kteří vytvářejí vzájemné protiklady. Příběhová linka se sice nedrží žádného ze známých Marvel filmů, ale hlavním protivníkem je postava Ghost, kterou jste mohli potkat v další filmové marvelovce Ant-Man a Wasp. Ghost není vyloženě zápornou postavou. Je to spíše antihrdinka, které je trnem v oku původní pojetí Tonyho Starka (před proměnou a působením v roli Iron Mana).

Ach ty loadingy

Hratelnost je na VR titul vysoce nadprůměrná. Mise střídají různá prostředí a denní dobu. V jednu chvíli se tak proháníte po slunečném nebi a zkoušíte zachránit své těžce poškozené letadlo s Pepper na palubě. Jindy se zase ocitnete v noční Šanghaji uprostřed zástavby mrakodrapů. Uznávám, že grafika působí poněkud zastarale. Jako vždy ale vypadá hra ve VR díky plastičnosti o poznání lépe než na obrázcích. Obecně na lepší vizuál si u PSVR her budeme muset počkat až na modernější VR set, který pravděpodobně přijde časem s PS5. I takhle je ovšem vidět, že Marvel's Iron Man VR doluje z PS4 vše, co se dá.

Cover image for YouTube videoMarvel’s Iron Man VR – Launch Trailer | PS VR

Neobešlo se to ale bez docela otravných loadovacích obrazovek a to i na vyloženě nevhodných místech. Například scéna, kdy Tony padá z letadla a mezi mraky čeká, až k němu doputují části zbroje, je doslova tragická. Vše vrcholí momentem, kdy přiletí obličejová maska a místo očekávané přestřelky se objeví načítací obrazovka a dlouhé vteřiny čekáte, než se dokončí loading další scény.

I přes vyřčenou kritiku se jedná o jeden z nejlepších VR exkluzivních titulů, které na PS4 s PSVR můžete pořídit a zábava je to povedená. Tentokrát se sice musíte obejít bez české lokalizace, ale není to žádná velká překážka. Koupit můžete buď samotnou hru nebo výhodný bundle s hrou a dvěma Move ovladači, což se zvlášť vyplatí, pokud z nějakého důvodu Move ovladače ještě nemáte.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.

Marvel's Iron Man VR