RECENZE Football Manager 2021

Vyplatí se přechod na poslední ročník?

VERDIKT: Zásadní změny se nekonají, ale díky popsaným novinkám má ročník 2021 opět smysl a hraje se lépe než loňská verze.

Představovat sérii Football Manager je skoro jako nošení dříví do lesa, přesto nějak začít musíme. Podobně jako jiné sportovní hry i tato přichází každoročně na podzim s novou verzí. Letos to ale dlouho vypadalo, že se nic moc dít nebude. Jednak skoro vůbec neprosakovaly informace o chystaných novinkách, a když se poté objevily první obrázky z chystaného ročníku 2021, problesklo mi hlavou, že pokud zůstanu u loňské verze, vyjde to možná skoro nastejno. Nejpoužívanější herní obrazovky včetně stylizace do fialové barvy byly totiž velmi podobné těm z verze 2020. Snadno tedy šlo podlehnout dojmu, že letošní ročník bude silně „údržbový" a bez zásadnějších změn.

Vývojáři sami přiznali, že jim Covid-19 udělal čáru přes rozpočet a nebylo možné zakomponovat do letošního ročníku vše, co měli v plánu. Nicméně už rozehrání nové kariéry FM21 mi ukázalo, že změn zas tak málo není, jen se tak trochu skrývají pod povrchem. Pokud si odmyslíme relativně dobře zmáknuté 3D zobrazování zápasů, zbytek hry vždy lehce připomínal MS Excel a v případě interakce s okolím si člověk skoro připadal jak při hraní textových her v dřevních dobách PC. Nový ročník proto překvapuje uhlazenějším uživatelským rozhraním a mnohem hezčími komunikačními obrazovkami, které rozhodně více vtahují do hry. Prvně si toho všimnete při setkání se samotným týmem, kde vidíte pozadí zasedací místnosti s flipchartem a hlavně vidíte ikony všech hráčů včetně jejich tváří.

Stejný trend je pak nastolen napříč celou hrou. Interakce s novináři, jakýkoli brífink s týmem a dokonce i rozhovory v šatně mají novou grafiku včetně ikon hráčů obstoupených kolem vaší postavy. To mnohem více připomíná reálné uspořádání v kabině. Ano, stále je to jen textová hra, a volíte správné hlášky, abyste tým co nejvíce vybudili, ale letos to dostalo mnohem hezčí a praktičtější formu než kdykoli předtím. To samé se týká i vašich sezení s představenstvem, kdy ladíte přestupovou strategii. Konečně to trochu připomíná skutečné fungování klubu. Nad posilami nedumá jen generální manažer, ale celé osazenstvo, přičemž je vám i graficky znázorněno, které posty je vhodné posílit a proč. Hodně to pomůže začínajícím hráčům, kteří musejí snadno pochopit, na co se soustředit při snaze vylepšit svůj tým.

V menu taktiky jsem zaregistroval, že se opětovně změnily grafické ikony pro znázornění aktuální kondice a rozehranosti hráče. Nutno říci, že ty loňské mi k srdci opravdu nepřirostly. Sice zobrazovaly konkrétní procentuální údaj ale dva kroužky (jeden uvnitř druhého) mě hlavně ze začátku hodně mátly. Letos jsou oba ukazatelé oddělné na srdíčko a čtvereček. Průšvih ale je, že zmizel procentuální údaj o kondici, takže to nyní lze jen odhadovat podle barevného zabarvení srdíčka na škále od zelené do červené.

U nastavení herních taktik jsem zatím nezpozoroval zásadní rozdíl. Dokonce jsem si naimportoval všechny své používané taktiky z FM20 a všechny fungují. Zklamáním je česká Fortuna liga. Sice disponuje rozšířenou základnou, kterou správně tvoří osmnáct týmů a bez závěrečné nadstavby, ale rozlosování je úplně nesmyslné, respektive nikterak odpovídající skutečnosti. Mol Cup je ještě větší fiasko. Sparta jako úřadující vítěz musela třeba naskočit už do prvního kola hraného v srpnu a ještě proti prvoligovému Jablonci. A měsíc na to hrála druhé kolo proti někomu z okresního přeboru. Tohle buď musíte zkousnout, nebo si počkat na nějakou vylepšenou fanouškovskou databázi.

Novinky se jinak objevily i v mé nejoblíbenější části, kterou jsou 3D zápasy. Jednak si lze všimnout vylepšených pohybů hráčů, takže se na utkání výrazně lépe kouká a hlavně přibyl větší počet zakončovacích akcí při gólech. Už to tedy není stále jak přes kopírák a člověk má větší radost, když to vidí.

Změnilo se i uživatelské rozhraní při sledování zápasu. V zásadě došlo k pročištění horního okraje obrazovky a přesunutí tlačítkových voleb na spodní lištu. Zároveň se ve spodu nyní zobrazuje nová lišta s přehledem všech hráčů, kde je vidět jejich kondice a hodnocení v zápase. Není už potřeba pro tyto hodnoty sahat do extra tabulky a zakrývat si obraz nebo čekat na předěl mezi zajímavými situacemi. Zápasové statistiky také nyní pracují s poslední dobou populární veličinou „xG" neboli očekávanými góly. Jedná se o statistický údaj zohledňující kvalitu vytvořených šancí a střel, což je přeci jenom trochu užitečnější informace než prosté statistiky počtu střel na branku či mimo ní.

Již popisovaná interakce s hráči má v poločase ještě takovou třešničku. Kromě zaujímaných postojů můžete nastavit i vlastní gestikulaci rukou, což znamená, že když svoje hráče hubujete, můžete například mít ruce v bok nebo s nimi prudce máchat. Pro totální výbuch emocí pak lze mezi hráče doslova hodit vztekle flašku od pití a udělat tak v kabině pořádný „fén", jak to umí například trenér Rada z Jablonce :) Gesta lze rovněž využívat i při tiskových konferencích s novináři.

Zápasová grafika je zase o stupínek hezčí a detailnější, což je fajn. Pokrok v tomhle směru sice obvykle vždy očekávám vyšší, ale jsem rád za každou drobnost. Chod hry je plynulejší a hlavně se zrychlilo načítání a ukládání pozic. Bohužel, co se od loňského ročníku nezměnilo, je absence české lokalizace. Pro zkušené hráče to sice není zásadní problém, ale i mě samotnému se s češtinou zkrátka hraje lépe.

Už loni se naštěstí našlo pár nadšenců, jejichž částečná čeština výrazně pomohla nováčkům v sérii při vstupu do hry. I letos se tito lidé dali dohromady a češtinu postupně vytvářejí. Pokud máte zájem, rozpracovanou verzi si můžete stáhnout zde. Nebojte se současné rozpracovanosti a nízkému procentu přeložených textů. Sám jsem ji otestoval a pro nováčky je k nezaplacení. Přeložené je komplet hlavní menu, také tutoriály a spousta dalších věcí. Je zde také možnost autory češtiny podpořit dobrovolným finančním příspěvkem, aby další části překladu zdárně přibývaly.

I přes počáteční pochyby jsem se do Football Manageru 21 pořádně zakousl a už se mi do loňské verze vracet rozhodně nechce. Nejde sice o převratné změny, ale ve výsledku je toho dost a rychle si na ta vylepšení zvyknete. Přechodu na nový ročník tedy litovat nebudete a není proč ho dál oddalovat.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.

Football Manager 2020

PC, Mac