Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dan Vávra se opřel do českého školství kvůli hernímu designu na FAMU

Protože ho nepozvali? Má spoustu důvodů.

Když šlo o nedávný filmový dokument na Startovači, tvůrce Kingdom Come Deliverance a Mafia to všude radostně podpořil, protože tam účinkuje mezi "legendárními osobnostmi". Ale na FAMU ho nepozvali a za tuto tvrdou kritiku ho mít v lásce určitě nebudou. Celé to dost připomíná dřívější spor s přednášející na Filozofické fakultě MUNI o výuce dějin hrou z loňského léta, kdy si mnozí klepali na čelo, zda opravdu stojí za to reagovat na každou pronesenou větu ve dvouapůlhodinovém videu.

Dan Vávra, který se po vypršení měsíčního banu vrátil na Facebook, opětovně rozvířil vody svým rozzlobeným komentářem k otevření nového oboru Herní design na FAMU:

Foto: FB Dana Vávry
  1. Mezi vyučujícími není JEDINÝ herní designer. Herní design - žádný designer. Logicky.
  2. Prakticky nikdo nemá žádné zkušenosti s herním vývojem hodné jakékoliv zmínky - participace na nějaké AAA hře, zaznamenáníhodný komerční, nebo umělecký úspěch jakéhokoliv formátu. Vydání jednoduché hříčky na ipad, což je vrchol těch několika málo vyučujících, co někdy "hru" udělali, nepovažuji za ani jedno z toho.
  3. Herní scénáristiku bude učit někdo, kdo nikdy nedělal na žádné hře, natož aby k ní napsal scénář. Pouze jeden film s hodnocením 54%, který jsem nebyl schopen dokoukat do konce.
  4. Herní programování bude vyučovat "audio vizuální umělec", který nemá žádné dohledatelné programátorské portfolio
  5. Bude se vyučovat gender.

Sice se tam dopustil pár přešlapů, které nejsou pravda, například že údajně v ČR v posledních 15 letech nevznikl žádný film s větším než osmdesátiprocentním hodnocením na CSFD/IMDB, ale celý jeho příspěvek stojí za zvážení, zda s ním také nebudete souhlasit. Vávra si dopředu uvědomuje, že si tím udělá spoustu dalších nepřátel, ale nemohl prý zůstat mlčet. A kdo jiný než on by měl mít nárok na toto téma promluvit, že?

Také se tam pozastavuje nad tím, že nikdo z této vysoké školy nekontaktoval Asociaci herních vývojářů v ČR (GDA), aby se vznikem pomohla, sdělila své potřeby a vysondovalo se tak, co by se mělo učit. Vyučující "herní scénáristiky" ho prý pouze kontaktoval, aby mu po dvouleté přípravě předmětu dovolil udělat exkurzi ve studiu pro získání aspoň nějakých podnětů z praxe.

Vávra proto všem doporučuje, nechť namísto poslechu pouhé teorie od lidí, kteří v oboru nic nedokázali (na rozdíl od něj), protože v něm nikdy reálně nepracovali, raději sledují (například jeho) přednášky na YouTube či tutoriály z konferencí, protože jim to prý dá mnohem více než FAMU. A pokud byste tam snad někdy v budocnu tuto katedru absolvovali a ucházeli se pak o práci ve studiu Warhorse, není to dobrý nápad, jelikož to pro něj bude výstražné znamení.

Read this next