Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

RECENZE PC verze God of War

Velmi zdařilá konverze jedné z nejlepších akčních her na PlayStation vůbec.

Eurogamer.cz - Doporučeno badge
VERDIKT: Parádní hratelnost, grafika a výrazně širší možnosti ovládání. Škoda jen těch čtyř let čekání.

Herní divize Sony dělá v posledních letech PC hráčům obrovskou radost. Začala totiž své PlayStation exkluzivity postupně vydávat i na počítačích. V roce 2020 to odstartovalo s Death Stranding a Horizon Zero Dawn a vloni pokračovalo povedeným portem Days Gone. A to byl jen začátek. Nyní tu máme pecku God of War a co nevidět se chystá i dvoudílná konverze Uncharted: Legacy of Thieves Collection. Skoro to vypadá, jako by peklo začalo mrznout, ale když se nad tím zamyslíte, ono to dává smysl. Všechny jmenované exkluzivity už na PlayStation svůj účel splnily a konzoloví hráči je buď mají nebo kupují za minimální výprodejovou cenu. Aktuální God of War je dokonce zdarma v rámci PlayStation Plus Collection pro majitele PS5. Oproti tomu je tady celý zástup PC hráčů, kteří neváhají dát za roky staré exkluzivity kolem 50 eur při zahájení jejich prodeje na Steamu. Skrývá se v tom velmi slušný potenciál a v Sony by byli blázni, kdyby tohle nevyužili.

Zpátky ale ke God of War. Tento zatím poslední díl (než se objeví God of War: Ragnarök) z veleúspěšné PlayStation série původně vyšel na jaře 2018 a náramně se povedl. Změn a novinek byla obrovská spousta. Jen namátkou např. přenesení děje do mrazivé Skandinávie, fungl nový příběh, kamera z pohledu třetí osoby nebo přidání nové postavy Kratosova syna Atrea o něhož pečujete, ale který vám zároveň aktivně pomáhá v boji. To vše se navíc odehrává v lineárním ale hodně rozhlehlém světě, na jehož zdolání si musíte vyhradit minimálně dvacet hodin čistého času. Jelikož je nyní vydávaná PC verze God of War z pohledu hratelnosti totožná s PlayStation verzí, nemá smysl všechno opakovat a raději si v klidu pročtěte naší původní mega-recenzi od Michala Jonáše. Dokonale vystihuje, co vás při hraní čeká a nemine a já vám vyložím technické rozdíly mezi Playstation a PC verzí. Zároveň popíšu i několik novinek, které si užijí exkluzivně jen PC hráči.

Předně je v PC verzi dostupné skutečné 4K rozlišení s odemčeným FPS limitem, stačí mít jen příslušný monitor. Podporovaná jsou zároveň všechna nižší rozlišení a nově také ty odpovídající ultrawide monitorům (21:9). Toho jsem s radostí využil i já osobně, protože na PC používám nativní rozlišení 3440x1440. Pro srovnání PlayStation 4 Pro dokázal vykouzlit v grafickém módu max 30 FPS s 4K „Checkerboard" rozlišením (není to nativní 4K, ale zase mnohem lepší výsledek než při použití obyčejného upscalingu). Na PS5 s bezplatným upgradem pak lze dosáhnout stejného 4K rozlišení ale už s 60 FPS a lepšími texturami.

Následně jsem se snažil porovnávat totožné scény a sondovat, jak se liší. Zatímco na PS4 verzi je vidět slabší grafika (horší textury a menší dohled), na PS5 už byly rozdíly oproti PC verzi méně patrné. To mě docela překvapilo. Mluvím o zastavené scéně s možností zkoumat malé detaily. Následně jsem přenastavil všechna grafická nastavení PC verze na jejich maximum a dosáhl i proti PS5 verzi více ostřejších textur a lepšího dohledu na obzoru. Z toho je tedy patrné, že PC verze jasně kraluje v oblasti kvality obrazu, ale také je potřeba dodat, že s průměrným počítačem na tuto kvalitu jen tak nedosáhnete. Na druhou stranu porovnání obrazu v pohybu o něco více smazává rozdíly mezi PS5 a PC verzí. Viditelnějším rozdílem pro mě bylo, že na TV s PS5 jsem si mohl zapnout HDR, které výslednému obrazu dost pomáhá. HDR jde v PC verzi samozřejmě také aktivovat, ale já jsem se musel bez něj obejít, protože můj monitor touto technologií nedisponuje.

Pro milovníky vyšších FPS má pak PC verze nespornou výhodu v tom, že pokud máte dobré železo, není zas velký problém dostat se třeba i na 100-120 FPS. Této hodnoty jsem dosáhl se sestavou disponující grafickou kartou RTX 3080. Veškeré detaily jsem měl nastavené na ULTRA a použil své nativní rozlišení 3440x1440. Za vyšším výkonem PC verze stojí i implementace pokročilých technologií. Pokud máte kartu od AMD, můžete si zapnout FidelityFX Super Resolution a v případě Nvidia karet zase DLSS (Deep Learning Super Sampling), které je přeci jen více rozšířené.

K dispozici je také funkce Nvidia Reflex pro snížení systémové latence. Vývojáři zároveň zapracovali do hry i vyšší rozlišení stínů a vylepšené odrazy, což je rozhodně fajn, ale upřímně při samotném hraní jsem toto vylepšení nedokázal výrazněji zaregistrovat. Osobně jsem nejvíc rád za možnost aktivace DLSS, protože u něj je nárůst FPS zcela evidentní. O kvalitě PC portu svědčí i to, že jsem za celou dobu hraní nezaznamenal žádný technický problém. God of War tedy na PC běželo po celou dobu stabilně a bez jakéhokoli zádrhelu.

Watch on YouTube

Jak jsem už zmínil, hodně záleží i na vámi vlastněném hardware. Pro instalaci si musíte vyčlenit minimálně 70 GB místa na disku. SSD disk není vyloženě podmínkou, ale je důrazně doporučen. Pro alespoň Full HD grafiku s 30 FPS potřebujete GTX 1060 a 8 GB RAM. Pro 60 FPS v 1440p (vysoké nastavení detailů) už počítejte s alespoň RTX 2070 a 16GB RAM. Pro 4K grafiku (detaily na ultra) a 60+ FPS si pak připravte rovnou RTX 3080 a lepší. Ještě že si lze s všemožným nastavením funkcí a detailů náležitě pohrát, aby se dosáhlo co možná nejlepší rovnováhy mezi grafikou a rychlým chodem hry. Variant nastavení je tak rozhodně mnohem více než má PS4/PS5 verze.

To samé se týká i ovládání hry. Na konzolích je hráč vcelku logicky omezen na příslušný typ originálního ovladače a vybírat si moc nemůže. V PC verzi God of War je ale mnohem širší výběr. I bez gamepadu si hru náramně užijete použitím kombinace myšky a klávesnice, přičemž je možné si ovládací klávesy libovolně předefinovat. Sám dávám u tohoto typu her přednost hernímu ovladači a God of War se s gamepadem ovládá naprosto parádně. PC verze počítá jak s Xbox One ovladačem, tak i s možností, že ke svému PC připojíte třeba DualShock z PS4 nebo DualSense z PS5. Tato vzájemná kompatibilita je důležitá v tom, že vám hra dokáže správně našeptávat jaké tlačítko máte při hraní stisknout, podle aktuálně zapojené periférie. To je docela zásadní, třeba tlačítko X mají ovladače jak pro Xbox, tak pro Playstation, ale každé spouští jinou funkci.

V závěru zmíním ještě bonus PC verze v podobě kosmetických doplňků pro hlavní postavy hry. Po spuštění hry a rozjetí příběhu je naleznete v inventáři. Jedná se o speciální Armor set pro Kratose i Atrea a dále o několik skinů Kratosova štítu.

Česká lokalizace formou titulků byla před čtyřmi lety parádním dárkem všem Playstation hráčům a není důvod, abyste si profesionální češtinu neužili i v případě PC verze. Jedná se o rozsáhlou příběhovou hru, kde je velká spousta vyprávění a dialogů. Nic tedy nebrání PC hráčům vychutnat si God of War v češtině, jak se patří.

Watch on YouTube

Pokud bych měl na svém PC monitoru HDR, neměl bych asi žádné dilema a God of War už hrál jen na PC. Protože mám ale na výběr mezi PS5 a svým PC, přeci jen trochu váhám. HDR jednoznačně vylepšuje celkový vizuální dojem ze hry a jak už jsem řekl, při hře v pohybu nejsou grafické rozdíly až tak patrné. Nicméně předpokládám, že u většiny z vás bude toto rozhodování mnohem snazší. Pokud máte pouze PC a o God of War jste zatím jen slyšeli, tak nemusíte vůbec nic řešit. Tahle hra, bez ohledu na datum původního vydání, totiž stojí za plnou cenu a budete s ní náramně spokojeni. Technicky to Sony zvládla na jedničku, ale na to jsme už vcelku zvyklí.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.

Read this next