Aliens: Colonial Marines

Vypadá to na povedenou herní reinkarnaci hororu Vetřelci.

Do malého kina Gearboxu se hned od časného rána stála dvouhodinová fronta a nešlo o širokou veřejnost, nýbrž o samé novináře. Vizitka Eurogameru, která je vstupní kartou kamkoli, opět spolehlivě zafungovala a poslali mě k tajnému zadnímu vchodu s přednostním přístupem, plus mi ještě dali tričko jako bonus. Randy Pitchford, šéf Gearboxu, byl od začátku vysmátý a nebylo to žádné naučené přetvařování. "Je nám velkou ctí, že můžeme spolupracovat s osobnostmi, které se zasloužily o rozvoj žánru scifi a vytvořit spolu s nimi plnohodnotné pokračování filmu Aliens (Vetřelci), ovšem tentokrát jako hru," začal své povídání tenhle ukecaný a veselý chlapík s vždy dobrou náladou.

Ještě než jiný vývojář odstartoval své hraní E3 dema, zaznělo důrazného varování, že hlídači ovládají noční vidění aneb vtipná narážka na únik starší nahrávky z této hry (video z této prezentace má být venku oficiálně někdy po E3). Ta, jak možná víte, bude i pro Wii U a Gearbox prý už má hotovou verzi, která na této konzoli běží, ale ze zmínek o jistém vydání Aliens: Colonial Marines pro PC, PS3 a X360 příští rok na jaře se nezdálo, že by verze pro Nintendo (včetně 3DS) měla stejně načasování nebo byla obsahově totožná (víc o tom bude oznámeno později).

"Všechno je renderováno naším novým vlastním enginem, který jsme udělali jen pro tuto hru. Disponuje dynamickým nasvícením a stíny v reálném čase, což vytváří temnou atmosféru, která tento herní žánr posune dál za Dead Space," řekl Pitchford a po prvních pár vteřinách ukázky mu musíme dát za pravdu. Světelné efekty v Aliens: Colonial Marines jsou takové, jaké ještě v žádné podobně hře nebyly a jsem z nich opravdu nadšen. Část jedné místnosti je nasvětlená červeně a plynule to přechází v modré nasvícení, které občas probleskne venkovní bouřka, když se díváte na trosky havarované lodi. Ze stropu nekape voda, ale vyloženě tečou proudy vody do louží na zemi a vše vypadá výborně, včetně ostrých přechodů mezi tmou a světlem, které oslepují.

Postavy vojáků jsou lehce nadprůměrné (z pohybu kolegy poznáte, že je to černoch ;), průměrné jsou jen všechny textury a kvalita prostředí vesmírné lodi, které působí, jako by byly pár let staré. Zde se možná na hře podepsal dlouhý vývoj, což pak Pitchford soukromě vysvětlil tím, že části herního obsahu použili z té staré verze hry, co byla pozastavena. Nicméně není to něco rušivého, co by praštilo do očí (jako v XCOMu), všimnou si toho jen ti nejnáročnější, většině lidí bude i takové prostředí asi bohatě stačit. Občas dojde na predskriptované události se zničitelným prostředím, jako když ze stropu, kde byste to nečekali (není to vůbec označeno) najednou propadne hejno vetřelců, nebo když prcháte před jedním velkým, jenž tlačí před sebou trosky lodi vaším směrem.

Atmosféru pomáhají budovat, podobně jako v sérii Brothers in Arms, speciální vložky s pohledem z vlastních očí, např. když se po výbuchu a evakuaci vesmírné lodi probíráte na podlaze, všechno je rozmazané a druhý voják se vás ptá, kolik vidíte prstů. Nebo když jen tak tak probíhá zavírajícími se dveřmi a kamera se na moment přepne do pohledu, jako byste tam opravdu byli - tyto filmové triky pořád fungují. Pokud na vás nějaký vetřelec skočí, což nahání hrůzu, zapne se stále populárnější mačkací mezihra, které se zde říká Close Encounters, abyste se ho zbavili.

Když tříčlenný tým vojáků obezřetně postupuje temnými chodbami (mimochodem, dveře mezi místnostmi tu jdou na vyžádání zavřít, při obraně před vetřelci), všimnete si, že zbraň zabírá více prostoru na obrazovce než v jiných střílečkách a že na ní jsou vidět ukazatele nábojů, které červené svítí, když na chvíli vypadne elektřina. Když se vyndá do levé ruky detektor pohybu vetřelců, moc toho před sebou nevidíte, což je asi záměrem.

Hra podporuje kooperativní souhru až pro čtyři hráče, kteří se mohou do singleplayeru kdykoli připojit a odpojit (bylo nám to živě předvedeno), čímž nahradí počítačem ovládané parťáky, v jejichž umělé inteligenci nebyly vidět žádné potíže, ale nějaké udílení příkazů nebo taktické možnosti ala Mass Effect tu nečekejte a asi nikomu ani vývojářům nechybí.

Šablona hratelnosti Aliens: Colonial Marines se v E3 demu víceméně opakovala, přesto nenudila - pomalé plížení chodbami, naběhnutí vetřelců, kteří začnou vylézat odevšud, co to jde, často z míst, kde byste to netušili nebo z jiných směrů než jen před vámi, kvůli čemuž může být hra docela těžká. Načež se strhne intenzívní přestřelka, kdy pomalu nestíháte sledovat všechno dění, a vojáci pak v obklíčení zdrhají do jiné místnosti, kde se zabarikádují a domlouvají mezi sebou v cutscéně další postup. Jenže vetřelci se za nimi za chvilku dostanou, což je pěkně uděláno vypáčením dveří a jejich vtrhnutím dovnitř malými dírami v odlepeném plechu. Na takových detailech si všimnete, jak je hra propracovaná, narozdíl od např. podobného Red Faction: Armageddon, kde by jen tvůrci šoupli kouř s explozí a najednou by tam celé dveře nebyly.

Jindy si hráč vezme do ruky z filmu známou střílnu, která vyvolává respekt, když ji nese, a položí ji na začátek dlouhé rovné chodby, na jejíž konec ani není vidět. Vetřelci nabíhají nejen zepředu, ale občas překvapí i třeba vylezením z boční šachty, čímž k sobě vcucnou parťáka během zlomku vteřiny, což se tu děje často, ale dobře je, že to nepůsobí naskriptovaně - je to plynule zakomponováno do hraní. Atmosféra hry je v tomto pohledu fantastická, vetřelci dokážou běhat přes všechny překážky, po stěnách, po stropě - zkrátka všude možně, a vyvolává to značný chaos, což podporují blikající nouzová světla, unikající pára, reflektory a podobně.

Perličkou na závěr prezentace, která upoutala od začátku do konce a ani nebylo potřeba moc doplňujících komentářů, bylo, když jeden z vojáků nasedl do mecha a začal spalovat nabíhající nepřátele pěkně zpracovaným plamenometem. Jenže v tu chvíli se na scéně objevil největší vetřelec, který byl vysoký stejně jako celá hala, do níž se sotva vešel, mecha odhodil do dálky a tím E3 demo skončilo. Potlesk všech přítomných byl zaslouženě bouřlivý. Aliens: Colonial Marines totiž vypadají parádně a pro mě je to zatím nejlepší hra výstavy.

Aliens: Colonial Marines by měla vyjít někdy na jaře příštího roku, a to na PC, PS3, X360 a v jiné verzi pro Wii U a 3DS.

Zpravodajství z veletrhu E3 sponzoruje Conquest entertainment - www.mojenintendo.cz.

Reklama

Související obsah

Nečekaný primát Borderlands 3

Nejhledanější na...

Hardwarový týdeník hráčů - 38/2019

Alternativa pro Joy-Cony, vzdělávací podložky, Logitech myš nejen pro hráče.

Také na webu...

Nečekaný primát Borderlands 3

Nejhledanější na...

Hardwarový týdeník hráčů - 38/2019

Alternativa pro Joy-Cony, vzdělávací podložky, Logitech myš nejen pro hráče.

- komentáře (8)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna