ANALÝZA GTA 5 traileru od redaktorů Eurogameru

Co se líbilo a překvapilo, čeho si všimli, zklamal něčím?

Martin Klekner

Moje představa o pokračování rockstarovské klasiky je zase o něco jasnější. Díky psaní několika preview jsem o hře věděl mnohé, stále jsem však měl pocit, že něco chybí. Potřeboval jsem to zkrátka celé vidět v akci a nicneříkající první trailer mě ne úplně uspokojil. Co říkám nyní po druhém traileru? Jsem spokojen.

Stačí prvních pár sekund, několik hlášek z úst hlavního protagonisty Michaela (který mi svými promluvami lehce připomíná méně tragickou verzi Maxe Payna), dva tři záběry na prosluněné Los Santos a už ve mně zase narůstá nedočkavost. Nemohu říct, že jsem kdovíjak překvapen. Prostředí vypadá krásně, vše dýchá životem a rozlehlostí. Luxusní auta se prohánějí po ulicích, crossové motorky brázdí venkov, vzduchem poletují stíhačky a helikoptéry. To jsme ale mohli vidět už minule - druhý trailer je mnohem více o příběhu.

Hlavní hrdinové jsou přesně takoví, jaké je představil Game Informer. Můj favorit Michael si užívá „pohody“ domova, sklenky alkoholu a pouští cynické hlášky, Trevor je magor k pohledání a když nemlátí lidi, tak alespoň zapaluje domy a Franklin... Abych řekl pravdu, Franklin na mě stále působí tak trochu nenápadně. Zatímco ostatní dva protagonisté zaujmou okamžitě, tento o poznání mladší bouchač dostává větší hloubku, až když se o něm Michael zmíní jako „o synovi, kterého chtěl vždycky mít.“ Doufám, že Rockstaři tento motiv ve hře pořádně rozvedou a přidají Franklinově postavě grády, protože jinak mám strach, že bude tak trochu do počtu.

Vše ostatní však vypadá skvěle. Konfrontace tří protagonistů budou k popukání, scénáristé se očividně vyřádili. Z vedlejších hrdinů se mým oblíbencem stal Michaelův syn James, rozmazlený a ne příliš bystrý spratek, který se dozajista postará o nejedno pozdvižení. Jediná kritika, která mě napadá, jsou grafické detaily postav - občas příjemně překvapí mimika obličejů, jindy zarazí relativní nedostatek detailů na zbytku těla. Ale o grafice GTA nikdy nebylo. Jde především o obrovský svět plný možností a tuto podmínku hra již na první pohled splňuje. Nyní nezbývá než doufat, že v některé z dalších ukázek nám autoři názorně předvedou, jak to bude s tím kontroverzním přeskakováním mezi hrdiny...

Jan Doskočil

Když jsem se minulý týden dozvěděl o třech hrdinech, lehce jsem zapochyboval, zda to vůbec bude k prospěchu věci, jestli náhodou nepůjde jen o megalomanství, už jen protože se všichni skoro nevešli na obálku časopisu. Ale po tomhle traileru mi naplno došlo, co tím Rockstar sleduje. Nejde tak ani o různorodější herní náplň nebo přepínání mezi nimi dle nálady, ani o zatím nepotvrzený co-op, který by byl peckou. Nýbž především o širší možnosti tvůrců pro scénář, dialogy, dohadování a emoce - to vše mezi povahově úplně odlišnými a vyprofilovanými postavami. Stejně jako na střetu odlišných světů (bohatství vs. chudoba) a různém přístupu k řešení situací, na nichž se relativně snadno i s vtipem dají vystavět příběh, cutscény a atmosféra. Něco, čím perlí Walking Dead, Mass Effect, Bad Company a další hry s pečlivě propracovanými a příběhově vyrovnaně silnými postavami. Kane and Lynch to zase připomíná přítomností psychopata (s podobností herci Miroslavu Táborskému).

1

Pokud si teď pustíte svého času oslavované trailery na GTA 4, připadají najednou úplně prázdné, jak v nich figuruje jen Niko, jeho pouhý monolog o americkém snu, samé ukázky města, občas nějaké nevýrazné, rychle zapomutelné NPC a tím to končí. Z dnešního pohledu je GTA 4 scénáristicky strašlivá nuda, oproti všem těm otevírajícím se možnostem s třemi hrdiny GTA 5. To bude namísto starého konceptu "sledování trampot zlodějíčka-sólisty, který se v hierarchii vypracuje výše" spíš interaktivním televizním seriálem se vším, co k tomu patří, včetně zoufalých manželek. Zatím ale nevíme, jestli tu budou také nějaká zásadní příběhová rozhodnutí nebo větvení, pouze to, že v každé misi musí přežít všichni tři hrdinové.

Zprvu podivný Trevor se po tomto traileru rázem stal nejvíce populární postavou, jen se obávám, aby nejmladší Franklin s typickým černošským přízvukem a hlasem jako CJ ze San Andreas (ale prý to není ten samý dabér) nedělal pouze křoví, protože zatím se zdá být nejméně lákavý. Michael mi jinak svou tváří a mimikou silně evokuje šéfa Sony Jacka Trettona (není to náhodou záměr? :) Jeho vyvedený synáček, který účinkuje v dálniční honičce s lodí jako v Bad Boys 2, bude asi plnit roli idiota (Vesničko má středisková), aby bylo více legrace. Mimochodem, vzpomínáte na tu dálniční přestřelku ze zrušené hry 80 Days pro PS3? Ta by si asi v ničem s GTA nezadala, škoda přeškoda.

2

Za povšimnutí stojí nezvykle, skoro až přehnaně vysoká koncentrace vlaků (v jedné scéně nepřirozený nákladní vlak uprostřed města?) a dopravních prostředků. Má to snad naznačovat, že MHD tu půjde používat? Dále něco jako iMac v interiérech, které jsou hodně propracované a tak lze i pochopit, že prý nepůjde kupovat nemovitosti (bylo by asi moc pracné jich tolik vytvořit na této úrovni). Také bych rád věděl, jestli Trevor ten vlak před srážkou na mostě řídil (ještě před pár dny by mě nenapadlo, že kaňon se stane kulisou něčeho takového, klobouk dolů). Nový soubojový systém na blízko se v traileru mihl jen párkrát (ten záběr se starými auty vypadá jak z nějaké jiné, westernové hry), proto asi na něj nebude kladena taková pozornost jako ve Sleeping Dogs. Dálniční nadjezdy zase perfektně navodily pocit, že sledujeme reinkarnaci skutečného Los Angeles - viz i autobusy nebo sezení na lavičce u pláži v Santa Monice. Akurátní je i pouštní dálnice se širokým prostorem mezi oběma směry.

Prozkoumejte animaci běžícího psa před autem zde (5 MB).

Po technické stránce trailer naštěstí potvrdil, že dosavadní obrázky nebyly podvrhem, že se to v této grafice opravdu hýbe. Ostatně obsah hry už touhle dobou při jarním vydání musí být v základě hotov. Rok starý první trailer zpětně působí jen jako cílový render. Z grafiky zaujala tekoucí voda v rozvodněném potoce s pěnou na hladině zastavující se o karavan, zapálení budovy benzínem, detail auta shozeného z tahače i ta věrná animace běhu se skokem rotvajlera (jak se sakryš tohle snímalo? :). Půjdou psi přejet autem nebo zastřelit a kolik tu bude ras? Nicméně to kolo z obrázků asi bylo na animace moc velké sousto, takže ho zatím v pohybu Rockstar nepředvedl. Vizuálně slabší je také prostředí venkova (pasáže s motokrosem nebo stromy), ale to je při rozloze omluvitelné, hlavně když půjde skákat s džípem z nákladního letadla s oslepujícím efektem (inspirace pro změnu Just Cause nebo spíš Uncharted 3?). Celkově jsem s GTA 5 trailerem velmi spokojen, když překonal očekávání, která byla dopředu velmi vysoká, což se jen tak něčemu nepovede.

3

Michal Jonáš

Naprostou tradicí v GTA je parádní a řízná hudba, která mě ve druhém traileru hned příjemně pošimrala do uší (Stevie Wonder - Skeletons). Škoda, že pátý díl nebude nabušený výbornými rádii až po okraj, protože Rockstar chce zkusit předpřipravenou orchestrální hudbu sednoucí dané situaci. Tentokrát ale video ukázalo poměrně dost velkou přesnost k reálným stavbám a lokacím z Los Angeles, však hned úvodní let nad Griffithovou hvězdárnou na hollywoodském kopci je toho dobrým důkazem. Myslím, že zdejší virtuální Los Santos bude Los Angeles velmi podobné. Ostatně všimli jste si v dálce na plovoucí obloze toho maličkého balonu? Že bychom se v něm proletěli?

Downtown už vypadá naprosto konfekčně, ale ta mlha dole by se dala krájet. Další příklad skutečné inspirace jsem viděl v tom dalekém mostu, který je reálnému pojítku Vincenta Thomase hodně blízký. Ale to už jsme se přenesli za Michaelem, jakožto jednou ze tří hlavních postav, do jeho luxusního příbytku nad Los Santos. Ostatně, snad ani Tomáš Pitr nemá ve své megavile cestičku ke kurtu míhanou balustrádami a vodotryskem… Až jsem si říkal, jakou motivaci může mít tento chlapík ke zločinu, když si užívá života, ale jak vidno, jeho rodinka mu leze pořádně na nervy. Tak proč se při takové malé loupežičce v bance kapánek neodreagovat?

4

Nicméně mně osobně by stačilo i ten jeho roadster připomínající Audi R8, kterým se budou určitě parádně vymetat na Ameriku typické odvodňovací povrchové kanály, jak kolem nich profrčí nákladní vlak. Jo jo, řídit železnici bych si tu fakt nechal líbit! Zahlédl jsem také několik reminiscencí dřívějších dílů, však pivko Piswasser se nedá zapomenout, protože chutná jak močka, a to kabrio, které se motá kolem neposedné jachtičky na kamionu, má na zadku starý známý název Sentinel…

Jasná je dynamická denní doba, jak trailer naznačil, ale postavou, nad kterou se Houserovic bratři ve scénáři určitě nejvíce vyřádili, je jasně psychopat Trevor. Jako bych v něm viděl Tarantina v některé z jeho potrefených roliček. Myslím, že se s ním dost zasmějeme, nicméně vzápětí jsem byl ohromen tím dokonale žijícím městem, když další nákladní vlak na předměstí míjel linkový autobus. Dopravní podniky hadr…

5

Vedle toho nám z kamionu spadl skoro do klína Bondův Aston Martin a dále se podle mého mihlo virtuální Maserati Quattroporte - připadá mi, že zdejší smyšlená auta jsou reálným předobrazům hodně podobná. Samozřejmě jsme v USA, takže na stole nemůže trůnit obyčejný počítač, ale iMac s krapet pozměněným logem jablka...

Poslední scény jsou ale jasně nejlepší. Těším se, že zejména Trevorovy eskapády budou plné humoru, bláznivin a adrenalinu, jak ukázaly řádně akční okamžiky na ráhnu jachty nebo Trevorův atentát na nákladní vlaky. Jasně, krapet přitažený za vlasy, ale GTA bylo vždy zblázněné až za ušima a pětka v tomto vypadá snad ještě ulítlejší, než minulé díly. Jo jo, těším se moc, byť ukočírovat rovnou trojici hlavních charakterů bude doslova titánský boj.

6

Aleš Harazim

Nekonečně dlouho si můžete dokola přehrávat a zpomaleně analyzovat i dálniční scénu s lodí (14 MB) nebo srážku vlaků na mostě (6 MB, zdroj NeoGAF).

No dobře, musím to říct hned na začátku. Nemůžu si pomoct, ale graficky to začíná dost připomínat GTA IV. Photoshopem vytuněné screenshoty jsou prostě v porovnání s tím trailerem graficky trošku jinde, ale GTA série vlastně nikdy nebyla tolik o grafice. Dost mě překvapilo, jak do vtipu je ten trailer laděný - Rockstar asi chtěl, aby byla pětka prostě o dost jinačí než temnější, osudovější GTA IV. Jak také vidno, pětka bude o dost epičtější. Některé ty scény mi připomínaly docela normální akční hollywoodský velkofilm, což je jen dobře, protože když přidáte k těm nekonečným možnostem otevřeného světa také intenzivní, akcí nabytou hlavní příběhovou linku, může se nám docela dobře rýsovat opět nejlepší Grand Theft Auto vůbec.

Agarwel Idiriz

Nebudu říkat, že jsem z traileru u vytržení a vřískám nadšením. Ale to není tím, že by se mi nelíbil, spíše je jen za poslední dny informací tolik, že již nemá tak velký dopad. Trailer tedy nebyl ani překvapením ani informační bombou. Přesto se mi samozřejmě, snad jako každému, velice líbil a potěšil v mnoha směrech.

7

Nejvíce záběry na tu spoustu "nových" prvků, kterými je plný snad každý záběr. Slovo "nových" uvádím schválně do uvozovek. Většinu jsme si již vyzkoušeli v San Andreas, ale ve čtyřce spousta věcí scházela. A tak se již opravdu těším na jejich návrat do série v moderním technologickém kabátku. Doufám, že opět půjde vytáhnout kamion, naladit K-Rose a jít se projet pouští.

Velice mě opět potěšil smysl pro detail snad v každém ohledu. Ten mě fascinoval již v GTA IV, ale zdá se, že GTA V opět posune laťku o kousek výše. Detaily v prostředí, animacích na pozadí či v cutscénách doufám vdechnou do herního světa trochu života, který v mnoha hrách tolik schází.

8

O hlavních hrdinech si lze, z těch pár ukázaných dialogů, těžko udělat obrázek. Ale zatím působí jako sympaťáci. Samozřejmě z pohledu diváka. Potkat bych je nechtěl. Určitě si s nimi užijeme spoustu zvrhlé legrace. Trailer tedy určitě splnil účel. Navnadil mě, již pošilhávám po placce se čtyřkou, abych si schladil GTA absťák a začínám přemýšlet, jakoupak chorobu si vymyslet v práci, až hru vybalí na pultech obchodů.

Michal Bayerl

Popravdě ten trailer působí...zvláštně. Jako old-school v novějším kabátku a hlavně decentní. Trailery na GTA byly vždycky víc agresivní, vulgárnější a tohle je jako nic. Až si říkám, že když by mi někdo tohle prezentoval jako "no-name" klon GTA, tak tomu uvěřím. Něco tomu chybí, pověstná šťávička, wow efekt. Třeba další trailery ukáží víc, vždyť tam toho má být mnohem víc.

11

Pavel Oreški

Když vyšel vloni první trailer z GTA V, sledoval jsem jeho každou vteřinu, zastavoval si obraz a analyzoval maximum detailů. Tentokrát jsem se nechal unášet skvělou hudbou, báječnou atmosférou a slintal nad vynikající grafikou. Muzika je přesně taková, jakou mám u GTA rád - funky, disco, basy, electro a trochu té nostalgie. Vždyť doteď si nejčastěji vzpomenu právě na muziku, která hrála při mých gangsterských eskapádách. A první trailer mě v tomto směru zklamal.

Pravá GTA atmosféra z druhého traileru kape, teče, stříká a zvyšuje mi srdeční tep. Proč? Protože je nádherně různorodý. Konečně mám pocit, že se po sice skvělé, ale malé a sterilní čtyřce vrací GTA na plné kule. Naštěstí Rockstar ukázal oproti prvnímu videu i tu světlou stránku města, ne jen depresivní krizí zasažené čtvrti. Sporťáky, luxusní vily a zoufalé manželky k sérii patří stejně, jako bída a zoufalství. Potěšila mě i nadsázka, se kterou se bere trojice hrdinů. Hlavně žádné melodrama, ale pořádná jízda nastěžni plachetnice vezoucí se na korbě náklaďáku po dálnici plné aut. To je to pravé Grand Theft Auto.

12

Skvělá grafika je už jen třešničkou na dortu. A to říkám s plným vědomím toho, že podobné záběry ve hře kromě příběhových animací neuvidíme. Zaujal mě velký dohled do krajiny a na město. Je sice pořádně rozmazaný, ale i tak působí realističtěji. Jak jsem byl z prvního videa zklamaný, jsem z toho druhého pořádně natěšený!

Reklama

Související obsah

Dva nezvyklé multiplayerové režimy do The Dark Pictures: Man of Medan

+ videa z hraní a HW nároky tohoto interaktivního filmu.

Do března vypustí UbiSoft tři neoznámené AAA hry

Velmi se mu dařilo + odklad Skull and Bones.

EA: Starý způsob vydávání her už dnes nefunguje

Poučení z Anthem a inspirace mobily.

EA: Anthem nenaplnilo prodejní očekávání

Přesto ho budou dále podporovat.

Také na webu...

Nečekaný primát Borderlands 3

Nejhledanější na...

Hardwarový týdeník hráčů - 38/2019

Alternativa pro Joy-Cony, vzdělávací podložky, Logitech myš nejen pro hráče.

- komentáře (10)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna