Batman: Arkham Asylum

Kdo je lepší než Lara Croft? Batman!

Mediálním masážím se snažím nepodléhat. Povedlo se mi to i v případě této hry. Nevětřil jsem nic speciálního a co by taky člověk očekával od hry podle filmu. Jenže chyba lávky. Batman: Arkham Asylum se sice veze na vlně úspěchu dvou posledních filmů o netopýřím muži, ale mnohem blíže má ke komixové předloze. V hlavní roli se sice objeví Joker, ale pro něj pracuje nepřeberné množství dalších postav. O většině z nich jsem nikdy neslyšel a až Arkham Asylum mi otevřelo oči v tom, jak je svět Batmana složitý a plný šílených zločinců.

Arkham Asylum je blázinec a vězení v jednom pro ty největší padouchy Gotham City. Svou pouť v něm skončil v podstatě každý, kdo se kdy Batmanovi postavil. A že jde v tomto případě o velmi podivné kousky. Každopádně si na ostrově, na němž psychiatrická léčebna stojí, své odseděl a odléčil i samotný Joker. Role Batmana se tak ujímáte v momentě, kdy přivážíte bezmocného Jokera zpět tam, kam patří. Nicméně ve vzduchu něco visí a dle slov hlavního hrdiny bylo dopadení Jokera až moc snadné.

Samozřejmě, že se za pár minut pokazí vše, co se pokazit může. V celách sanatoria se ocitá naopak Batman a Joker se ujímá role správce léčebny. Hraje si s vámi jako kočka s myší a do nějaké poloviny příběhu se dostanete pouze tam, kde vás chce nebezpečný klaun mít. Zápletka je klasicky komixová a nečekejte od ní zázraky. Ovšem Arkham Asylum neboduje hlavní příběhovou linkou, ale tím, jak je vyprávěna a jak se vám postupně skládají střípky událostí ve velký obraz.

Tomuhle říkáš čísté boty?

Odkrývání Jokerova plánu na zničení Gotham City probíhá na několika frontách. Občas se objeví klasická příběhová animace, ale to jsou ty nejvypjatější okamžiky, kdy se setkáváte s největšími esy podsvětí. Než se k nim dopracujete, vyslechnete desítky rozhovorů stráží, Joker k vám promlouvá pomocí obrazovek a ampliónů rozesetých po celém ostrově a informace vám předá i hrstka přeživších spojenců.

Kromě toho luštíte hádanky a nalézáte trofeje pana Riddlera (Hádánkář). Jde o schované sošky, nahrávky terapeutických sezení se všemi hlavními zločinci, prostorově skryté symboly otazníků a zprávy ducha starého sanatoria. Většina z 240 hádanek vám za odměnu představí dalšího z Batmanových protivníků a důležitých hráčů na Gothamské scéně. Omezen pouze na filmová zpracování jsem byl velmi překvapen, kolik nepřátel Batman má. Už hádanky samotné vám o charakteru spoustu napoví a po jejich vyřešení se otevře zločincův profil s důležitými údaji. Batman: Arkham Asylum je mimo jiné i vynikající encyklopedie.

V této situaci máte několik možností řešení. Batarang, likvidace prvního protivníka a rychlý přestup na druhého nebo aplikace gelu. Vyberte si.

Doufám, že vás dlouhé popisování příběhu a všeho souvisejícího neunavilo, ale nový Batman stojí na čtyřech velmi silných pilířích, z nichž příběh je prvním z nich. Za druhý se dá označit atmosféra ostrova bláznů. Šílenost, strach a bezmoc doslova stříká proudem ze všech koutů. Herní plocha je omezena pouze na budovy léčebny a přilehlé pozemky, ale to vůbec nevadí. Prostředí je celkem sterilní a kromě administrativních, nemocničních a vězeňských prostor se jinam nepodíváte. Všechno jsou to tmavé chodby a místnosti, ale vymodelované s takovou precizností a důrazem na detail, že omezené prostředí spíše vítám než zavrhuji. A atmosféře tahle stylizace náramně pomohla.

Navíc, jak se situace vyvíjí, ostrov se neustále mění. Do již navštívených budov se musíte minimálně jednou vrátit a pokaždé je prostředí jiné. Čekají vás jiné cesty, jiné řešení problémů a jinak rozestavěné a ozbrojené stráže. Pochopitelně se nemotáte na stále stejných místech, ale hlavní trasy budete znát jako svoje boty. A nejen ty. Batman se vždy pohybuje ve stínu a skryt očím svých nepřátel a proto se připravte na prolézání klimatizací a šplhání na vysoké budovy i do hlubin šíleného vězení.

Batman: Arkham Asylum

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC