Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Batman: Arkham City

Míří do exteriérů, aby zachránil Catwoman.

Jen si to představte: Batman sedí na střeše jedné z hlídkových věží, které se zlověstně tyčí nad přísně střeženým územím věznice Arkham City. Hluboko dole ve sněhové vánici úřadují gangy zlodějů a vrahů, ale našeho hrdinu nic z toho netrápí; trpělivě čeká, až zabzučí vysílačka.

"Alfréde, kde je?" zašeptá Batman. "Slečnu Kyle naposledy viděli u soudní budovy Solomona Waynea," ozve se z vysílačky. "Právě tam se uhnízdil Two-Face." "Doufejme, že je slečna ještě v jednom kuse. Pan Dent a jeho fascinace číslem dvě by se nám mohly stát osudnými..."

Konverzaci utne obrovitý skok čelem přímo proti ulici - v poslední chvíli ale Batman roztáhne křídla a vzlétne zpět k oblakům. Ještě párkrát tímto způsobem prořízne temnotu noci, až v dálce konečně spatří soudní budovu. Ještě vystřelit příchytné lano a pak už jen potichu sklouznout na místo. Vítejte ve světě Batman: Arkham City, pokračování asi nejúspěšnější videohry s Batmanem a zároveň již nyní bezesporu jednoho z nejočekávanějších titulů příštího roku.

Kdo má ještě v paměti dobrodružnou výpravu věznicí Arkham Asylum, bude si na Batmana v otevřených prostorech muset chvíli zvykat. Jak přiznávají sami autoři, tentokrát chtěli hrdinu pustit do exteriérů a přitom se vyhnout nutnosti designovat celou metropoli - a tak vznikl nápad na Arkham City.

Co se tedy od minulého dílu stalo? Vysoký plešatý muž v černých brýlích, který se jmenuje Quincy Sharp a už několik let stojí v čele věznice Arkham Asylum, si po událostech z jedničky přiřknul veškeré zásluhy za vyřešení situace a pompézně se nechal oslavovat místo Batmana.

Spolu na věky - tedy pokud je to dobře utažené.

Netrvalo dlouho a Sharp si umanul, že Arkham ani Blackgate se pro bezpečnou věznici nehodí. Proto od města Gotham odkoupil slumy čili jeho nejchudší část a udělal z ní tzv. Arkham City: novou, bezpečnou a mnohem rozlehlejší věznici obehnanou vysokými zdmi. Na ochranu Sharp povolal žoldáckou skupinu jménem Tyger a vězňům dal jedinou radu: "Nezkoušejte utéct, protože útěk znamená rozsudek smrti."

Uplynul rok a ve zločineckém městě Arkham City se věci daly do pohybu. Vězni se tu mohou volně pohybovat a dělat si, co chtějí, jen dokud neusilují o útěk. Téhle líhni kriminálníků velí šílený fousatý muž jménem Hugo Strange; kdokoliv by se o něm v Arkhamu chtěl něco dozvědět nebo se mu postavit do cesty, slehne se po něm zem. Strange má zkrátka respekt a s nikým se dvakrát nepáře.

Fanoušci prvního dílu hry si ale možná vybaví i Strangeův profil z kartotéky zločinců, kde se píše, že jediný Strange zná skutečnou identitu Batmana - a za krajních podmínek by ji patrně byl ochotný prozradit. Vzhledem k tomu, že Strange je přímo posedlý myšlenkou po tom, že Batmana dostane do rukou, lze i z jeho strany čekat lecjaké intriky.

Všechno se změní ve chvíli, kdy do Arkham City pošlou vyhlášeného padoucha Two-Face, tedy bývalého prokurátora Harveyeho Denta. Aby vůbec zůstal naživu, musí se Two-Face v podsvětí nějak blýsknout a pokud možno si získat jeho respekt. Proto se mu v hlavě zrodí ďábelský plán, jak zajmout Batmanovu někdejší lásku Catwoman - a veřejně ji před všemi popravit.

Jestlipak proti tomu bude něco namítat Sharp, toho času již horký kandidát na křeslo primátora Gothamu? A zdalipak tohle znamená, že nový Batman se ve skutečnosti bude hrát kooperativně, jeden hráč za Batmana, druhý za Catwoman nebo dokonce snad Robina, o čemž se také spekuluje? Autoři zatím na toto téma hry mlčí, jen říkají, že chtějí "odhodit úplně všechno z původní hry a nedělat jen Arkham Asylum 1.5".

Vítejte v Arkham City.

Po arkhamské věznici z prvního dílu se tedy dostanete do nového, otevřenějšího prostředí, které vývojáři popisují jako soběstačné město. Už první trailer navíc naznačil, že vězňům se z Arkham City dost možná povede nějakým způsobem utéct, to bychom ale prozatím předbíhali. Jisté je, že Rocksteady drží otěže příběhu pevně v rukou.

Scénář dal dohromady podobně jako v případě prvního dílu Paul Dini a jak naznačuje už tajná místnost s plány města, které lze nalézt v prvním dílu Arkham Asylum, o kontinuitu by tu mělo být postaráno. Dini mimochodem už dříve připustil, že do prvního dílu se "leccos nevešlo kvůli rozpočtu", třeba právě víc akce v detailně vymodelovaných a neobyčejně rozlehlých exteriérech nebo honičky v Batmobilu.

Oboje bude bohatě zastoupeno v Arkham City. Město se dělí na celé čtvrti a podle vzhledu ulic poznáte, jaký gang a záporňák má toto území právě pod palcem. Během hraní vás tedy bude enormně zajímat, jak si mezi sebou jednotlivé zločinné rodiny momentálně stojí, kdo s kým soupeří a jestli by někoho nešlo popostrčit k tomu, aby zaútočil na druhou rodinu.

Jako rozumná se zdá též úvaha, že postupně si to s několika úhlavními padouchy budete muset rozdat právě v jejich revírech. Což jen nahrává jedné z nových vlastností hry, totiž možnosti bojovat s několika soupeři najednou.