Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Battlefield 3 dojmy a rozhovor

Proč bude singl jen do počtu a jaký je koop?

Totálního krále Gamescomu asi nemusím moc představovat, však byl zvolen absolutně nejlepší hrou výstavy a také nejlepší hrou podle celé naší sítě EG. Ani poslední Call of Duty tu nemělo zdaleka takový ohlas, jako "béefko", na které veřejnost stála mnohahodinové fronty (hrál se tu multiplayerový režim Conquest v 64 zapojených počítačích) a u něhož museli zájemce utnout už dopoledne, protože na další by se stejně za celý den nedostalo.

Já už viděl část singleplayeru na jaře v Londýně, takže jsem na Gamescomu nejprve vyzpovídal generálního manažera Dice Karla Magnuse Troedssona a pak jsem přemluvil kolegu Miloše Bohoňka, který měl jinak jiný program, aby si se mnou zahrál jednu kooperativní misi z kampaně.

Samozřejmě jsme oba nejdříve zhlédli atmosférický multiplayerový trailer na úvodní konferenci EA, který byl sestříhán z počítačové verze multiplayeru. Však mi sám Karl potvrdil, že primární platformou pro Battlefield je počítač: "Jsem naprosto přesvědčen, že jen počítačová verze dá hráčům ten nejlepší možný zážitek, protože jako jediná nabízí obří multiplayer až pro 64 hráčů najednou (konzole 24) a samozřejmě o třídu lepší grafické provedení, než na konzolích. Nicméně věřím, že i na konzolích si Battlefield 3 užijete parádně. Herní zážitek je identický na všem."

Generální manažer Dice Karl Magnus Troedsson

Karlova slova můžu potvrdit, protože jsme s Milošem po rozhovoru hráli koop na Playstation 3, přičemž hra rozhodně nevypadala tak úžasně jako na PC, spíše tak nějak ryze standardně, ostatně jako její konzoloví předchůdci. Ovšem na počítači to budou grafické orgie, až jsem byl sám překvapen, jaký velký posun udělali chlapci s kostkami v audiovizuálním zpracování oproti minulým Battlefieldům. Osobně jsem takto rázný progres mezi dvěma díly jedné hry snad kromě druhého Assassin's Creed ještě neviděl.

Když jsem takto pochválil práci vývojářů, Karl mi k tomu řekl: "Moji kolegové se ovšem za ta léta naučili s vývojářskými nástroji a novými technologiemi stále lépe a lépe pracovat, což je snad právě nejvíce vidět na třetím dílu. U nás máme velice malou fluktuaci zaměstnanců a navíc to jsou všichni zapálení hráči, takže i to všechno se promítá do našich zkušeností, které se snažíme dávat do našich her."

No jo, zajímalo mě, ale jak je možné, že Battlefield 3 působí tak atraktivně, od zvukové stránky, přes obrázek, až po neskutečně reálné pohyby vojáků? Na to se Troedsson pousmál a nadhodil: "Tak odpověď na tuto otázku vlastně souvisí s mými slovy z Vašeho předešlého dotazu. Nicméně je to i tím, že máme velmi dobré vztahy s našimi partnery, ať už z konzolového průmyslu nebo od výpočetní techniky, takže dokážeme dobře profitovat i z tohoto partnerství. Kdybychom byli samostatným studiem, jakých je jinak u nás ve Švédsku mnoho, tak bychom nikdy nemohli udělat takovou hru jako Battlefield 3."

Tak to samé by ovšem mohli říci i v Activision o Modern Warfare 2, vlastně nepříteli číslo jedna Battlefieldu. Takže pane Troedssone, je pro vás osobně nové Call of Duty tím hlavním sokem? Na to mi zcela bez pohnutí manažer odvětil: "No, Dice nebere zrovna tuto hru jako nějakou velkou konkurenci, které bychom se museli nutně bát. To možná dělají v EA, ale my to neřešíme. My si děláme vlastní hry a je pro nás důležitější, abychom s nimi byli sami spokojení."

"Stručně nám jde o to, abychom prostě udělali dobrou hru a jestli je tu nějaká konkurence, tak ji respektujeme, ale není to pro nás to hlavní. Nicméně jako manažer jsem se snažil, abychom dokázali udělat dobrý produkt v poměru výkon-cena. Je jasné, že někdy je vývoj snad až zbytečně drahý. Však si asi pamatujete, že dříve byly hry také velké a zábavné, přitom stály mnohem méně peněz!"

Jak to zatím vidím? (Michal Jonáš)

Cítím ze hry tu pravou válečnou vřavu někde na půli cesty mezi Modern Warfare a třeba Ghost Recon. Zvláště ten zmíněný takřka reálný pohyb a drtivé nazvučení s originálně nahranými zvuky podle skutečných zbraní se stará o výjimečnou atmosféru, kterou jsme si mohli v koopu také dobře vychutnat. Ani potřetí nebude hra zcela bez chyb a 100% realitu rozhodně ctít nebude, nicméně o nejatraktivnější hře podzimu je asi rozhodnuto.

Když jsem Battlefield 3 na Gamescomu osobně hrál, tak jsem se schválně zaměřil na to, jak vypadají pohyby vojáků při hraní, jestli jsou také tak plynulé, jako ve střihových scénách. A ano, když jsem pozoroval zadek Miloše, jak se ve hře pěkně kroutí, musím smeknout. Pohyby vojáků jsou opravdu velice reálné a naprosto plynulé. Battlefield 3 je z mého pohledu snad první akční střílečka, která bere při pohybu v potaz hmotnost nesené výzbroje vojáka a neflákne s ním na zem v milisekundě, jako jiné hry. Nicméně pokud hrajete, tak z toho FPS pohledu to nepocítíte, to se musíte na někoho dívat. Když jsem si kleknul nebo hodil do plazení, neviděl jsem u sebe rozdíl, ale pokud jsem se podíval na kolegu, jak se plíží kolem sloupu, tak jsem si fakt uvědomil, že to vypadá skoro jako ve skutečnosti.

Přitom pohybový model Battlefield 3 převzal z FIFA série, což mi vnuklo myšlenku, jak na to v Dice vůbec přišli, použít část herního kódu z žánrově zcela odlišné hry? Karl to bere jako samozřejmost a nevidí v tom nic unikátního: "Tak u nás to není nic nového, protože různé části různých her se mezi EA studii sdílí už dlouho. Ovšem právě ve fotbale je plynulé navazování pohybů klíčové a mají to ve FIFě dobře zvládnuté (také ji u nás v Dice samozřejmě hrajeme), takže se přímo nabízelo, abychom toho využili a postavili na tom pohyb a směrování všech postav v naší hře."

A manažer ještě přihodil: "Myslím, že to byl dobrý nápad a funguje to velmi dobře. Hlavně v multiplayeru při těch desítkách vojáků na scéně je to pěkný pohled. Navíc je modulární systém her na platformě EA Sports už od začátku přizpůsoben pro export a sdílení, takže je to i tím nejen pro nás docela jednoduché. A ano, také nám to ušetřilo dost peněz."

A Troedsson záhy nenechal nikoho na pochybách, na čem je celý Battlefield 3 postavený, když na otázku o poměru singlu a multiplayeru hbitě odpověděl: "Pokud bych měl vyjádřit poměr obou částí hry, řeknu Vám rovnou, že z mého pohledu žádný není. Battlefield 3 je v 99,9% procentech multiplayerová hra a prakticky všechno je v této hře multiplayeru podřízeno. Ano, máme ve hře samozřejmě i solidní single kampaň, ale to hlavní jádro je v Battlefieldu 3 hra pro více hráčů, které jsme po pravdě věnovali mnohem více péče, než singleplayeru. "

A Karl to ještě obhajoval: "Pro dlouhotrvající hratelnost je prostě multiplayer klíčový a my se tomu plně podřizujeme. Jasně, že singl kampaň není žádný levoboček a zase vám dá trochu jinou atmosféru, ale je dané, že si jí dohrajete a dále se budete věnovat už jen hromadným bitvám, které vám poskytnou samozřejmě o třídu déletrvající zážitek." No jo, alespoň někdo rozumný, kdo se nevykrucuje a netvrdí, že i singl je pro ně tolik důležitý, jako multiplayer, i když to nebývá pravda, říkal jsem si v duchu při rozhovoru. To už jsem měl ale načase, abych si jeho slova sám ověřil v praxi, tak jsem se rozloučil a rychle se přesunul do vedlejší komůrky, kde bylo rozmístěno asi dvanáct televizí a hrála se zde jedna kooperativní mise z plné hry. Do místnosti totiž hostesky pouštěly stylem, kdo dřív přijde, ten dřív hraje, tak jsem přemluvil ještě Miloše a spolu jsme zasedli před konzole PS3 a po krátké představovačce spustili hru.

Dojmy z hraní koopu na PS3:

Mise ovšem nebyla nová, dostali jsme možnost živě si zahrát přesně tu samou, byť prodlouženou pasáž v městské zástavbě v Teheránu, kterou jste viděli v traileru na úterní konferenci EA. Tedy nejdříve lokalizaci a eskortu naší kontaktní osoby, abychom pak prácičku dokončili při té obraně kolony Humvee. Tato mise patří do zmíněné kooperativní části hry, jež bude kromě singlu a mulťáku třetím samostatným herním režimem s vlastním půltuctem úrovní, které by vám podle Troedssona měly dohromady zabrat mezi 4-6 hodinami hraní. U singlu předpokládáme nějakých 7-10 hodin.

Když jsem se Karla ještě předtím na koop zeptal, hned ozřejmil: "Kooperativní režim jsme schválně udělali na mnohem těžší úrovni, než je třeba singl kampaň. Chceme, aby hráči spolu co nejvíce spolupracovali, kryli se a uzdravovali navzájem. Proto jsme si do koopu připravili několik opravdu hutných přestřelek, v nichž vás nepřítel dokonale přišpendlí k zemi nebo za překážku, která se vám ale bude drolit před očima." Když jsme s Milošem posléze zasedli před televize (splitscreen je zcela vypuštěn - bohužel), musel jsem producentovi dát za pravdu.

Úvodní rozkaz ještě zněl jasně: lokalizovat zajatého informátora Hamida El Zakira a v bezpečí ho dopravit ke koloně Humvee. Rychle, ale obezřetně jsme s Milošem postupovali a čistili jednotlivé místnosti pavlačového domu, kde měl být zajatec ukrytý. V koopu bude kladen velký důraz na společné odpravování hlídek. Pokud se podaří zásah ve stejném okamžiku (hra v načasování ale nijak nepomáhá, jako např. v Army of Two), citelně si ulevíte, protože nepřátelé nestihnou povolat posily.

Takže lokalizace zajatce byla otázkou okamžiku, však na naši drtivou palbu dvou lehkých kulometů s pásy nábojů nedokázaly sporadické stráže adekvátně odpovědět. Nicméně po usazení informátora do vozidla jsme dostali už zapeklitější úkol, ručně čistit cestu postupující koloně v úzké ulici. Tedy přesně to, co jste asi viděli v traileru. Trochu mě ale zarazilo, že tvůrci nechali ve hře takový velký kiks, jakým byla rozsvícená světla vozidel v koloně. Ta si tak přímo koledovala o jednu ťafku RPG přímo mezi oči, protože byla zdaleka viditelná. Takové opomenutí je snad i na polní soud! A přesně došlo na má slova, takže záhy přilétly střely z RPG a spustila se šílená palba snad ze všech oken a balkonů před námi.

Šli jsme s Milošem každý na jedné straně ulice, abychom rozdělili palbu a kryli se pod sporadickou ochranou podchodů. Výklony jsem sice neobjevil, ale poklek a plazení již ano, což se docela hodilo. Jenže jsme asi přešli odstřelovací pušku a řeknu vám, že s automatem přesně mířit na vzdálenější pozice nebyl vskutku žádný med, zatímco protivník nás kropil jak zahradník své kytičky v největších vedrech! No jo, skoro jsem se bál vystrčit hlavu, atmosféra války by se dala krájet, občas jsem se zmohl jen na opětování střelby a pár zásahů, než mě někdo sundal.

Zraněný jsem stále mohl v plazení střílet pistolí a škemral jsem Miloše o záchranu. Jemu se ostatně ihned na televizi objevila ikonka zraněného kolegy. Takže v krytu rychle přeběhl ulici, poklekl u mé postavy a než stačil podržet příslušné tlačítko pro ošetření, už jí koupil taky a oba jsme dáchli pěkně spolu na jedné hromádce, jen by do nás mohli zapíchnout kříž. Bohužel se při druhé rundě moje konzole kousla a předvádějící by musel znovu restartovat obě konzole, což už bychom do konce vyhrazeného času nestihli dohrát, takže jsme se vypoklonkovali ven a shodli se, že po grafické stránce není Battlefield 3 na PS3 rozhodně žádný zázrak, nicméně po té hratelností bude stejně dobrý jako nejvíce vytuněná primární PC verze.

Druhý pohled Miloše Bohoňka:

Jak poznáte, že Battlefield 3 byl s přehledem nejvyhledávanější hrou Gamescomu? Jednak samozřejmě tím, že veřejnost na něj čekala takřka desetihodinové fronty, ale též tím, že šlo o jediný titul, který si vydupal drahocenný čas obou reportérů Eurogameru! Michalovo rozsáhlé vyprávění bych rád doplnil možná trochu troufalou poznámkou, že je až neuvěřitelné, jak moc Battlefield 3 skóruje a všechny nás oblbuje "pouze" svým technologickým zpracováním. Ruku na srdce, všichni jsme doteď paf ze všech těch fenomenálních trailerů, jenže ony byly vždy složeny výhradně ze záběrů z PC verze. A když jsme teď měli šanci zkusit si koop na Playstation 3, najednou jsme hráli sice dobře intenzivní a rozhodně zábavnou, ale jinak veskrze standardní militaristickou střílečku. Grafika a věci kolem ní, to je oč tu běží!

Modern Warfare 3 najednou působí jako chudý levoboček... Na druhou stranu, MW3 zřejmě bude o poznání nabitější létajícím olovem, výbuchy i headshoty. Kde se Battlefield 3 aspoň trochu snaží být vojenským simulátorem a věrohodným zážitkem, MW3 na to hází atomovým výbuchem ožehlý bobek a pokračuje v nezřízené akci. Nad čímž spousta hráčů ohrne nos, ale asi ještě větší spousta si tu absurdní hollywoodskou akci užije plnými doušky. To říkám na základě jak předchozích zkušeností, tak hraní kooperativní mise v BF3, kde toho nepřátelé vydrželi docela dost (klidně několik úderů pažbou, resp. seknutí nožem), ale zase se před muškou nepromenádovali po stovkách.

Battlefield 3 tak na mě zatím působí více komorně a svým způsobem rozumně (i když kluci v Bohemce se stále smějí pod vousy), ale jinak jede v zajetých kolejích. Prostřílet se v paneláku do třetího patra, vytáhnout zajatce, eskortovat jej k humvees, bránit konvoj proti teroristům na balkónech a nakonec si zastřílet ze stacionárního kulometu na střeše vozidla..., jako bych to už někde hrál. Jen škoda, že kvůli chroustající se konzoli, zabugovaným skriptům a jedné game over jsme s Michalem nestihli projít celou misí - když jsem běžel přes ulici, abych jej postavil zpět na nohy, netušil jsem, že vzkříšení bude vyžadovat asi pětivteřinové držení tlačítka. A než mi došlo, že zdravotní sestřičku dělám bez krytu, ležel jsem v louži vlastní krve.

Battlefield 3 vyjde 26. října pro PC, PS3 a X360.

Read this next