Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Battlefield 3 multiplayerová beta

O peripetiích před spuštěním a dobré atmosféře hraní.

Tento článek byl napsán na základě přednostního přístupu k multiplayerové betě. Popisuje stav v úterý a ve středu. Široké veřejnosti se betatest otevře dnes, 29. září přibližně od 14:00, od kdy by měl jít všem zájemcům stáhnout z Originu (nebo z Xbox Live a PlayStation Network). Podrobné informace o jeho obsahu nebo HW nárocích ve starším článku.

Nedá se snad ani popsat ta síla marketingové masáže, která nás provázela několik minulých měsíců v souvislosti s Battlefieldem 3 (dále jen BF3). Záplava skvěle sestříhaných trailerů rozhodně udělala svoje. Stačí si třeba vzpomenout na famózní video Caspian Border a hned se vám vybaví ten struhující pocit, který jste měli možná naposledy při sledování Inception. Škoda jen, že v případě multiplayerové betaverze, která se dnes odpoledne otevře široké veřejnosti, začalo vše ledovou sprchou...

Peripetie ještě před zahájením hraní

Přednostní klíč mi místo původně slibované 14. hodiny přišel až následující den ve čtyři hodiny ráno. Kdybych nedostal jeden zbylý klíč od redakce, přišel bych o skoro celý den náskoku, který měl být odměnou za nákup Tier 1 edice. EA to svádí na nejrůznější spam-filtry či problém samotného Seznamu, který měl mít s příjmem klíčů problémy. To všechno může být pravda, ale důležité je zeptat se, proč nemohly být klíče rozeslány třeba o pár dnů dopředu, aby stihly všem přijít včas? Samozřejmě, že klíč by se na Originu dříve než ve stanovený termín nedal registrovat. Nebo proč se hra nepřidala do nabídky her automaticky a nespoléhalo se na občas nespolehlivou emailovou korespondenci. Podobné systémy preloadování hry nebo opožděné aktivace se několikrát osvědčily na Steamu či na Battle.netu.

Stahování 3,5 GB dat ze systému Origin proběhlo překvapivě rychle, a tak jsem se těšil, až se pustím do hraní. K mému překvapení se však začal spouštět internetový prohlížeč, což s mými 20+ záložkami zrovna dvakrát rychlé nebylo. Čekal jsem nutnost další registrace, odsouhlasení licenčních podmínek a cokoliv, co by mě již více neotravovalo a umožnilo začít hrát. Bohužel opak byl pravdou.

Službu Battlelog, kde máte k dispozici statistiky a soupis serverů, je totiž možné spustit pouze ve webovém prohlížeči navíc s tím, že musíte doinstalovat další plugin. K dispozici máte posléze buďto možnost Quickmatch (čili automatický matchmaking) nebo zmiňovaný soupis serverů, kde si sami vyberete ten pro vás nejlepší. Posléze se zařadíte do fronty a čekáte na spuštění hry. O průběhu vyřízení požadavku vás informuje oznamovací lišta v dolní části okna (podobný princip fungoval i v alpha verzi BF3 během prázdnin).

Náročnost na paměť

Při hraní čehokoli prohlížeč vždy zavírám, zde ho naopak musím mít zapnutý, což stojí stovky MB paměti a k tomu zhruba 200MB ukousne plugin kontejner pro Firefox. K tomu musím připočítat nutnost mít zapnutý vždy Origin, což je dalších 70MB. Po součtu jsem se tedy dostal skoro na 1GB, což odpovídá čtvrtině dostupné paměti, abych vůbec hru spustil. Pro informaci dodávám, že hra samotná si v paměti hravě zabere zhruba 1,2 GB a včetně dalších systémových záležitostí jsem se při hraní dostal celkově přes 3GB zabrané paměti. Jediné štěstí je, že 4GB paměti jsou dnes téměř standardem a při jejich ceně nejsou ani nedostupným luxusem.

Na první pohled by se použití webového prohlížeče pro vyhledávání serverů mohlo jevit tak, že ušetří čas. Pokud se vám ale na současném serveru nebude líbit, musíte celou hru ukončit, vrátit se do prohlížeče, vybrat další server a znovu spustit hru. Dříve jste hru vůbec nemuseli opouštět a vše jste zvládli z hlavního menu. Úspora času? Právě naopak. Aby navíc hra nevzala uživateli tzv. focus, když například bude čekat ve frontě na připojení k serveru, je hra spuštěna v dolní liště operačního systému a hráč sám musí stisknout ALT+ENTER, aby se mu zobrazila na celou obrazovku. Navíc jsem minimalizací pravidelně protrpěl i během změny mapy a hra spadla vždy do režimu okna.

Jinak se dalo čekat, že zájem o BF3 bude obrovský a místa na serverech bude zpočátku skutečně málo. Do hry se mi párkrát podařilo dostat po zhruba pěti až desetiminutovém čekání. A když jsem podobnou frontu stál již podruhé, tak jsem si řekl, že BF3 nebudu vypínat. Bohužel beta mi během restartování kola spadla a v úterý jsem se na přeplněné servery ani po několika hodinách nedostal, a to přitom ještě hra nebyla otevřená každému zájemci z řad veřejnosti.

Po prvním ocitnutí se přímo ve hře (bez log vývojářů atd.) jsem rovněž očekával, že dostanu příležitost, nastavit si ovládání a nastavení grafiky. K mému překvapení, bylo toto nastavení dostupné pouze ve chvíli, kdy jsem byl již na bitevním poli. Opět doufám, že se toto týká pouze betaverze, protože bych nerad, kvůli každému nastavení zalézal bůhví kam na mapě a doufal, že mě mezitím někdo nesundá.

Betaverze obvykle mají sloužit vývojářům, aby získali cenou odezvu od hráčů. Bohužel fóra k tomu určená jsou u BF3 prozatím slabší a nejsou v nich zatím ani přítomni moderátoři. Není (alespoň viditelný) systém pro zasílání chyb nebo dalších reportů a podnětů. Prozatím není zapnuté ani napojení na Facebook, XBL ani PSN a můžeme doufat, že tvůrcům se podaří vše za těch pár zbývajících týdnů zprovoznit.

Konečně dojmy přímo z hraní

V betě je k dispozici jedna mapa odehrávající se v pařížském parku a později i v samotných prostorách metra v jediném herním režimu Rush pro 32 hráčů. Právě v obou těchto prostředích poznáte, jak moc se jedna mapa může lišit po stránce vzhledu, ale i herního stylu. První okamžiky v parku byly opravdu nezapomenutelné. Proti mně se v dáli tyčila Eiffelova věž částečně zahalená do mlhy a část parku lemovalo okouzlující jezero. Skoro jsem měl chuť posadit se na lavičku a začít krmit ptáky, kdyby kolem mě neproletěly první kulky a já se nevrátil opět do kruté reality.

Stejně jako v předchozím dílu máte v režimu Rush za úkol odpálit nebo ubránit dvě M-COM stanice. Pokud je zničíte, hra se přesouvá na další část mapy, která předtím byla nepřístupná. V případě mapy Operation Métro se z prosluněného parku přenesete do temného podzemí metra. Až na pár koridorů vám bude k ničemu odstřelovací puška a místo dobrého zraku při okukování keříčků se vám budou hodit rychlé reflexy, když potkáte někoho za rohem.

HW okénko

Betaverze mi běžela na Core i5 750, 4GB RAM, Radeon 5850 a Windows 7 64bit naprosto plynule na maximální detaily a rozlišení. Nesmí se ale zapomenout, že mapa parku a metra není rozhodně tak rozlehlá jako například zmiňovaná Caspian Border a pokud se optimalizace do plné verze zlepší, bude to jenom dobře. Už teď se mi totiž větráček grafiky točil na plné obrátky...

Líbily se mi i dlouhé přestřelky v koridorech, kde se bojovalo o každý sloup nebo vagón metra. Tak jako v předchozích dílech platilo, že se mrtví členové týmu mohli znovu objevit u jiného živého člena týmu, což znamenalo ještě větší náporu na obranu M-COM stanic. V úzkých chodbách nebylo rovněž radno podceňovat sílu granátů, které mohly v mžiku změnit situaci na bojišti. Několik počátečních sekcí mohli částečně pokrýt i odstřelovači a bránili tak přicházející posily.

Část mapy odehrávající se v parku nahrává odstřelovačům, protože terén ačkoliv je relativně členitý, není rozdělený žádnými většími překážkami. Je tu jen zástup stromů, které lze samozřejmě také využít pro krytí. Trochu se mi však nezdálo, že kůra stromů byla prakticky neprůstřelná, ale naopak schovávání za betonovou zeď, se mi stalo několikrát osudným. Stačí si udržet nějakou vyvýšenou pozici a hned budete mít velkou část mapy pod palcem. Větším problémem je naopak všimnout si v záplavě zeleně protivníka, který se vám může velmi snadno dostat za záda. Určitou novinkou navíc je, že teleskopické hledí odstřelovačů se na denním světle leskne a vy už zdálky vidíte, že je potřeba co nejrychleji padnout na zem.

Viditelnost v metru byla samozřejmě o poznání menší, takže jsem si musel dávat pozor na zvuky a hru světla a stínů. V tomto ohledu byl skvělý efekt laserového zaměřovače nepřítele, který jsem někdy viděl chvilku dopředu a mohl jsem zareagovat. Tedy pokud jsem měl to štěstí a byl jsem rychlejší než protivník. BF3 vypadá po grafické stránce perfektně a přitom není až tak náročný.

Speciál Battlefieldu 3 na Eurogameru pokračuje...

Ještě v průběhu čtvrtka publikujeme 15-minutové komentované video z našeho hraní bety a brzy mj. reportáž, jak se hra líbí pilotům skutečných stíhaček NATO.

Nový Frosbite engine tady přitom neukázal ani zdaleka všechno. Kromě toho, že do plné verze si musíme počkat na rozlehlejší mapy, jednou z nejlákavějších věcí bude rozhodně zničitelné prostředí. V koridorech metra sice šlo zničit několik dřevěných plotů nebo rozstřílet obklady sloupů ve stylu Matrixu, ale to hlavní v podobě bortících se domů a soubojů bojové techniky nás ještě čeká (v této mapě žádné dopravní prostředky ani letadla nejsou).

Hra rozhodně zasluhuje neskutečnou pochvalu za zvukovou stránku. Efekty to jsou tak skvělé, že při přebíhání z jednoho úkrytu do druhého jasně uslyšíte, jak kolem vás prolétávají štiplavé projektily a doslova vás nutí sprintovat o něco rychleji. Nad vámi se posléze začne drolit omítka a kulky se s hvizdem odrážejí mimo původně zamýšlenou dráhu.

Novinkou je možnost ulehnout a velmi efektně působí nejrůznější skluzy, které vaše postava provádí při přelézání překážek. Hře to dodává daleko větší plynulost a spád, který samozřejmě staví nejvíce ze samotné akce. Zbraně při střelbě hodně kopou a bez pohledu do mířidla a rozvážné střelby nemáte prakticky šanci trefit ani tu obrovskou díru, co vede do metra.

Dlouze by se dalo povídat o pozměněném systému bojových tříd. Ty jsou sice i tentokráte čtyři (assault, engineer, suport a recon), ale oproti minulému dílu se více prolínají. Dalších několik odstavců by zabralo rozebírání zbrojního arzenálu, oblíbených gadgetů a dalších schopností vaší postavy, ale to si schováme až do recenze. Doufejme, že v ní už nebudeme muset zmiňovat v betě přítomné částečné nebo úplné propadnutí pod zem.

Multiplayer BF3 prozatím vypadá velmi slibně. Spád akce, přestřelky, grafická stránka, zvuky a celkově skvělá atmosféra značí, že letošní podzimní souboj s Call of Duty bude velmi zajímavý. Přitom beta jenom opravdu zlehka poodkryla všechny možnosti plné verze. Vývojáři studia DICE však budou mít ještě plné ruce práce, aby vše za zhruba měsíc odladili a dostali do finální podoby. Bohužel experimenty s Battlelogem, nutnost spouštění přes webový prohlížeč a další podstatné maličkosti mohou nemálo lidí odradit. Za sebe mohu říct, že by to byla velká škoda, kdyby právě tyto problémy stály v cestě jinak prozatím nadějně vypadající hře.

Plný Battlefield 3 v české verzi u nás vyjde 26. října pro PC, Xbox 360 a také pro PlayStation 3 (v angličtině) - více o něm v dojmech z co-opu nebo exkluzivních dojmech ze singleplayeru.

Read this next