- Xbox 360 Playstation 3
Velikost dat: 7.3 GB (1. disk), 6.7 GB (2. disk) 12.3 GB
Instalace: volitelná: 7.3 GB + 6.7 GB + 1.5 GB (HD textury) povinná: 1,9 GB
Podpora zvuku: Dolby Digital Dolby Digital, DTS, 5.1 LPCM

Jelikož je jasné, že zpočátku primární PC verze Battlefieldu 3 je kvalitou grafiky dosti vzdálená konzolovým verzím, Eurogamer se v dalším porovnání platforem pokusil proti sobě postavit ty další dva rovné soupeře - obě konzolové varianty, protože porovnávat konzole proti počítači by nemělo valného významu. Každopádně ani PC platformu nevynecháváme, jak dokazuje první srovnávací video a také obří galerie. skoro sedmdesáti screenshotů ze všech platforem při shodně nastaveném rozlišení na režim 720p (1280x720).

Jakkoli studio DICE dříve ve svých prezentacích ponejvíce zmiňovalo a chválilo PS3 verzi, tak po porovnání obou konzolí lze dojít k závěru, že jsou si prakticky rovnocenné. Na X360 i PS3 Battlefield 3 (BF3) běží ve stejném nativním rozlišení 1280x704 bodů, tedy na širokoúhlých obrazovkách ve formátu obrazu Letterbox s mírně ořízlými horizontálními okraji. Přitom použité nasvětlování, LOD (úroveň detailů v prostředí) a rozlišení textur je na obou strojích počítáno taktéž identickými metodami.

Dice prohlásili, že úroveň grafiky na konzolích zhruba odpovídá nastavení nejnižších detailů na počítači. Každopádně DICE nemají tolik zkušeností s konzolemi jako s PC, ovšem přesto musíme říci, že fakt, jak se vypořádali s méně výkonnými platformami, zaslouží náš obdiv. Už jen vzhledem k tomu, že obě konzolové verze se liší pouze v drobných detailech (což u drtivé většiny multiplatformovek nebývá zvykem), takže BF3 je tím jedna z mála her, u kterých je prakticky jedno, na čem konzolovém ji hrajete.

Opět obě konzole využívají stejného systému vyhlazování skrze tzv. post process anti-aliasing, tedy technologii, kterou vývojáři na konzolích u svého Frostbite enginu použili poprvé. A dostáváme se k první odlišnosti, kdy každá konzole k vyhlazování přistupuje po svém, využívajíce právě svých hardwarových předností. PS3 tak používá variantu MLAA (tzv. morfologický anti-aliasing), což je výpočetně velice rychlý a nenáročný způsob vyhlazování, který nepotřebuje zachovávat geometrická data v paměti.

Přitom X360 využívá odlišný model FXAA (tzv. aproximální anti-aliasing) od nVidie, který sice perfektně vyhlazuje dlouhé hrany (lépe než MLAA), ale stylem se více blíží klasickému bluru se všemi jeho nectnostmi. Nicméně při hraní je efekt obou řešení prakticky identický a obě verze vypadají velice podobně, takže nelze jednoznačně říci, že by jedna konzole měla ve vyhlazování navrch.

360-aa
ps3-aa
Dvě různé techniky využití vyhlazování na obou konzolích.

Drobné odchylky jsme zaznamenali také při stínování a v technice SSAO (Screen Space Ambient Occlusion), což jsou efekty přidávající do scény větší hloubku a plastičnost. S těmi museli v Dice docela dost zapracovat, protože první prezentovaný konzolový build ještě trpěl velmi nízkým rozlišením dynamických stínů a nefunkčním filtrováním textur. Rozlišení stínů v plné verzi sice zůstalo stejně nízké jako dříve, ale aplikováním ditheringu (tónování) se podání stínů důkladně zlepšilo, i když na X360 jsou stíny stále poněkud tvrdší a ostřejší, než na PS3. Díky tomu má xbox stíny o něco hlubší a kvalitnější, než na PS3, ale toho si všimnete jen při přímém porovnání, jinak se stínování jeví naprosto shodně.

360-ao
ps3-ao
360-shadowfiltering
ps3-shadowfiltering
Na horní dvojici je dobře vidět porovnání techniky SSAO, zatímco dole můžete srovnat, jak obě konzole využívají filtrování.

I na konzolích Dice použili něco úžasných světelných efektů, které jsou skvělé na obou konzolích s jednou výhradou, viditelnou v úvodu singleplayeru. Záblesky, které jsou namířené do vaší tváře, nejsou na xboxu zcela zvládnuté a jejich světlo působí kostičkovaně, což je grafická chyba, PS3 a PC verzím zapovězená. Možná je to jen malý bug, ale spíše to vypadá, že na xboxu Dice použili horší a méně náročný FP10 buffer, díky němuž nejsou světelné efekty tak precizní jako na ostatních platformách. V tomto tak má drobně navrch PS3.

360-light1
ps3-light2
Najít na obou konzolích odlišnosti v práci se stíny je skoro nemožné. Nicméně se záblesky světla mnohem lépe pracují PS3 a PC verze, než ta xboxová.

V Dice si dali za cíl dosáhnout na obou konzolích trvalých 30 FPS a 33,33 ms pro renderování každého framu obrazu. Framebuffer se ale obnovuje vždy až během změny každého snímku, což právě způsobuje občasný tearing. Dobrou zprávou je ale prakticky neměnný framerate jak při náročnějších scénách v kampani, tak i při multiplayeru. Pro následující příklad chodu v multiplayeru jsme použili X360 verzi, identické video natočené z PS3 si můžete také pustit. Uvidíte, že sem tam oba stroje zakolísají a zalagují, nicméně znovu je obrazový zážitek i při multiplayeru prakticky identický.

Samozřejmě se hodně mluví o tom, že X360 verze potřebuje rovnou dvojici DVD, zatímco PS3 přirozeně stačí jeden Blu-ray. Na prvním DVD u xboxu je multiplayerový kód, kooperace a balík HD textur, zatímco na druhém DVD je singleplayer. Dice striktně doporučují na X360 nepovinnou instalaci HD textur, což PS3 zvládne automaticky při prvotní, ale nucené instalaci. Ne každý má ovšem na xboxu pevný disk, což znamená, že tito dostanou hru se sníženou kvalitou textur.

Špatné je, že HD balík nelze prozatím nainstalovat ani na lacinější xboxy se 4 GB paměti, protože hra dovolí kopírování pouze na klasický pevný disk. Což je v dnešní éře externích a USB disků docela zpátečnické gesto. Přitom např. Forza Motorsport 4 instalaci balíku vozů na 4 GB paměť bez potíží dovoluje. Každopádně je třeba uvést na pravou míru, že bez HD textur se vlastní rozlišení hry nezmění, pouze kvalita ještě jen některých textur ve hře. Instalaci na 4 GB paměť by ale měl vyřešit jeden z blízkých patchů.

Každopádně i při frenetickém hraní, a pokud víte, jak hra s HD texturami vypadá, si lze povšimnout kolísavé kvality prostředí ve verzi bez HD textur, nicméně vše ostatní, včetně dynamického stínování, nasvětlování i kouřových efektů, zůstalo nezměněno. Dice tento nešvar sice mohli přejít streamováním textur přímo z mechaniky, ale zřejmě podle své interní databáze majitelů xboxů a jejich dřívějších her usoudili, že vlastníků pevného disku je většina a jiný způsob neřešili. Však při každém připojení na Xbox Live i PSN se vždy odesílají anonymní konfigurace vašich konzolí k výrobcům právě za účelem sběru takovýchto dat.

sd-1
hd-1
sd-2
hd-2
sd-3
Tyto snímky dobře ukazují sníženou kvalitu textur bez instalace HD balíčku na X360.

Oproti konzolím jen PC verze navrch dostala celou řadu grafických efektů, které jsou slabším účelovým strojovnám nedostupné. Hra si sice na nejvyšší detaily alokuje až šílených 1,5 GB grafické paměti, ale za to nVidia FXAA vyhlazování běží na citelně vyšší úrovni, přičemž na Ultra nastavení se k tomu ještě přidává čtyřnásobný MSAA (multi-sampling anti-aliasing), který také citelně vylepšuje kvalitu obrazu. SSAO je standardem, ale k dispozici je i pokročilejší technika HBAO (horizont-based ambient occlusion) pro reálnější stínování a hloubku objektů na scéně. Taktéž vylepšené je i dynamické osvětlení, striktní podpora DirectX 11 (hra nepodporuje Windowx XP) přidává teselaci pro detailnější polygony a pořádné částicové efekty, takže na PC patří Battlefield 3 k absolutní grafické špičce - tedy pokud na to máte odpovídající železo.

360-motionblur
pc-motionblur
360-ground
pc-ground
Grafické efekty na PC berou dech. Je vidět, že Dice dokáže dnešní počítadla pěkně vyždímat. Zde přehlídka nejpůsobivějších okamžiků ze single kampaně na PC.

Pointa je tak zcela jasná. Pomyslným vítězem multiplatformního utkání je každopádně PC, což díky volbě za zpočátku primární platformu jistě nepřekvapí. Zbývající dva souputníci, tedy X360 a PS3 jsou na tom ale již prakticky shodně. Po grafické stránce a plynulosti chodu hry jsou naprosto srovnatelné, až identické. Byť je třeba na konzolích grafickou nirvánu hledat u jiných her (třeba Gears od War 3 a Uncharted 3), k nimž se Battlefield 3 nedokáže přiblížit, i tak se jedná o velmi solidně vypadající hru, která čerpá hlavně ze svého pěkně plynulého chodu za každých podmínek. Jediné malé plus tak patří PS3, protože na ní si všichni hráči užijí stejně dobře vypadající hru, což na X360 nemusí být pravidlem.

Reklama