RECENZE multiplayeru Battlefield 4 PC

Na povrchu se třpytí zlato, ale pod ním je zpuchřelá rez.

Když jsem po patnácti hodinách mohl prvně usednout do velitelského křesla v módu Commander, dopadl jsem bídně. Nikdo nebral moje příkazy vážně, hráči si dělali, co chtěli, a tým pod mým velením prohrával. Pak přišla mapa Paracel Storm a já zažil pravý generálský orgasmus. Po půlce zápasu jsme prohrávali o dvě stě lístků a na bojišti panoval zmatek...

Potom jsem začal své ovečky, které předváděly snahu plnit mé úkoly, odměňovat. Najednou jsme si, já nad mapou bojiště a mí vojáci ve víru explozí, vzájemně důvěřovali. Já jim otevíral oči pomocí dronů a oni ochotně dobývali jednu vlajku za druhou. Já jim posílal balíčky zásob a oni bojovali do posledního muže o danou kótu. A když to dokázali, povýšil jsem jejich skupinu nebo zrychlil jejich oživování. Nakonec jsme ztrátu stáhli a vyhráli o čtyřicet sedm lístků. Byl jsem na sebe hrdý!

Multiplayer v Battlefield 4 na PC je velmi podobný tomu, jaký si pamatuji z druhého dílu. Nemám na mysli drobné detaily, jako rychlost znovuzrození po bídné smrti, jaké zbraně nosíte a čím je vylepšujete. Popisuji celkový pocit z bitev na velkých mapách. Právě na nich se projeví síla skvělého enginu, široká nabídka bojových vozidel, vrtulníků, člunů a letadel nebo schopnost velitele pomáhat svému týmu. Multiplayer v Battlefield 4 odehrávající se v maximálním počtů hráčů a na rozsáhlých mapách je asi nejblíže provařené frázi: "Válka nikdy nebyla taková legrace." Zároveň ale nikdy nebyl mulťák v této sérii takovou tragédií (viz závěr recenze).

Každý voják je díky kvadriliónu možností úprav jedinečný. Nad hlavami se vám honí stíhačky, vrtulníky podporují dobývání nepřátelského ležení, tanky zaparkované mezi domy je naopak brání. A mezi nimi, jako mravenečci ochotní obětovat se pro dobro kolektivu, běhají pěšáci. Jedni střílejí po druhých, další leží na střeše a odstřelovačkou iritují drsné vojáky s těžkými kulomety. Inženýři zábavně pobíhají za kouřícími vozidly a snaží se je opravovat, na což občas při zapnutém Friendly Fire doplatí sprostým přejetím od řidičů. Každý může dělat svou práci a každý může bojovat způsobem, jaký mu vyhovuje.

Osobně jsem se v kůži inženýra rád schovával mezi skály nebo ve stínu budov a raketometem sundával z oblohy jeden vrtulník za druhým. Nebo jsem se nechal vysadit na střeše mrakodrapu a z ní bombardoval vozidla pod sebou. Naštěstí žádný z přístupů nemá ve hře navrch a málokdy se stane, že byste na jednom místě vydrželi celou bitvu. Zásluhu na tom má dle mého názoru právě Commander, který umí odhalit pozice soupeřů v blízkém okolí. Navíc pokud některý z nepřátel dělá moc velkou paseku, není nic jednoduššího, než ho označit jako "high value target" a vaši podřízení se o jeho skalp, podpořený slušnou porcí bodíků, poperou.

Donucení k týmové spolupráci

Silnou stránkou série Battlefield byla vždy schopnost autorů donutit hráče spolupracovat. Pochopitelně zažijete spoustu bitev, které nemají řád, ale jestliže tým nedokáže spolupracovat, znamená to jediné: prohru. Pro dobití vyšších pozic v žebříčku hráčů každého týmu není rozhodující, kolik zabijete nepřátel, ale jak jste prospěšní týmu. Má osobní statistika ukazuje poměr zabití/smrti 1:3. Přesto jsem byl často v horní polovině seznamu, protože jsem lovil body zabíráním vlajek, opravováním vozidel a plněním či zadáváním rozkazů. Prostě zapomeňte na sobce praktikující "base rape". Ne že by mě nikdy nezabili ihned po objevení, ale většinou to nebylo ve vlastní základně. Spíše jsem se horlivě snažil pomoci týmu a "respawnoval" jsem se do křížové palby.

Battlefield 4 nejsou jen rozsáhlé bitvy, ale i menší mapy, kde nenasednete do letadel a někdy ani do vozidel. V podstatě každou větší mapu lze pro nižší počet hráčů zmenšit a takový Operation Locker je klaustrofobní válka v zasněženém bunkru sloužícím jako vězení (celkem je map v základní verzi hry deset a další přibudou v pěti datadiscích, nejprve Second Assault). Snaha EA je jasná - konkurovat Call of Duty. Pravdou ovšem je, že Battlefield 4 je nejsilnější právě na velkých mapách, kde se mohou pohybovat vozidla. Vyloženě pěšácké zápasy dle mého názoru stále lépe zvládá CoD. Zvrátily to ovšem úrovně jako Zavod 311, které jsou poměrně malé a souboje na nich podstupuje zejména pěchota. Občasná přítomnost vrtulníku nebo tanku poté přidává do zběsilých přestřelek zajímavý rozměr.

Dynamické prostředí map

Kromě hráčů samotných má velkou roli v bitvách interaktivní prostředí, dost nešťastně marketingově pojmenované "Levolution". V trailerech dechberoucí protržení hráze, pád mrakodrapu nebo nájezd letadlové lodi na pevninu přímo ve hře nemají zase až takový efekt a často k nim v praxi ani nedojde. Mnohem využitelnější pro bitvu jsou rozsahem menší události: Prostřelit hasící přístroj a zmizet pronásledovatelům v mraku aerosoli. Nebo explozí prorazit díru ve zdi a vytvořit si novou cestu k vlajce.

Každá taková událost může pomoci při útoku nebo obraně, ale hlavně dodává na autentičnosti a přidává na rozmanitosti. Stále se ovšem nemůžete probourat libovolnou zdí, jen tou, kterou vám autoři zničit dovolí. Stejně parádní jsou změny počasí, což je opět nejlépe vidět na Paracel Storm. Jen bych nečekal, že je v tajfunu tak jednoduché ovládat vrtulníky a stíhačky. Ostatně to není jediná nelogická situace, na kterou při hraní Battlefield 4 narazíte.

Zejména vozidla moc nedodržují fyzikální zákony. Vrtulníky se odrážejí od budov, exploze z protitankových raketometů jen málokdy zabijí pěšáky, i když vybuchnou v malé místnosti. Zmíněné ústupky jsou nutné pro vybalancování a těžko je můžeme DICE vyčítat. Pokud by měli tyto nelogičnosti odstranit, nutně by se od arkádové vojenské akce dostali do rybníčku Arma 3 a jejího realističtějšího zpracování. A to rozhodně není jejich cílem.

Vybalancování a herní režimy

Už jsem lehce nastínil bohaté možnosti vylepšení, které získáváte za body z bitev. Odemknout lze 130 zbraní, granátů, min a podpůrného vybavení nebo čtrnáct dopravních prostředků. Prozatím. K tomu si připočtěte různé battlepacky obsahující bonusové zkušenosti, nové maskování nebo psí známky. Kombinací je ohromné množství a musím pochválit autory, že se jim podařilo všechno poměrně dobře vybalancovat.

Rozmanité jsou i herní módy (jejich popis). Od minule jejich počet narostl, ale stále je nejhranější Conquest. Intenzivnějším zážitkem je Obliteration, kdy dvě strany soupeří o jednu bombu, kterou musí aktivovat u nepřátelských objektů. Ovšem na server plný hráčů módu Defuse, tedy variaci Counter-Strike, jsem za dva týdny testování nenarazil ani jednou.

Grafiku, zvuk a fyzikální model už jsme nakousli v recenzi singleplayeru. Já jen dodám, že na mém obstarožním PC se hra stále hýbala naprosto skvěle. Nastaveno mám FullHD rozlišení a druhé nejvyšší detaily (high). A to vedle televize prosím stojí počítač se čtyři roky starým AMD procesorem, grafikou AMD 7770 a osmi gigabajty paměti. Většinou Battlefield 4 běžel mnohem blíže čtyřiceti než třiceti snímkům za vteřinu, i když ve vypjatých situacích párkrát zaškobrtnul. Když jsem nastavil všechno na maximální detaily, klesly snímky k nějakým deseti za vteřinu, ale grafika se nijak radikálně nezlepšila (více o zpracování v našem rozboru grafiky).

Zážitek kazící technické problémy

Až doteď vypadá mulťák Battlefield 4 pro PC jako vynikající hra, která si na rozdíl od singlu (videorecenze) zaslouží vysoké hodnocení. Ovšem na povrchu se třpytí zlato, ale pod ním je zpuchřelá rez. Začíná to už spouštěním Originu a následným zobrazením webové stránky Battlelogu, přes kterou teprve rozjíždíte samotnou hru. Teoreticky je skvělé, že než se načte mapa, mohu si vybrat výbavu. Ovšem v praxi bych raději uvítal klasický server browser přímo ve hře.

Proč? Například se připojujete k serveru a v tu chvíli vás pozve kamarád k sobě. Ani nezkoušejte na jeho pozvánku kliknout, protože v horším případě skončíte nutností obnovit webové stránky Battlelogu, v horším případě se zaseknete přímo ve hře a začíná nepříjemně častá rutina s vypínáním zatuhlého programu přes task manager. Ještě horší jsou pozvánky nebo zprávy od přátel, když už hrajete. Na obrazovce se vám neobjeví žádné upozornění, takže musíte mít uši nastražené a pokud uslyšíte krátké pípnutí, je nutné vyskočit ze hry na plochu a zkontrolovat, kdo a co vám píše.

O ohromných technických problémech multiplayeru Battlefield 4, které se týkají většiny hráčů, je všeobecně známo. Od vydání se objevilo pár patchů, jak pro servery, tak klienta. Ale to hlavní, tedy zasekávání běžícího programu a mizející zkušenosti, se dosud vyřešit nepodařilo. DICE alespoň vylepšili síťový kód, který vás od serveru už neodpojí tak často. Stále je ovšem hraní za trest. Odhaduji, že jsem kvůli zásekům přišel o zhruba třetinu nasbíraných zkušeností z bitev.

Multiplayerový trailer

Dva odstavce v jinak velmi pozitivní recenzi nepůsobí hrůzostrašně, ovšem realita je jiná. V současné chvíli, kdybych nemusel kvůli recenzi, tak bych Battlefield 4 prostě nehrál. Pozitivní je, že DICE nestrkají hlavu do písku a už oznámili další vlnu patchů pro všechny platformy i servery. Podle mého názoru by novinářská obec měla zvednout trochu větší vlnu zájmu o toto téma. Pamatujete si na aféru Aliens: Colonial Marines? V současné podobě je multiplayer Battlefield 4 na PC podobnou tragédií.

Doprovodné aplikace

Porodními bolestmi prochází i aplikace na chytrých telefonech a tabletech. Nechápu, že jsem si Battlelog nemohl nainstalovat na tablet Nexus 7. V Google Play je označen jako nekompatibilní s mým zařízením. Pak jsem si stáhnul apk balíček a najednou funguje v pohodě. Na iPhone mi Battlelog běží dobře, ale není možné si spustit realtime mapu bojiště. Battlescreen se dá rozjet pouze na tabletech. Stejnou funkci plní i webové rozhraní, které si můžete spustit na druhém PC nebo laptopu.

Battlefield 4 pro PC/X360 v češtině i na PS3 vyšel koncem října, v těchto dnech se objeví i na PS4/Xbox One.

Nicméně obnovování informací na mapě není úplně ideální a při zápasech stejně nemáte čas sledovat druhou obrazovku, takže celý Battlescreen je podle mého k ničemu. Jedinou smysluplnou funkcí je možnost si při nahrávání nové úrovně krátit čas výběrem zbraní nebo sledováním statistik. Na iPadu už lze plnohodnotně hrát i v módu Commander, Android si na tuto aplikaci bude muset ještě počkat (více o obou doprovodných aplikacích v připravovaném článku příští týden).

VERDIKT: Battlefield 4 jednou bude parádní týmová válečná akce se zaměřením na dopravní prostředky. Autorům se opět daří nutit hráče spolupracovat, skvělá je rozmanitost zbraní a bojové techniky. Jedničku s hvězdičkou si zaslouží vizuální a hlavně fyzikální stránka hry. Jenže tohle všechno kazí neustálé a bohužel dodnes, i několik týdnů od vydání přetrvávající pády herního klienta, časté odpojování od serverů a ztráty vybojovaných bodů. Jestliže si chcete pořídit Battlefield 4 jen kvůli multiplayeru, počkejte s jeho nákupem, až (pokud) se podaří opravit tyto zásadní chyby. Kdyby nyní bezproblémově fungoval, neváhal bych ho ohodnotit 9/10. Tahle známka může platit časem, pokud si tuto recenzi budete číst za x měsíců a hra už třeba tou dobou bude opravená (nebo pokud patříte mezi pár šťastlivců a funguje vám již teď).

6 / 10