Battlefield Heroes

Hurá do akce, vy hrdinové!

Battlefield Heroes měla být dle vyjádření autorů jednoduchá akční hra, přístupná každému. A to ať už z hlediska hratelnosti nebo nároků na výkon počítače. Spouští se z webového prohlížeče a je úplně zdarma. Na druhou stranu lze ke každému dosud vyřčenému přidat tu větší, tu menší „ale“. Pravdou zůstává, že po vytvoření účtu a stažením neurčitého, nicméně vcelku malého množství dat je hraní k dispozici zadarmo. I když za hezčí oblečky či schopnost rychleji získávat zkušenosti už se platí. Před skokem do víru akce si ještě musíte vytvořit svého hrdinu, vybrat ze tří specializací a jednu ze dvou stran, nápadně připomínajících spojence a nacisty z druhé světové války.

Poté zmáčknete velké oranžové „Play Now“ a můžete začít střílet. Herní systém (mód) je jen jeden a to zabírání vlajek na různě velkých mapách. Za každé zranění, zabití, zabrání vlajky nebo třeba vyléčení spolubojovníka dostáváte bodíky, které se přetavují do zkušeností. Za další úkony obdržíte Valor Points, za které si můžete nakoupit lékárničky, opravárenské kity dopravních prostředků nebo zbraně. Hraje se na týmy a každý má zpočátku 50 bodů, které postupně ubývají tak, jak je ten který tým úspěšný. Ale ani po týdnu intenzivního hraní jsem úplně nepochopil, za co přesně bodíky mizí. Velký vliv má to, kolik vlajek ten který tým drží a k tomu se nějak kalkuluje se zabíjením protivníků.

Musím se přiznat, že když jsem Battlefield Heroes instaloval, představoval jsem si velmi jednoduše pojatou hru určenou masám. Zkrátka něco podobného jako Quake Live. Spustíte a fragujete. Ale chyba lávky, ve hře je tolik nastavení a takové množství variant, že se nezkušený hráč rychle ztratí. Při svých prvních pokusech jsem vůbec neřešil jakékoli nastavování v menu, vybírání zbraní, vylepšování vlastností nebo nakupování předmětů. A těžce jsem na to doplatil. Dostával jsem čoudy a hraní bylo spíše frustrující než zábavné.

Pak jsem začal pátrat a zjistil, že si mohu koupit různé zbraně, takže jsem si vybral kulomet s menší kadencí, ale velkou přesností na dálku. Na blízko mám prima brokovnici, koupil jsem si lékárničku, nastavil si předměty na klávesy, které mi vyhovují a začal posilovat vlastnosti, které doplňují můj způsob hraní. Tím chci dát najevo, že Battlefield Heroes klame tělem. Tváří se jako lehce přístupná hra, ale skrývá spoustu obsahu. Vývojáři z EA DICE šli trochu jinou cestou a nesoustředí se na „casual“ publikum, ale spíše na zkušené hráče, kteří se chtějí v práci nebo na služební cestě na nepříliš výkoném počítači odreagovat a přitom jim nabízí propracovaný online zážitek.

Battlefield Heroes je totiž velmi návyková záležitost. Díky vylepšování postavy o pětici vlastností a vcelku vysokým stropem pro tuto činnost, máte na dlouhou dobu vystaráno. Jak jsem již napsal, před hraním si musíte vybrat jednu ze tří specializací. Těžkooděnce s kulometem a možností upgrade na raketomet, standardního vojáka a podlého ostřelovače a infiltrátora. Postavy se liší rychlostí pohybu, zbraněmi a stejně tak i zmíněnými vlastnostmi. Sám jsem nejvíce hrál s vojákem, který mi ale přijde jako nejslabší ze všech tří. Nemá žádnou vyloženě úžasnou vlastnost. Pří přímém střetu se nemůže měřit s těžkým kulometem Gunnera nebo odstřelovací puškou a neviditelností snipera.

Zkušenostní bodík, které vám přibude vždy při přechodu na sudou úroveň zkušeností, jsem rozděloval mezi léčení a ohnivé projektily. Dále je k dispozici tlaková vlna odhazující protivníky i vozidla nebo lze investovat do možnosti metat skupiny granátů. Zbylá dvě povolání mají samozřejmě jiné speciální vlastnosti.

U obrazovky vás drží i další drobnosti. Například série různých misí. Zpočátku máte zabít určený počet nepřátel, později musíte to samé udělat v jednom kole a navíc uštědřit ještě určitý počet zranění. Jiné úkoly se zaměřují na vozidla a jak postupně plníte zadání, úkoly se stávají konkrétnější a konkrétnější. Nakonec musíte třeba pouze letadlem zabít čtyři vojáky, aniž byste zemřeli více než pětkrát.