Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Preview Borderlands 2

Egoistického miliardáře zastaví jen dva raketomety.

Borderlands 2 jsou v první řadě stále přímočará střílečka, i když celkový dojem se od prvního dílu razantně promění. Když se procházíte po zasněžených pláních planety Pandora, z televizoru skoro hučí meluzína a na obrazovce padají sněhové vločky, člověk si jen s obtížemi dovede představit, čím tahle hra vůbec navazuje na to monotónní, hnědé Borderlands 1.

Zvlášť když třeba navštívíte vodní přehradu firmy Hyperion, bývalých těžařů, kteří ve světě Borderlands nedávno začali podnikat se zbraněmi. Jejich budova je barevně natřená a vedle půvabného vodopádu člověku rychle připomene, že Borderlands 2 v kategorii postapokalyptických stříleček vypadá dokonce veseleji než Enslaved.

Za přehradou se rozléhají pláně a v dálce lze zahlédnout futuristickou metropoli Hyperion City. I tam se během hry podíváte, ale zrovna teď je třeba se zabývat praktičtějšími problémy: náš hrdina totiž dostal za úkol záchranu parťáka, ve skutečnosti ale spíš bojuje o přežití. Zpoza každého roku na něj vyskakují malí mutanti Bullymongové, jako přerostlé žáby poskakují kolem a hází kolem sebe vše od stalagmitů až po vraky aut a sněhové koule.

Během odstřelování těchto potvor dojde na seznámení s novými zbraněmi: Tediore SMG je na jedno použití, takže než abyste vyměnili zásobník, rovnou odhodíte celou zbraň (nejlépe přímo po protivníkovi, poněvadž při dotyku vybuchne jako granát a nepřítele na chvilku omráčí). Puška banditů sice žere slabé kulky, ale má tak velký zásobník, že kolem sebe můžete střílet jako diví pořádně dlouho, než dojde na nabití. A velmi účinné se zdá i Maliwan SMG.

Ano, to jsou všechno značky různých výrobců zbraní - v Borderlands 2 totiž stále chybí craftování. Každý výrobce si své zbraně ale přizpůsobil nejrůznější dekorací, takže je často odhadnete i na dálku, a bandití pušky jsou stále kouzelně poskládané z nejrůznějšího odpadu a haraburdí. A proč že ta monstra vlastně střílíte? To se má následovně: původní čtyři vault hunteři z Borderlands 1 se s hráčem tentokrát musí spojit, aby společně zdolali nového záporňáka, egocentrického megalomana Handsome Jacka.

Tenhle miliardář disponuje celou armádou robotů a očividně se rozhodl planetu Pandora ovládnout, v čemž je mu nutné za každou cenu zabránit. Pomůže při tom i nová vedlejší postava, devítiletá dívenka Tiny Tina (poznávací znamení: dynamit) a samozřejmě oblíbený Claptrap - poslední ze svého rodu, poněvadž všechny ostatní Claptrapy nechal Jack vyvraždit. Robot má dost možná nejsilnější motivaci ze všech.

Příběh je ale důležitý hlavně proto, že vás tentokrát nutí ke spolupráci. NPC vás oslovují a vtahují do hry, děj ubíhá díky filmečkům (třem opravdovým a zbytku přímo ve hře) a obecně se v Borderlands 2 víc cítíte jako v zabydleném, samostatném světě. Konec vlkům samotářům z prvního dílu.

Vozidla by se měla ovládat lépe než dřív. Džípy už se nicméně nezastavují, když srazí protivníka, a nově poberou čtyři hráče (jeden řídí, tři střílí a la přídavek Secret Armory of General Knoxx). Vítanou novinkou je i tolik žádaná minimapa, naopak si bohužel nezajezdíte ve vozidle z posledního traileru. I když vzhledem k jeho prchavé životnosti je to možná jedině dobře.

Tohle všechno využijete také v kooperativním multiplayeru, který slibuje opravit všechny nedostatky původní hry. Nyní budete sdílet questy se svými přáteli, a přidat se do hry půjde i tehdy, když ostatním zbude jen poslední quest. Konkrétně budete moci hrát co-op až pro čtyři hráče online nebo split-screen ve dvou lidech.

K lepšímu se vyvinula také umělá inteligence. Nepřátelé vás teď pronásledují všude možně a klidně vylezou například po žebříku. Někteří se jako bossové umí uzdravovat tím, že ubírají HP svým druhům, na což je třeba brát zřetel a oddělat je co nejrychleji. Skagové zase dovedou své elementální schopnosti přenášet na ostatní, takže s jedním ohnivým skagem vzplane naráz celá tlupa. A loaderové si pro změnu zavolají na pomoc boty Surveyory a nechají si přidělat odstřelené ruce.

Únorový trailer

Největší dojem však pořád dělá Nomad, který vypadá jako mix Tuskena z Hvězdných válek a jednoho z mučitelů z filmu Hostel - hlavně tím, že ke štítu má přivázaného vyděšeného, do půle těla nahého skrčka. Že se mu s tím obtížně pohybuje? Možná, ale efektní to je habaděj. Nadto netrvá dlouho a dojde vám, že když jako první přestřelíte řetěz, na němž je skrček uvázaný, trpaslík se osvobodí a posléze se pokusí svého nomáda ubodat. Ve dvou hráčích lze podobně snadno taktizovat: jeden spustí palbu, zatímco druhý se přesune a sejme Nomáda z té strany, kterou zrovna nechrání skrček.

Borderlands 2 v angličtině vyjdou 21. září 2012 pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.

předobjednat na Xzone.

Drobnosti stranou, i když potěší - třeba vylepšená menu, v nichž už se při startu splitscreenové hry nemusíte brodit desítkami obrazovek. A pak jsou tu důležitější poznatky, jako že v Borderlands 2 můžete držet jakékoliv dva typy zbraní naráz. U dvou raketometů či dvou odstřelovaček je to skoro až zbytečné, byť vždy zábavné, a nejvíc to přijde vhod především při střetu s roboty, kteří necítí bolest a tudíž se na vás řítí, i když jim například za běhu ustřelíte nohy. A co teprve obří tank, který převálcuje všechno, co mu stojí v cestě?

Jak asi víte z pátečního videa, Borderlands 2 budou podporovat PhysX efekty. Na poslední předváděčce hry je Randy Pitchford z Gearboxu ukázal na GeForce GTX 680, kterou doporučuje jako reklamní agent. Těšit se můžete na simulované částice (odletující kusy země po zásahu z raketometu), plně interaktivní tekutiny (když šlápnete do vody, udělá to vlnku) a látku, která se dá rozstřílet a posléze jen tak povlává ve větru.

Read this next