Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Jak to, že Bound by Flame vychází v češtině, když u Dragon Age se nevyplatí?

Rozhovor s lokalizačním manažerem Comgadu.

Vlastní zpráva - O právě dnes vycházejícím akčním fantasy RPG Bound by Flame pro PC (v češtině), PS3, PS4 a X360 (v angličtině) jsme si popovídali s lokalizačním manažerem Filipem Ženíškem (@AletheiasCZ) z vydavatelské společnosti Comgad.

Dá se nějak nám i zvědavým čtenářům Eurogameru rozumně vysvětlit, jak je možné, že hra jako Bound by Flame (nová značka = menší očekávané prodeje) dostává od vás českou lokalizaci, když u pokračování známé série Dragon Age to od EA nejde? Vyplatí se vám finančně takovou hru přeložit do češtiny, nebo to je jen např. výhodnějšími podmínkami od menšího vydavatele?

Filip Ženíšek, Comgad: Žádné výhodnější podmínky jsme od zahraničního vydavatele nedostali, českou lokalizaci jsme si u něj museli vybojovat jako u jakéhokoliv jiného partnera. Tady jde podle mě hlavně o přístup lokálního distributora. Comgad si na svých lokalizacích zakládá a snaží se, aby hráčům poskytl co možná největší část svého portfolia v češtině. Pro obří korporaci jako EA možná nebyl český a slovenský trh důležitý, ale pro nás důležitý je. Nechci zbytečně spekulovat, ale kdyby Dragon Age vydával Comgad, dost možná by v profesionálním překladu vyšel. My se velkých lokalizací nebojíme. :-)

V čem byla tahle vaše lokalizace Bound by Flame specifická, odlišná oproti jiným RPG, která jste dělali předtím, například Zaklínač 2 nebo Skyrim?

Překlad se rozeběhl na začátku března a test jsme dokončili minulý týden, takže lokalizace zabrala celé dva měsíce. RPG jsou ze své podstaty nelineární a každá taková hra je náročná hlavně na testování překladu. Hra Bound by Flame sice není tak rozvětvená jako Zaklínač ani tak rozsáhlá jako Skyrim, ale má svoje specifika. Kromě toho, že je zde také možné hrát za muže či za ženu, což se pochopitelně na náročnosti překladu i délce testu projeví, hraje v této hře klíčovou roli ohnivý démon. Pokud se mu dobrovolně poddáte, bude to mít vliv nejen na vaše schopnosti a vzhled, ale ostatní postavy se k vám budou chovat jinak. A čím větší část své duše se rozhodnete démonovi přenechat, tím víc se budou pomyslné nůžky rozevírat, takže od určité části skoro hrajete jinou hru.

Jak moc je Bound by Flame ukecanou hrou, komplikovala vám nějak práci ta proměna v démona?

Ve hře je něco přes 300 normostran, což na RPG není zase tak moc. Necelá třetina z toho se musela feminizovat, což znamená, že jsme museli vytvářet alternativní verze dialogů pro případ, že by hráč hrál za ženskou postavu. Zajímavé bylo na celém projektu to, že jsme pracovali ve zvláštním textovém editoru, který krásně zobrazoval větvení dialogů, jejich návaznost i právě tu feminizaci. Sice zpočátku chvíli trvalo, než nám ovládání tohoto složitého editoru přešlo do krve, ale pak jsme díky tomu měli v textech velkou volnost a mohli je upravovat dle libosti. Během testu jsme v překladu udělali asi 3000 změn. Spíš než překlad nám démon komplikoval především test, protože představuje celou proměnnou navíc, kvůli které se možnosti hraní ještě víc větví.

Bound by Flame pro PC, PS3, PS4 a X360 vydává Comgad dnes, 9. května za 999-1399 Kč.

koupit na Xzone.

Můžeš se prosím závěrem podělit o tvé letmé dojmy z testování, čím tě tato hra zaujala?

Zpočátku se zdá, že jde o další titul z řady fantasy RPG, ale jakmile se na scéně objeví démon (což je relativně brzo), začne to být opravdu zajímavé. Pokud jeho přítomnost v sobě uvítáte, poskytne vám výměnou za kousky vaší duše silná ničivá kouzla. Jestliže se mu ale rozhodnete bránit, budete muset všechny souboje oddřít jako běžný smrtelník - výbavy je zde ovšem hodně a hlavně máte možnost si vyrábět vlastní předměty a využívat buď silný válečnický styl boje, nebo rychlý a kradmý hraničářský. Tomu všemu budete muset věnovat pozornost, protože hra je i na nižší obtížnost docela náročná a jen tak vám nic neodpustí. Zaujaly mě také vedlejší postavy, protože si ve hře vybíráte možného společníka, a kandidáti jsou opravdu rozliční - od elfů přes čarodějky až po nemrtvé. S nimi pak řešíte vztahy a dojít může i na nějaký ten románek. I s tím nemrtvým si o sexu alespoň popovídáte. :-)

Startovní trailer

Read this next