RECENZE Call of Duty: Advanced Warfare

Jak moc pokročilá je tahle nová válka?

Nejnovějšímu dílu megalomanské válečné série hrála celá řada věcí do karet a mnozí od něj očekávali renesanci přešlapující legendy. Nové studio plné hvězdných jmen, více času na vývoj (tři roky), osvobození se od technických limitů staré generace konzolí, Kevin Spacey v hlavní roli "napsané na tělo" nebo třeba zasazení do relativně vzdálenější budoucnosti, se všemi příležitostmi, které to otevírá pro vybavení hráče a herní mechanismy. Osobně jsem se těšil i na návrat hudebního skladatele Harry Gregson-Williamse (Modern Warfare, MGS4).

Již neobvykle nízké počty předobjednávek ale naznačily, že tahle série prostě ztrácí dech. Pořád je to blockbuster bez srovnatelné konkurence, ale i tak má zřejmě svoje nejlepší roky už za sebou. Po dohrání Advanced Warfare musím s povzdechem konstatovat, že zrovna tenhle kousek toho moc nezachrání, přestože se na něj kouká moc dobře (viz intro a úvodní mise).

Technický posun je nejvýraznějším prvkem hry. Pestrá směsice lokací vám nabídne strhující výhledy nacpané parádními efekty. Mezi nejpůsobivější patří třeba mise, ve které se propadnete do soustavy prasklin/jeskyň hluboko v ledovci, kterými pak procházíte s odlesky světlic (...nebo střelby). Ale i "obyčejná" přestřelka ve vojenské základně vypadá na PS4 překvapivě dobře, jak všude srší jiskry a scénu ozařuje nespočet dynamických světel. Jak už jsme u téhle série zvyklí, vše samozřejmě běží dokonale plynule, i když jste třeba uprostřed masivní přestřelky na přelidněném tržišti v Bagdádu. Řada scenérií také těží z citelně větší rozlohy a zároveň větší zalidněnosti (nejedna mise se odehrává v prostředí plném civilistů).

Nepřehlédnutelnou technickou inovací jsou také radikálně vylepšené animace mimiky obličejů klíčových postav. Tvůrci tvrdili, že měli k dispozici stejnou technologii, jakou James Cameron používá k natáčení filmu Avatar 2. To se mi moc nezdá (nevím o tom, že by ono natáčení již začalo), ale rozhodně hra obsahuje některé z nejlepších obličejových animací vůbec. Bohužel je ale najdete většinou v před-renderovaných filmových sekvencích mezi misemi.

Během samotného hraní už to taková sláva není, narazíte na tradičně "mrtvé oči" nebo vlasy modelované jako jeden souvislý objekt. Je to tím horší, že ty propastné rozdíly máte poměrně často přímo před očima - jednu minutu se díváte na Spaceyho jako kdyby byl živý a druhou chvíli máte před očima jeho vymodelovanou parodii.

Spacey jinak podává tradičně strhující výkon, jenže k tomu má značně plochý scénář plný klišé dialogů a předvídatelných zvratů. Nerad to říkám, ale pokud jste hráli na PS3 hru Haze, pak víte docela přesně celou zápletku Advanced Warfare od začátku do konce. Narukujete do vojenské korporace, která začne mít poněkud větší vliv na geopolitickou scénu, než by bylo zdrávo. Ačkoliv se hra opírá o stejné téma jako Metal Gear Solid 4: Guns of Patriots (soukromé vojenské organizace k pronajmutí), činí tak s nesrovnatelně menší nápaditostí.

Příběh mi připadl úplně stejně slabý jako u loňských Ghosts. Možná bude někdo namítat, že Call of Duty je záměrně "hollywoodsky jednoduchá", ale to je hloupost. Zdaleka ne všechny americké blockbustery jsou tak stupidní jako Transformers. Nicméně Advanced Warfare má s autoboty nemálo společného, včetně toho, že se na ni i přes onu primitivnost prostě dobře kouká.

A jak se to hraje? Moc rád bych napsal, že zasazení několik desítek let do budoucnosti a využívání futuristických zbraní včetně celotělového exoskeletonu radikálně mění zažitou formuli. To bych vám ale lhal. Takový nanooblek z Crysis nabízel pestřejší možnosti než zdejší hračky. Autoři vám navíc na každičkou misi sami nastaví, jakou trojici schopností budete mít k dispozici. Řada z nich přitom není nic průlomového: raketové skákání, vystřelovací kotvička, magnetické rukavice pro šplhání po stěnách nebo mobilní neprůstřelný štít jsou pouze drobné variace prvků, které už známe. S takovým parkurovým běháním v Titanfallu se to nedá srovnat.

Některé granáty jsou nápadité, ale ve výsledku jde vlastně jen o variace na noktovizor nebo naváděné rakety. Rozhodně jsem neměl pocit, že by cokoliv z toho mělo nějaký radikální vliv na hratelnost. Pořád je to stejná střelecká galerie jako vždy, snad jen mírně znepříjemněná poměrně častými obrněnými nepřáteli, které nemůžete tak "uspokojivě odstřelit", jak jsme u téhle série zvyklí.

Nicméně není to vše jen nuda a šeď. Když pominu nezaměnitelnou atmosféru a "drajv", který všechny COD hry včetně téhle mají, najdete zde i poměrně vysoký počet "osvěžujících" meziher, často ve spojitosti s nějakým vozidlem. Ať už jde o divokou honičku na střechách vozidel na dálnici, na motorkách ve spletitých nočních ulicích nebo na motorových člunech po řece, opojnou jízdu ve futuristických tancích (kráčejících i vznášedlových) nebo ovládání naprosto smrtících letadlových dronů.

Hodně slušná byla také mise, ve které autoři hráči nadělí oblek se schopností zneviditelnění se. Není to žádný Černobyl, ale atmosféru to rozhodně mělo. Mít ve hře více takových pozvolných, unikátních misí by možná dalo dohromady lepší hru, než ta soustavná vřava velkolepých přestřelek a nekonečných explozí, kterou je většina hry naplněna. Každopádně jsem ocenil novou možnost mezi misemi za získané body vylepšovat svého vojáka (jednoduché, ale účinné drobnosti jako rychlost přebíjení, odolnost vůči explozím, granát navíc apod.).

Pokud se vám při čtení mé recenze zdá, že jsem touhle sérií už unavený a že by zasloužila recenzi od někoho jiného, dovolte, abych to uvedl na pravou míru. Jsem velký fanoušek Call of Duty, mám ve sbírce všechny díly, drtivou většinu z nich mám hodně rád a každý rok strávím spoustu času v multiplayeru. Ta negativita po dohrání nejnovějšího dílu v mém případě nepramení z nedostatku zájmu či respektu k největší akční sérii naší doby. Pramení z toho, že jsem opravdu upřímně věřil velkým slibům autorů a doufal v podobně převratný díl, jako byla svého času první Modern Warfare.

Call of Duty: Advanced Warfare v anglické verzi pro PC, PS4, PS3, X360 a X1 vydává ABC Data dnes za 1249-1749 Kč.

Bohužel jsme se dočkali víceméně recyklované hratelnosti, velmi slabého příběhu a tradičně krátké hrací doby. Přesný počet hodin jsem neměřil, ale kampaň čítající zhruba patnáct misí mi zabrala doslova jediné víkendové odpoledne (začal jsem hrát po obědě a večer dohráno). Navíc H.G. Williams nakonec napsal jen hrstku melodií z celého soundtracku. Nezbývá než doufat, aby na tom multiplayer byl lépe (v době testování ho ještě nebylo možné řádně otestovat, budeme se mu ještě věnovat). Každopádně titul pro mou střílečku roku pravděpodobně zůstane pro Wolfenstein: New Order, pokud tedy Far Cry 4 výrazně nepřekvapí.

VERDIKT PRO SINGLEPLAYER: Advanced Warfare přináší přesně to, co byste od téhle série čekali. Je to opulentní válečná podívaná plná hollywoodských wow momentů a explozí. Tomu rozhodně napomáhá nový engine a citelný technologický pokrok. Nudit se u ní nebudete. Jenže zrovna tenhle díl měl mnohem větší ambice: špičkoví herci a futuristické vojenské technologie měly vlít novou krev do recyklovaného stereotypu. To se ale bohužel příliš nepovedlo a tahle válka zdaleka není tak pokročilá, jak bychom si dle názvu přáli. Advanced Warfare je lepší než loňský díl Ghosts, ale vlastně jen po technické stránce, co do hratelnosti je na tom v podstatě stejně.

7 / 10

Call of Duty: Advanced Warfare

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC