Call of Juarez: The Cartel

Kovbojku nahradil moderní thriller, ale hit to není.

Call of Juarez je v lecčem neobvyklá série, které se podařilo přežít na trhu nabitém superáčkovými značkami na jedné straně a maličkými indie hrami na druhé. Dva první díly zasazené do prostředí Divokého západu sklidily převážně pozitivní recenze a měly slušné prodeje, ale přesto se z téhle série nestal prodejní hit a stejně tak se najde jen málo jejích skalních fandů.

UbiSoft a vývojáři z Techlandu tohle moc dobře věděli a proto se rozhodli třetí díl The Cartel postavit na jiné premise: prostředí Divokého západu nahradilo moderní Los Angeles, kde federální agenti zápasí s mexickými drogovými kartely a pouličními prodejci narkotik, operujícími na americko-mexické hranici.

Nápad je to zajímavý, ale ve finále rozhodně nepůsobí jako "moderní Divoký západ", jak jej autoři opakovaně avizovali. Jen pár z celkových patnácti levelů se odehrává přímo v Mexiku, pouze jediný level vás vezme do již známých uliček nynějšího města duchů Juarez a většinu času strávíte v nočních barech, docích nebo ve slumech.

Také jedině postava detektiva Bena McCalla, vzdáleného potomka původního protagonisty, jako by vypadla z panteonu typických hrdinů kovbojek. Nově příchozí agent protidrogové centrály Eddie Guerra a femme fatale Kim Evans z FBI jsou na první pohled jen klišovité doprovodné postavy, které jen neustále nadávají (mother-ucker, b-itch), ale v průběhu hry se přeci povznesou a získají určitou osobitost.

Kim Evansová je dokonalou kopií herečky Halle Berry.

Koneckonců právě příběh je nejsilnější stránkou The Cartel: hra působí dojmem nadupaného akčního thrilleru, skoro jako nějaký raný film se Stevenem Seagalem, a i přes všechna ta explodující auta na dálnicích a přestřelky na křižovatkách si udržuje dramatickou stavbu i docela vážný tón. Nejde o žádné umění, ale jestli máte rádi třeba americké filmy z 80. let, tenhle žánr vývojáři vystihli na jedničku.

Příběh nejvíc posouvá interakce mezi třemi hlavními postavami, které usilují o dopadení Mendozova kartelu a snaží se vyšetřit, kdo na Den nezávislosti nastražil bombu ve federální budově. Každá ze tří postav ale sleduje své vlastní cíle a jejich vzájemná rivalita výsledek pátrání neustále ohrožuje: McCall chce chytnout chlapa, který ho podrazil ve Vietnamu, Guerra by si jen rád nahrabal dost peněz na uhrazení dluhů z gamblování a Evansová se pro změnu snaží zachránit svého bratra, který se zapletl do obchodu s drogami.

Já ten kaktus trefím!

Různorodé motivace a hádky z nich pramenící se projevují nejen ve filmečcích a dialozích, ale i v samotné hře. Ostatně nové Call of Juarez je kooperativní akcí pro tři hráče a úspět v ní lze jedině tehdy, když všechny postavy spolupracují, ačkoliv třeba unikátní předměty si leckdy budete chtít nechat pro sebe: Evansovou zajímají označené zbraně, aby díky nim mohla pokročit ve svém vyšetřování pro FBI, Guerra se snaží bokem prodávat nalezené drogy a McCall z nějakého důvodu sbírá vysílačky.