Charkov 1943
Kterak chtěli Rusové využít mezery na východní frontě.
Námětem dalí strategie z druhé světové války se stala jedna z bitev o Charkov ze začátku roku 1943. Prakticky souběně s porákou německé armády u Stalingradu chtěli Rusové patřičně vyuít relativně rozsáhlé mezery na východní frontě a protlačit se tudy co nejdále na okupované území. Klíčovým místem se stalo město Charkov a jeho okolí, právě zde byly svedeny tuhé boje, je si vyádaly desítky tisíc mrtvých.
Trochu dějepisný úvod jsem zvolil záměrně. Větina lidí má toti v povědomí skutečné milníky druhé světové války jako je třeba vylodění v Normandii, bitva u Kurska, nebo ji zmiňovaný Stalingrad. V tomto směru není Charkov zas tak profláknutý a tudí se dá toto téma povaovat za určitou "konkurenční výhodu". Achtung Panzer: Kharkov 1943 (u nás jen pod názvem Charkov 1943) vytvořil ukrajinský Graviteam, jen u pár válečných her vcelku úspěně zvládnul, nicméně prakticky vdy se jednalo o záleitosti zejména pro hard-core fandy.

Tvůrci se ani tentokrát neodchýlili od této politiky a proto je i Kharkov 1943 určen zejména kovaným stratégům, kteří si dokáou vychutnat hlavně realistické bojové podmínky a autentické prostředí. Mainstreamoví hráči se u tohoto titulu nejspíe moc chytat nebudou, není zde ani ádný tutoriál a intuitivní prostředí byste také hledali marně. Ve podstatné obsahuje sluně zpracovaný elektronický manuál. V kadém případě, ne si prvně vůbec vystřelíte, musíte projít nezbytnými procedurami a plánováním.
Úvod do hry je poměrně strohý a hlavnímu menu vévodí výběr ze esti přítomných kampaní. Vzhledem k tématu jsou vechna taení vtěsnána do velmi krátkého časového sledu, respektive několika březnových dní 1943, kdy boje vrcholily. Ve čtyřech operacích máte monost ovládat ruská vojska a ve dvou (Tatranovka a Sokolovo) ta německá.

Zajímavé je hledat příměr k této hře. Při pohledu na okolní obrázky asi nejčastěji přijde lidem na mysl série Combat Mission nebo novějí Theatre of War. Pomineme-li ale 3D grafiku bitevního prostředí, Kharkov 1943 se herním stylem daleko více podobá letité sérii Close Combat. Kadá kampaň toti začíná tahovou částí hry, kde se nalézá 2D mapa celé operační oblasti s jednotlivými bojovými skupinami obou stran. V rámci jednoho kola můete s kadou skupinou pohnout o jeden sektor libovolným směrem, přivítat na bitevním poli nové posily, obnovit ztráty, doplňovat munici a pohonné hmoty.
Pokud s jednotkou v rámci kola nepohnete, dojde k jejímu zakopání a tím lépe odolá útočícímu nepříteli. Velký význam pro celou hru má tahová část hlavně v tom, e zajiťuje určitou dynamičnost. Jste sice omezeni počtem tahů na celou operaci, ale její průběh díky tomu není lineární, ale v reii hráče. Je na vás, abyste nali nejslabí článek v obraně soupeře nebo ho překvapili protiútokem či obchvatem.

Ve chvíli, kdy se na jednom sektoru sejdou nepřátelské skupiny, dochází k bitvě v reálném čase a ve 3D reimu. Předchází tomu ale jetě rozmísťovací fáze, kdy u jste na bitevním poli, ale ve vymezených oblastech můete měnit rozestavení svých jednotek. Ani tohle nelze podceňovat, neboť scénáře jsou opravdu hodně rozlehlé a přemístění jednotek v rámci reálného času, byť i jen přes půl mapy, znamená obrovské časové ztráty, které se mohou snadno vymstít.
Kadá bitva je omezena časovým limitem jedné hodiny, přičem vítězství lze dosáhnout zabráním a udrením strategických bodů (jsou označeny vlaječkami svých dritelů) nebo eliminací protivníkovy armády. Pokud vidíte, e situace je opravdu bezvýchodná nebo e s pár vojáky nemáte anci zastavit valící se nepřátelské obrněnce, lze se i takticky stáhnout z mapy. To sice znamená poráku v bitvě, ale pro dalí průběh taení uetříte své jednotky.

Obtínost bitev je na velice solidní úrovni, take Kharkov 1943 přestavuje výzvu i pro hodně zkuené hráče. Autoři ne nadarmo mluvili o snaze o maximální autentičnost prostředí. Na rozlehlých mapách stačí vyjet kamerou jen trochu nahoru a zjistíte, e bez pomocných značek své jednotky ani nevidíte, jak jsou titěrné. Operujete tak skutečně na obrovské rozloze ve velmi členitém terénu a kolikrát přitom máte jen pár desítek vojáků a několik tanků, se kterými musíte celou oblast zabezpečit.
Potěila mě inteligence protivníkových jednotek, které ovládal počítač. AI rozhodně nesází jen na početní přesilu, která v jiných hrách kompenzuje tupost a patně naskriptované nepřátele. Zde si AI naopak počítá velmi logicky a člověku je více ne důstojným soupeřem. Hodně se mi například líbilo, kdy osamocené nepřátelské T-34 vykouklo z lesa a odpravilo můj zakopaný Marder III.

Jakmile se ale přiblíily mé posily, "Téčko" se zase schovalo do lesa a snailo se jím projet o kus dál a napadnout mé přijídějící obrněnce z nechráněného boku. Jindy jsem zail perné chvilky při zoufalé obraně vesnice během nočního útoku Němců. V momentě, kdy se AI útočníkům podařilo najít slabé místo, dalí údery směřovaly právě do tohoto místa a byl průlom dokonán. Nic z toho není ádnou světlou výjimkou, ale naopak standardním chováním nepřátel, co nezbývá ne rozhodně pochválit.
Superlativy lze směrovat i k vlastním jednotkám. K pathfindingu nemám výhrad, protoe fakt fungoval. I vai vojáci a vozidla tedy mají slunou inteligenci, co dovoluje spoléhat se na jejich autonomní chování. Jistě, pokud chcete, můete řeit jejich bojové reimy, nastavovat prioritní cíle apod.

Na druhou stranu, pokud zadáte příkaz k přesunu, jednotka dokáe sama vyuít polní cesty, ne aby se prodírala hustým lesem nebo jinak patně průchodným terénem (samozřejmě za předpokladu, e není pod palbou a nepotřebuje se krýt). I bez vaí asistence jsou vae jednotky schopny zaujmout správné palebné postavení a při kontaktu s nepřítelem vést úspěně střelbu či se krýt. Vá přímý rozkaz má vak stále nejvyí prioritu. Kdy například přikáete obyčejnému vojákovi, aby se sebevraedně vrhnul s granátem v ruce před nepřátelský tank, samozřejmě to udělá.
Reklama
- komentáře (3)
Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!