Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Sid Meier's Civilization V

S šestiúhelníky do boje!

Nedávno jsme se dočkali oznámení nové Civilizace, v pořadí již páté. Tentokrát se nejedná o konzolového levobočka, ale o plnohodnotné pokračování pro PC. Na hře opět pracují veteráni z Firaxis, ale Sid Meier vývoj sleduje jen z dálky, protože hlavním designérem je tentokrát nováček Jon Schafer.

S novou krví přichází i spousta změn a to poměrně logickým směrem. Civilizace 5 bude stále starou dobrou Civilizací s hardcore jádrem, které je tentokrát zabaleno do konzolové přístupnosti. Cestu ke světové nadvládě si tak prožije více hráčů, než kdy předtím.

Největší novinkou je zřejmě opuštění od čtvercového modelu mřížky herního světa a zavedení hexagonů - šestiúhelníků. S tím se pojí velké množství úprav, vylepšení a změn, od realističtějšího terénu, přes taktické výhody, až po souboje. Nyní totiž platí, že co jedno políčko, to jedna vojenská jednotka. Odpadá tedy hromadění jednotek, které pak byly ztvárněny jediným panáčkem.

Podobně se to má i se strategickými surovinami. Zdroje již nebudou neomezené a na každém políčku najdete daný počet např. koní, které můžete využít. Po vyčerpání suroviny musíte zase o políčko dál. Tato změna byla zavedena kvůli transparentnosti - stačí jediný pohled a bude vám okamžitě jasné, kolik suroviny je k dispozici nebo kolik nepřátelských vojáků vám klepe na dveře.

Civilizace nikdy nebyla jen a pouze o válčení. I v pátém díle přijde na řadu bohatá diplomacie, která tentokrát ožije ještě více. Přispět by k tomu měli kompletně vymodelovaní vůdci národů, kteří se budou pohybovat v taktéž kompletně vymodelovaných místnostech. Už žádné hlavy, karikatury či jiné zjednodušování. Díky tomuto posunu by měla při vyjednáváních hrát velkou roli i řeč těla. Ta bude totiž někdy pouze to jediné, čeho se můžete chytit, protože vůdci mají prý mluvit vlastním jazykem, ať už mu porozumíte, nebo ne. Doufejme, že ve hře najdeme i titulky.

Jednotliví vůdci budou mít nově i tzv. chutě - každý vůdce má mít svoji oblíbenou jednotku, taktiku, surovinu, preferovaný postup (ofensivní/defensivní). Při každém střetu se stejným vůdcem budou mít jeho chutě i určitý prvek náhodnosti, tudíž by mělo být každé setkání odlišné od toho předchozího.

Postup hrou se opět získá pokrokem v kultuře a celkovou vyspělostí vašeho národa, ale tentokrát si tento postup můžete koupit zlatem. Nakolik si všechno jen nakoupíme, zatím není jasné, ale jistě to nebude tak jednoduché, jak to zní. Nabízí se určitě zjednodušení postupu - hráč se tak může více zaměřovat na válčení a mírové technologie jednoduše kupovat.

Na druhou stranu s technologiemi už nepůjde obchodovat. Objeví se ale jiná možnost, a to investování do výzkumných dohod. Pokud uzavřete s vaším spojencem takovou dohodu, budou moci oba vaše národy využívat tento výzkumný bonus kdekoliv je to vhodné. Podle vývojářů to má motivovat hráče k užší spolupráci se spojenci.

Další zajímavou novinkou mají být městské státy. To jsou v podstatě NPC sub-civilizace, které poskytují hodnotné bonusy svým spojencům. Každý městský stát nabídne něco jiného a ve vašem zájmu se s nimi ukáže být zadobře. Díky těmto bonusům si budete své městské státy bránit, nebo zuřivě dobývat zpátky, pokud padnou nepříteli.

Značného vylepšení dozná také umělá inteligence. Ta má mít čtyři vrstvy. První vrstva je "Velká strategická". Ta se stará o výhru - který typ vítězství bude nejvhodnější a jak toho cíle co nejlépe dosáhnout. Druhá vrstva má být "Strategická". Ta má na starosti ekonomické a vojenské úkoly. Třetí je vrstva "Operační", která pohybuje jednotkami. Poslední vrstvou je vrstva "Taktická", která se stará o boj samotný.

Znatelného vylepšení doznala i technická stránka hry. Na obrázcích hra vypadá krásně a za chodu má být ještě hezčí a především živější - animováno bude všechno od vody, přes lesy, až po pouštní oblasti. Úprav se dočkaly i ovládací prvky, které nyní najdete na straně, nikoliv v obřím panelu ve spodní části obrazovky. Příjemnou změnou je zvětšení a zvýraznění nejpoužívanějších tlačítek a naopak schování těch, které hráč používá jen zřídka.

Ve hře samozřejmě nemají chybět bohaté nástroje pro modding a editor map, který má být mnohem přístupnější, než kdy dříve. Vytvořit si vlastní jednoduchou mapu je prý otázka několika kliknutí. Zároveň nabídne i komplexnější možnosti, kde si každý přijde na své.

Pátá Civilizace tak slibuje spojit jednoduchost ovládání a celkovou přístupnost konzolové verze s komplexností a hardcore jádrem starých PCčkových Civilizací. Změny vypadají decentně a příjemně, tudíž by měli být spokojení všichni. Civilizace 5 se dočkáme letos v říjnu, pouze pro PC.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

In this article
Related topics
About the Author

Adam Homola

Contributor

Comments