RECENZE přídavku pro Dark Souls 2: Crown of the Sunken King

Vražedná podzemní pyramida čeká.

Několik dní před vydáním DLC se v jednom z nejhlubších a nejtemnějších koutů Drangleického království objevily tajemné dveře. Samozřejmě nikoliv nějaké obyčejné dveře s klikou, nýbrž pořádná kamenná brána, pokrytá znepokojivými kamennými rytinami. Máloco se vyrovná onomu pocitu, když nastalo správné datum a dveře šly najednou otevřít. Vyzbrojen svým nejlepším brněním a nejtěžším mečem, se štítem vysoko zvednutým, jsem udělal první opatrné kroky dovnitř. Pokroucená chodba působila částečně jako přírodní jeskyně a částečně jako hroutící se ruina jakési obrovské stavby. Obojí bylo správně. Jakmile se chodba rozšířila, spatřil jsem gigantickou podzemní jeskyni s jezerem, uprostřed které někdo vystavěl obrovskou kamennou pyramidu. V tu chvíli jsem také uslyšel onen hluboký, pravidelný zvuk. Oddechování spícího draka...

Díky fenomenálnímu DLC „Artorias of the Abyss" k prvnímu dílu Dark Souls dobře víme, že From Software umí dělat úžasné přídavky ke svým hrám. Také v tomto případě jsme se dočkali zcela nové lokace, které nenabízí jen nové prostředí, nové nepřátele, nové pasti, nové hádanky, nové předměty, nové bossy, nové mechaniky atd. ale také nový dílek historie tajemného světa Dark Souls 2 (recenze), který přitom dokonale zapadá do existujícího celku. Navíc s pomocí předmětu, získaného na konci DLC, budete mít možnost původní příběh hry prohloubit.

A samozřejmě - samotný vstup do DLC není zas tak jednoduchý, ačkoliv tentokrát neobnáší tolik lokací a úkolů nezbytných pro jeho odemknutí. Každopádně budete potřebovat decentně silnou postavu (alespoň z poloviny hlavní hry, řekněme na 50. úrovni schopností), abyste měli šanci. Nová lokace nicméně obsahuje dostatek překvapení a tuhých bossů na to, aby snadno „zařídila" pár smrtí i pro veterány na dvousté úrovni.

Tajemná podzemní pyramida totiž není nic jiného, než rozsáhlý labyrint, ve kterém se snadno zamotá hlava i těm zkušenějším. Velkou roli v tom hraje skutečnost, že geometrii prostředí můžete poměrně radikálně měnit řadou velkých „spínačů", způsobujících zasouvání a vysouvání jednotlivých bloků architektury okolo vás. Někdy vám to pouze otevře cestu dál, jindy to shodí nebo rozdrtí početnou skupinku nepřátel. Každopádně je tím řádně ztížené „memorování" cesty. Ne náhodou jsem si vzpomněl na film „Kostka".

Jedna taková část labyrintu dokonce umožňuje beznadějně uzamknout v jisté místnosti potenciální vetřelce (hráče, kteří se pokusí o invazi a úkladnou vraždu ve vaší hře). Nemějte ale strach, že byste touhle lokací zoufale bloudili dlouhé hodiny bez schopnosti se zorientovat. Autoři moc dobře vědí, co dělají - a jak to dělat s mírou. Level design je na tradičně vysoké úrovni, ne-li ještě výše.

Rozhoně se také nemusíte bát o nedostatek pestrosti. Různé části labyrintu obývají různí nepřátelé. Ačkoliv zprvu dominují „utopení rytíři" (jejichž brnění od nich můžete postupně sesbírat, má opravdu stylový středověký design), jsou zajímaví různými zbraněmi na blízko i na dálku či například schopností vás při blízkém kontaktu otrávit.

Čím hlouběji se ale budete dostávat, tím zajímavější to bude. Najdete tajemné, zdánlivě nesmrtelné duchy (kteří vás budou agresivně nahánět), brouky vylučující korozivní mlhu, obrovské kamenné ještěry nebo mimořádně zdatné lidské protivníky. Prostředí se také bude postupně měnit, jak se přiblížíte k vodní hladině. Přibude krápníků a přírodních elementů, napovídajících, že onen epický labyrint byl na tomto místě vystavěn záměrně, nad něčím mnohem starším, ukrytém na samotném dně jeskyně.

Velkým tématem každého Dark Souls DLC jsou samozřejmě bossové. Zde najdete rovnou tři (z toho jeden není povinný, ale rozhodně stojí za to). Každý z bossů má přitom nějakou unikátní vlastnost, která ho odlišuje také od ostatních bossů z původní hry. Nechci vám kazit překvapení, ale napovím alespoň, že jeden boss zahrnuje bitvu s několika zajímavě odlišnými protivníky zároveň, druhý boss má neuvěřitelně zákeřnou schopnost přivolat si opravdu šokující posilu na pomoc a třetí boss je přesně oním zoufalým, epickým, dlouhým a nervy drásajícím monumentálním střetem, jaké fanoušci série milují. Navíc nové DLC samozřejmě přitahuje pozornost všech aktivních hráčů, takže očekávejte vysokou frekvenci invazí (veteráni vědí, jak jim zamezit) a naštěstí také plno přátelsky světlých podpisů na zemi.

Cover image for YouTube videoOutnumbered - Dark Souls II: Crown of the Sunken King - Gameplay

V závislosti na vašem vybavení a schopnostech můžete toto DLC zvládnout za jeden večer nebo se s tím prát několik nocí. Minimum bude někde okolo tří hodin a maximum okolo dvojnásobku, pokud se tedy nerozhodnete, že v téhle lokaci strávíte další čas invazemi nebo pomáháním ostatním. Hodí se také podotknout, že minimálně dva klíčové předměty z téhle lokace se vyplatí odnést na jiné místo v původním herním světě. V jednom případě se tak dočkáte parádního překvapení a náznaku, jak spolu celá chystaná trilogie DLC souvisí.

DLC Crown of the Sunken King pro Dark Souls PC/PS3/X360 vyšlo tuto středu za 10 eur.

koupit na Steamu

Dovedu si představit, že některým bude zatopené království připadat krátké. Podle mě ale několik kvalitních hodin Dark Souls 2 obsahu za tu cenu rozhodně stojí. Spíš mi vadilo, že příběhové pozadí tohoto kousku není tak propracované jako u Artoriase. Jedinou slabinou je poněkud slabší příběhové pozadí, kterému nicméně nechybí ona stylová patina neuchopitelného tajemství. Pokud Souls sérii milujete, nemáte nad čím přemýšlet: budete si užívat každičkou chvilku v Zatopeném království.

VERDIKT: Moje nenahraditelná závislost se dočkala poctivého přídavku, který nezapře rukopis a důslednost autorů. Nová, nádherná lokace, plná nových nepřátel, pastí, překvapení, kořisti a bossů. Proslavený level design je zde na mimořádně vysoké úrovni, propletené a navazující cesty určitě leckomu připomenou první díl série.

8 / 10

Dark Souls II