Dead Nation

Kolik tisíc nemrtvých padne tentokrát?

Zombie hry se poslední dobou stávají čím dál oblíbenější. Minimálně u vývojářů. A tak není divu, že se i relativně neznámé studio Housemarque rozhodlo na žánru přiživit. Je na trhu ještě místo pro další bezduchou střílečku s hordami otravných exnebožtíků? Žánr hry Dead Nation pro PS3 je zkušeným hráčům jistě patrný již podle obrázků. Izometrická střílečka, kde se na vás hrnou takřka nekončené zástupy různorodých nepřátel, kteří umírají po desítkách a přesto to často nestačí.

Pro srovnání si lze představit poslední arkádovou Laru Craft s řádově vyšším počtem protivníků. Nebo hru Burn Zombie Burn. Té se Dead Nation podobá asi nejvíce. Jen se neodehrává v uzavřených arénách, ale v lineárních úrovních se spoustou tajných zákoutí. A cílem není pouze nejvyšší skóre, ale i dopracování k zadanému cíli s mozkem stále na svém místě.

Hra dokáže mnohdy pořádně zahrát na nervy. Zombíky na vás posílá ze všech směrů. Většinou ze všech najednou. A protože tlupa mozkožroutů může kdykoliv vyběhnout z libovolné budovy, tak ani vyčištěná zákoutí neposkytují pocit bezpečí a mohou se v mžiku změnit v přemrtvenou oblast. A aby toho nebylo málo, nejednou se ocitnete v téměř naprosté tmě, kdy jediné světlo poskytuje vaše baterka, která ovšem svítí jen jedním směrem, který nestíháte měnit. Akce je tedy divoká a v zásadě nepřetržitá. Prst ze spouště téměř nesundáte.

Abyste v temných ulicích přežili, narazíte pravidelně na obchůdky se zbraněmi. Kde můžete kupovat nové kousky a upgradovat staré v několika parametrech. A nejkritičtější okamžiky jistí slabší základní puška s neomezeným počtem nábojů. Případně lze ve svůj prospěch využívat i okolní prostředí. Zombíci jsou agresivní, ale neskutečně stupidní. Stačí střelbou rozhoukat alarm blízkého auta a to se hned pro hladové nepřátele stane největším lákadlem na scéně. Máte na chvíli pokoj a následný výbuch vám ušetří mnoho starostí.

Celkem na vás čeká pouhých deset malých úrovní. Každá na přibližně půl hodinky, když se daří. Což se ne vždy děje. Obtížnost je totiž kolísavá. Přestože většinu úseků lze překonat poměrně bez potíží, sem tam se najdou chvíle, kdy si i na nejnižší obtížnost budete rvát vlasy (Čtyři z pěti recenzentů doporučují hrát s koupací čepicí.). Například na závěrečnou bitvu na hřbitově asi dlouho nezapomenu.

Ukládání je naštěstí vyřešeno relativně rozumně. Checkpointy samotné jsou rozmístěny přiměřeně a pokud zemřete, respawnem moc neztratíte. Ale pokud hru vypnete, musíte začít misi od začátku. Pokud se konec mise nedaří, jedná se o těžké rozhodování. Vypnout a příště zkusit úplně od začátku? Nebo zatnout zuby a zkoušet to dál od posledního checkpointu? Hra ve výsledku působí jako primárně mířená na co-op hraní ve dvou. Ať už s přáteli online nebo se dvěma gamepady. V jednom se skutečně zapotíte a parťáka budete postrádat.

Za zmínku ještě stojí zpracování online žebříčků, které jsou rozděleny podle jednotlivých zemí. A vzhledem k tomu, že v CZ se stále počet hráčů Dead Nation pohybuje řádově v desítkách, není problém se vypracovat na přední pozice. Což dokáže k hraní také silně motivovat a u hry udržet. Určitě víc, než když jste na 87 564. místě celosvětově a víte, že pro postup dále se musíte vzdát offline života.

VERDIKT: Příjemný, ale bezduchý zabiják času a technicky perfektně odvedená hra. Na poměry arkád nadprůměrně. Ale nepřináší nic nového nebo natolik zajímavého, aby vyčněla z řady podobných titulů. Bavit se budete, ale ne dlouhodobě. A v případě, že po ruce zrovna nemáte kamaráda na co-op, na který je hra ušitá, tak nevydrží bavit více než pár hodin. Čemuž naštěstí odpovídá rozumná cena. Nákupem, ani vynecháním této hry nic nezkazíte.

7 / 10