Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

TÉMA: Sedmero skalpů ve stylu Dishonored

Střílet umí každý, ale co takhle ovládat krysy?

Dishonored je simulátorem vraha. Dishonored je ale také fiktivní hrou a to navíc hrou ctící svůj kořen slova do posledního písmene - je hrou hravou. Pročež se autoři při navrhování vražedných scénářů pro svého protagonistu Corva nemuseli za každou cenu držet reality jako Hitman, a mohli popustit uzdu fantazie. Ačkoliv věřím a doufám, že to nejlepší a nejoriginálnější a nejpřekvapivější si dámy a pánové z Arkane nechávají až do plné hry, už teď ukázali celou řadu netradičních - a hravých - způsobů braní životů. Například...

1) Pán krys

Pokud jste Dishonored za poslední rok aspoň trochu sledovali, jen těžko vám mohli agresivní hlodavci uniknout. V autoritářském městě Dunwall, kam je hra situována, mají krys jako much a spíše než plaché chlupáče připomínají hejna agresivních piraň. Člověka dokážou ohlodat na kost během několika vteřin. A víte, co je na tom nejlepší? Hlavní hrdina bude moci takovou smečku vyvolat a poštvat proti nepřátelům. Nač si špinit vlastní ruce, když se o ve stínech hlídkující stráže postarají vaši zubatí společníci?

2) Sebevražda

Co by to bylo za nadpřirozeného zabijáka v hlavní roli, kdyby neuměl aspoň trochu manipulovat s časem. To je nicméně v dnešních akčních hrách už přeci pomalu standardem, takže aby šlo mluvit o originální vraždě, musí Corvo ještě něco přihodit. Třeba posednutí nepřítele, tj. ovládnutí jeho tělesné schránky. V praxi to pak může vést k následujícímu scénáři: Vyprovokujete nepřítele, který rázem vytasí flintu, vystřelí, v ten moment zastavíte čas, přesedláte do jeho těla, napochodujete před ve vzduchu visící kulku, vyskočíte z něj, vrátíte chod času do normálu a pak už se jen škodolibě usmíváte, jak si provrtal mozkovnu vlastním projektilem.

Mimochodem, pod sebevraždu by se dal nacpat i pád bídáka z balkonu. Jistě, krapet mu pomůžete, když jeho tělo posednete, odkráčíte s ním na terasu a než se naděje, úderem větru jej katapultujete přes zábradlí... ale na to už se historie neptá.

3) Krysí granát

Corvovy schopnosti vyjmenované v předchozích dvou scénářích lze zkombinovat a přimícháte-li do toho minu tvořenou hromádkou žiletek, máte zaděláno na vpravdě rudý koktejl. Ostří lze totiž přimontovat na záda nic netušící krysy, kterou následně ovládnete, nacupitáte s ní do hloučku nepřátel a pak už jen necháte "bombu" zvukem kroků aktivovat. Žiletky se rozletí do všech světových stran a s nimi i kousky těl.

4) Mrk a smrt

Efektivita zabijáka je do značné míry odvislá od jeho schopnosti rychle přijít, rychle konat a rychle zmizet. Přesně něco takového umí i Corvo, když se plíží po ochozech a skočí za krk hlídači o patro níže, zabodávajíc mu při tom kudlu do krku. Že tohle umí i Altaïr či Ezio? Tak to zkusme obohatit: Corvo se plíží po ochozu, dvacet metrů v dáli a dobrých pět metrů pod sebou vidí nepřítele, i použije svou teleportační schopnost na krátkou vzdálenost, objeví se oponentovi přímo před očima a ten, než řekne Dunwall, už sýpe a naposledy vykašlává krev.

5) Jak se do lesa volá...

Už jste viděli Tall Boys? Vysokonohé mašiny s platformou nahoře, sloužící jako kapitánský můstek pro kteréhokoli dostatečně šikovného řidiče. Žel bohu, Tall Boye používá krutý režim města Dunwall, což znamená, že řidiči těchto strojů asi nikdy nebudou na vaší straně a ačkoliv mají špatně krytá záda, sundat je není vůbec jednoduché. Už jen proto, že jsou tolik metrů nad zemí a člověka oslňují svým dotěrným reflektorem. Navíc střílí rakety, čehož ovšem může hrdina Corvo šikovně využít, neb do jeho repertoáru lze přiřadit i schopnost aktivující silný větrný poryv. Ten, když dobře namířen, vyšle projektil zpět proti jeho původci. Neo by mohl vyprávět.

6) Mnoho tváří Lady Boyle

Jedna z misí, jíž tvůrci doposud prezentovali, se odehrává během honosného bálu. Cílem je jistá Lady Boyle, jenomže jak se brzy ukáže, v okolí se pohybují hned tři takto pojmenované krasotinky, všechny nosí masku a vy nevíte, která je ta "vaše". A tak začnete činit rozhodnutí. Můžete se prostě pokusit celé osazenstvo vyvraždit a bude šmitec. Nebo můžete potají zabít všechny tři ženské. Těžké, neelegantní, ale oboje možné.

Deníček o určování vlastního zážitku

Také však můžete začít slídit, z konverzací s ostatními hosty složit mozaiku, najít pokoj té správné Lady Boyle a zjistit z jejího deníčku, jakou barvu masky se dnes večer honosí. Cíl je rázem jasný. Také však můžete pokračovat, neb z poznámek se též dozvíte o její méně důstojné stránce - přiznává, že večer ulehne s tím, kdo si řekne jako první (a pak i jako druhý). Tak toho koukejte zneužít.

Tím však sranda stále nekončí. Jistě, paní Boyle můžete zatáhnout do její ložnice a tam ji kuchnout. Také ji však můžete vzít do sklepení, kde se na ni vrhnou krysy, a vaše ruka zůstane suchá. Anebo, odvedli-li jste jó důkladnou prohlídku a tím pádem potkali bizarního strašáka, můžete dámu zavést za ním a on si jí odveze, neboť je do ní bláznivě zamilován a chce s ní v ústraní strávit zbytek života. Takový Quasimodo, ale s pochybnějšími choutkami. Až je uvidíte odplouvat stokami, možná si řeknete, že smrt by jí byla milejší.

7) Parní lázeň

Dishonored pro PC, PS3 a X360 v češtině vyjde 12. října.

rezervovat na Xzone a dostat ještě hrací karty či in-game bonusy.

V docela jiné misi má protagonista Corvo sejmout aristokratická Pendleton dvojčata. Opět, klidně se můžete pokusit celé bordelo-lázeňského zařízení Golden Cat vysekat a vystřílet, ale tomu chybí šmrnc a navíc nesmíte zapomínat, že ostentativní průchod hrou bude mít dopad na celé její rozuzlení. Jeden z Pendletonů shodou okolností zrovna během vaší návštěvy hubne v parní sauně a tak, seženete-li si klíč do místnosti s ventily, můžete v inkriminované místnosti decentně přitopit.

Tolik krapet krvavá ochutnávka z Dishonored. Láká? Láká! A teď si vezměte, že celou hru půjde dokončit bez jediného vlastnoručního vzetí života. To bude chtít silnou vůli...

V rámci obsahového speciálu Eurogameru k Dishonored jsme si minule povídali o inspiracích a příště se zaměříme na trojici výrazných osobností stojících za hrou nebo shrneme naše nejčerstvější dojmy z hraní.

Read this next