Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

DOJMY z rozehrání Dragons Dogma: Dark Arisen

Jedno z nej akčních RPG roku 2012 se vrací v datadisku.

Chodbu osvětlovalo jen mihotavé světlo lucerny. Ale říct, že nebylo vidět na krok, by byla lež. Viděli jsme asi na tři kroky. Já a moje parta, Arisen jméno mé. Naproti tomu říct, že jsme byli docela vystrašení a měli obavu, co se na nás vrhne za nejbližším rohem, by bylo upřímné doznání a čistá pravda. Tenhle dungeon vypadal vcelku nehostinně a hrozivě vlastně už při vstupu do podzemí. Ovšem ani ty nejhorší představy, naneštěstí a bohužel pro nás, nakonec nebylo možné porovnat s tím, co jsme měli doopravdy spatřit, potkat a zažít.

Už po pár minutách napadla naši skupinku smečka vlků, kterou jsme vážně nečekali. Chvíli na to pak zaútočili dva velcí hadi, vypadnuvší odněkud ze stropu, či škvír mezi kameny ve zdi, což jsme mimochodem také nečekali. A sotva jsme se trochu vzpamatovali a uklidnili, dovedly nás naše kroky do první větší krypty. Na její průzkum však nebyl čas, jelikož ten si pro sebe zcela uzmula velká Smrtka s obří kosou ve svých pařátech. Vznášela se asi metr nad zemí a její neurčité tělo lemovaly fakticky jen cáry vlající látky, či jakéhosi vlnícího se hábitu. Něco takového byste nechtěli potkat ani za bílého dne, natož za tmy a ještě v podzemní kobce.

Ušito pro ty, kdož chtějí (dostat) nášup

Toliko stručný nástin hrůz a jakési improvizované zápisky z pomyslného hrdinského deníčku. Přibližně takhle nějak začíná samostatný přídavek Dark Arisen pro akční RPG Dragon's Dogma (recenze, 9/10). Ale nebojte se Smrtky nic, ochutnávka byla namíchána speciálně pro potřeby novinářské preview-verze a ve finále může být všechno trochu jinak. Jednotlivé pasáže uvidíte v jiném pořadí a na popsaný sled událostí možná ani nedojde. Tvůrci se v podstatě dušují, že inkriminované scény jen umně vyzobali a sestavili, čistě pro potřeby prvních dojmů. A dost možná také se záměrem všechny pořádně vyděsit, což se jim, přiznejme si, relativně povedlo.

Zároveň to můžeme brát jako drobný vzkaz a upozornění: Dark Arisen zkrátka nebude nic pro posery. Ostatně moudrá kniha povídá, že o přístup do podzemní říše na ostrově Bitterblack (kde se nové dobrodružství kompletně odehrává) by se měli pokoušet jen ti, jejichž družina dosáhla alespoň levelu 50. Takže opravdu nic pro nováčky, konečně Dark Arisen působí dojmem klasického datadisku, tak jak jsme je znali a měli rádi, nikoli jako novodobý drobný DLC přídavek. Připraveného za účelem uspokojit všechny nenasytné dobrodruhy, kteří už mají Dragon's Dogma proběhnuté křížem krážem a hledají novou výzvu. A na prokletém ostrově ji rozhodně dostanou, nejen díky pětadvaceti novým potvorám, odporným bossům a temnější atmosféře.

Není mimochodem bez zajímavosti, že Dark Arisen je vlastně reedice, respektive vylepšená a rozšířená verze původní hry, chcete-li. Ačkoliv nás dnes zajímá především expanze, vězte, že oba nosiče obsahují i původní Dragon's Dogma, s kupříkladu lehce upraveným interfacem, s o něco propracovanějším definováním postavy, nebo třeba o fous elegantnějším cestováním. Samozřejmostí je také import vašich uložených pozic, potažmo transfer pečlivě sestavené a mnoha bitvami ošlehané skupinky bojovníků, s níž jste doklepli příběhovou linku v originálním Dragon's Dogma.

Najdi Olru, jen tak je možné dostat se na Bitterblack Island

Osobně mne velmi potěšilo i zakomponování nového obsahu a zapracování „datadisku" do hry. V hlavním menu je k dispozici prakticky jen položka New Game, žádné další nabídky vzývající ke startu nové výzvy, spuštění přídavku, či rozběhnutí expanze, jednoduše Dragon's Dogma - Dark Arisen nezná. Nevím, jak na tom bude finální produkt, avšak preview-verze přichází toliko se stručnou informací, odkazující k prastaré legendě a tajemstvím opředenému mystickému Bitterblack Islandu. Přičemž pro přístup na něj je záhodno navštívit Arisenovo rodné město Cassardis a pod pláštíkem noci vyhledat v přístavu ducha čarodějky Olry.

Dál už jede všechno jako na drátkách, včetně nezbytných příběhových animací, efektní cesty po rozbouřeném moři a seznamovacího info-bloku. Netřeba asi říkat, že nehostinný ostrov, respektive nejhlubší patra zdejšího žaláře, skrývají něco strašlivého, ani že těch úkolů nakonec bude víc, čemuž nasvědčuje nedaleká tabule s doplňujícími questy. Zkušení dobrodruzi pochopitelně neodolají možnosti prohledat pár beden a vylepšit tak případně svou výbavu, vhod samozřejmě přijdou i nějaké ty lektvary, naplněný inventář je přece základ, chystáte-li se vyrazit vstříc dalšímu dobrodružství.

Hlavu dolů, jinak o ni přijdeš

Otevřením velkých dvojitých dveří do svatyně pak začíná onen slibovaný temnější nášup, přestože po stránce herní se toho příliš nemění. Dark Arisen kombinuje i nadále boje s menšími skupinkami potvor, průzkum světa a souboje s obřími bossy, přičemž díky veskrze stísněným prostorám se bestie nejednou zdají ještě mohutnější a objemnější. O Smrťákovi, s postavou o výšce několika basketbalistů, už byla řeč a speciální trailery pak představily i další monstra.

Některá mnohdy doslova drhnou hlavou o strop a mají co dělat, aby se do chodeb a stísněných sálů katakomb vešla. Ke slovu přirozeně dojde i tradiční způsob likvidace, kdy po vzoru Shadow of the Colossus šplháte, stejně jako již v původním Dragon's Dogma, po tělech jednotlivých bestií a snažíte se zasáhnout je na místech nejcitlivějších. Znovu je to na pokračování a na etapy, přičemž je k nevíře, co všechno vydrží, z kolika nezávislých částí se skládají a bez čeho všeho se obejdou i přežijí. Navíc radost z jejich porážky žel bohu nevydrží dlouho, většinou hned odněkud vyleze monstrum ještě šílenější a nebezpečnější.

Mocnější a děsivější nepřátelé si logicky žádají obměněný arzenál. V Dark Arisen proto naleznete několik nových skillů, augmentů, ale i zbraní a brnění, vývojáři hovoří až o stovce nových kusů vybavení. Bonusy vyplívající z podstaty přídavku (jako nové kostýmy, nějaké ty krystaly a ferrystony grátis) přeskočme a vypíchněme raději očarované, či snad lépe řečeno prokleté předměty. Podaří-li se vám najít něco takového, a zdejší podzemí na každý pád není na artefakty skoupé, následuje nejčastěji cesta zpět k Olře - ta jediná je totiž schopna zbavit předmět jeho prokletí a takříkajíc zkompatibilnit jej pro obecné použití. Odčarované artefakty pak máte plně k dispozici a jejich síla bývá pochopitelně ohromující.

Dám si to v HD a možná v japonštině

Příjemným překvapením je i design levelů. Možná mám zafixované dungeony jen jako repetetivní a do značné míry neustále se opakující chodbičky a komůrky, nicméně chvílemi připomínal komplex pod ostrovem Bitterblack div ne podzemní město. A aby těch překvapení nebylo málo, objevil se také lesní palouček a jakási menší mýtinka, s volně pobíhajícími srnkami a další divou zvěří. Jak vidno, úplný underground to není, však občas dokonce mezi ruinami problikne i denní světlo.

Původnímu Dragon's Dogma vloni bývala vyčítána místy slabší grafika, ovšem zdá se, že Dark Arisen na stejnou notu nenaváže. Je otázkou, do jaké míry to mají na svědomí HD textury, které jsem nainstaloval ještě před prvním spuštěním. Obecně jako by si ale grafici mohli dovolit o něco víc, vzhledem k semknutějšímu žalářnickému pojetí, a přidat více detailů. Takže i něco tak strohého a nudného jako obyčejná chodba relativně kypí detaily, když se všude povalují kusy kamene a vytrhané dlažby, kosterních pozůstatků méně úspěšných kolegů, svícnů, loučí a samozřejmě bezpočet váz, beden a dalšího haraburdí.

Dragons Dogma: Dark Arisen pro PS3 a X360 vydá Cenega už 26. dubna za sníženou cenu 749 Kč.

rezervovat na Xzone.

Slušná je i hra světla a stínu, zdrojů bývá na scéně povětšinou víc a naši hrdinové nedají příruční lucerničku prakticky z ruky. K vidění tak jsou pěkné efekty v reálném čase, chtít na sklonku stávající generace konzolí víc snad ani nemůžeme. Vizuál a atmosféra Dark Arisen je víc než solidní. Fajnšmekři si potom mohou zážitek vyšperkovat ještě japonským dabingem, který je stejně jako balík HD textur k dispozici na druhém herním disku.

Doporučovat Dark Arisen, přídavek pro jedno z nejlepších RPG loňského roku, je vlastně zbytečné. Hráči Dragon's Dogma na něj jistě už netrpělivě čekají a vědí předem, že bude minimálně stejně dobrý jako původní hra. A ti kdož zatím s Dragon's Dogma neměli tu čest mají ideální příležitost naskočit do světa draků právě teď, když v téhle reedici za na konzole nízkou cenu dostanou i originální titul, vylepšený o pár technologických vymožeností a navrch ještě onu zbrusu novou expanzi, plnou děsu a hrůzy.

Read this next