Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z rozehrání Dragon's Dogma

Nadšeni z RPG mezi Dragon Age, Skyrimem a Castlevanií.

O tomto nadějném RPG jsme na Eurogameru ještě pořádně nemluvili, i když jsem jej sám naživo viděl už na Gamescomu v minulém roce. Jelikož se nám teď do rukou dostala opravdu bohatá a hratelná preview-verze (X360), tak nastal ten pravý čas si Dragon's Dogma přiblížit podrobněji.

Skoro bych řekl, že hra snoubí to nejlepší rovnou z několika stěžejních herních sérií, a nemusí jít jen o "erpégéčka". Tak tu máme partičku až tří spolubojovníků s možností jejich velení jako v Dragon's Age, obrovského draka jako ve Skyrimu, velmi komplexní souboje ala Zaklínač, nebo tajemné lokace a bestiální potvory z košíčku poslední Castlevanie či Devil's May Cry. A to vše namíchané do svobodného a otevřeného světa středověko-fantasy stylu s řádnými RPG elementy a ve znamenité grafice.

Ano, na papíře to vypadá výborně, a řeknu vám, že na obrazovce ještě lépe! Abych šel s pravdou ven, masivní RPG nejsou zcela mým šálkem kávy, ale Dragon's Dogma mě zaujalo okamžitě od první minuty, a to tak, že jsem zcela rozhodnut si v květnu hru pořídit. Hratelná verze započala zřejmě nějakou z posledních kapitol hry, nazvanou "Začátek konce". Co jsem pochopil, měl jsem hluboko v temných horách "Tainted Mountains" konečně vypátrat draka. Hra toho ještě moc nevysvětlovala, takže jsem se nejdříve podíval do podrobné mapy...

Mapa má tři náhledy od blízkého okolí po celý svět a mohl jsem si na ní vyznačovat waypointy. Perfektní navigaci korunuje přehledný seznam všech questů s možností filtrování i vyznačení toho hlavního (k němu vám pak radí vaši průvodci v partě) a znamenitý dojem z přístupnosti mi dodal ještě kompletní log všech rozhovorů (titulky nechybí) a dokonce i kronika, která krásně shrnuje dosavadní putování, to kdybyste náhodou ztratili nit, nebo se ke hře vrátili po delší době. Já ji sice měl ještě prázdnou, ale i tak všechny tyto užitečné serepetičky na mě udělaly opravdu velký dojem.

S lucerničkou v hlubokých skalách

Jako rytíř a bojovník jménem Savan jsem tedy do nočních skal následoval mého druha Saldeho, který mi doporučil rozsvícení olejové lucerny na pásku, abychom lépe viděli. Přitom mě neustále oslovoval s respektem "mistře". Aha, já už totiž trůnil na nějakém 20. levelu a moje čárky zdraví i magické staminy byly již dosti macaté, což jsem si záhy zkontroloval z podrobné obrazovky stavu (statusu) všech postav v mé družině. Vše na jasnou hloubku hry velmi přehledné i pro nováčky, skilly logicky rozdělené na obranné a útočné, takže pohoda jazz. V hlavním menu mne ještě zaujala v RPG nebývalá možnost pořizování momentek z hraní a jejich sdílení skrze sociální sítě.

Ještě před cestou do skal jsem si vybral jeden z 5 předvolených typů ovládání a zjistil, že namapování tlačítek zobrazuje dynamický piktogram v pravém dolním rohu, stejně jako na opačné straně trůní praktická minimapka. Jelikož má hrdina opravdu přehršle útoků a dalších pohybů, neustálá připomínka funkcí tlačítek se mi dost hodila. Můj Savan byl tedy třídy bojovníka, což značil jeho těžký meč a obranný štít, přičemž preview verze pak dále představila ještě mága, a Stridera, tedy lehkonohého záškodníka s dvěma krátkými meči a lukem, což je druhá z celkových asi devíti tříd, které plná hra nabídne.

Záhy jsem si tak vyzkoušel naprosto parádní a intuitivní soubojový systém, kdy kromě základních pohybů, jako jsou lehký a silný výpad se skokem, můžete dále rozšiřovat paletu výpadů obranných s protiútoky přes jedno čelní tlačítko a přes druhé zase volit z další várky silných útoků nablízko.

Vše za podpory toho dynamického diagramu ovládání, takže vždy víte, co které tlačítko způsobí. Což znamená, že tady už nezažijete ty šílené klikací orgie, kdy mlátíte do všech tlačítek, co to dá, protože si ty správné kombinace nedokážete zapamatovat. To už mě ale parťák Slade popoháněl do nitra skal, přičemž jsem ještě stihl mrknout na měsíční oblohu s animovanými mraky a pocítit silný vítr nejen skrze ohýbané stromy a meluzínu na prahu úzké skalní průrvy, kterou rozkmitávalo oranžové světlo mé lucerničky. A ejhle, první bedna v dohledu, takže jeden sek a už se z roztříštěných prken valí užitečné i neužitečné haraburdí do inventáře. Blbosti ale lze alespoň prodat u vetešníka v osadách a vesničkách, přičemž z těch organických si třeba splácáte jejich kombinováním různé lektvary, životabudiče a kouzla.

Demo Dragon's Dogma vyjde už příští týden a vyloučena není ani PC verze, pokud po ní hráči budou volat

Pomocníci z jiného světa

A to už jsme dorazili k první zdejší specialitě. Kouzelným runovým kamenům, které mají funkci portálů do jiného světa, z něhož vám na požádání sešlou nadpřirozené pomocníky a členy vaší party, kteří ale vypadají úplně obyčejně jako každý druhý chasník či bojovník. Mají ale vlastní a docela dobrý rozum, takže když je potřeba, sami bojují, sami se stahují, nebo sami léčí své raněné kolegy včetně vás. Navíc je můžete omezeně řídit skrze kvarteto příkazů na digitálním křížku typu "rychle ke mně", "okamžitě pomoc!" nebo "tady stůjte, jdu sám". Však jsme už ve čtyřech hluboko v roklích narazili na tlupu chrčících goblinů, kterou moji druzi zvládli prakticky sami, a já jen obral mrtvoly.

Jakkoli nejsou animace pohybů a soubojů zcela košer, tak celkově a obecně vzato je zdejší grafika velmi pohledná, detailní a živá. I v noci a mezi kameny jsem si všímal krásných efektů kouře, ohně a mihotavého světla lucerničky, do níž se musí občas také dolít petrolej, nebo zhasne úplně. První kapitolku pak ukončil souboj s obří Chimérou, což je v podání hry velký lev, jenž má na zádech siamské dvojče s hlavou kozla a vzadu dlouhý a silný hadí ocas. Že by potvora vzniklá na základě losování všemožných zvířat z tokijské zoo?

Start s otrhaným, ale chrabrým chasníkem

Druhá část hratelné verze mě pak vrátila odhadem a pár desítek hodin zpět na úplný úvod celé hry. Je o magickém zrození bájného draka, jenž zaútočí na poklidnou pobřežní vesničku Cassardis. Každopádně se nebojte, ještě předtím vás hra rozhodně neochudí o prvotní volbu postavy, kde si kromě pohlaví, jména a přezdívky navolíte každičký záhyb těla, nicméně i tak začínáte hrát jako mírně otrhaný sedlák zcela bez zbraně a vybavení, který jako jediný z vesnice nevezme při útoku mladého draka nohy na ramena a vrhne se do nerovného boje s obří nestvůrou.

V ospalé vesničce si na nástěnce přečtete, popř. vyberete něco vedlejších questů, jako likvidace tlupy goblinů na obchodní stezce apod. U civilizace se hlavně dá prodávat a nakupovat co hrdlo ráčí, nechybí zde ranhojiči, kováři a trhovci, přičemž i obyčejní obyvatelé vám častokrát dají dobré rady či požádají o drobnou službičku, samozřejmě s patřičnou odměnou.

Přístupné a rozsáhlé RPG bez chyby

Hlavně jsem ocenil opravdu totální svobodu otevřeného světa, jenž slibuje obrovskou rozmanitost od pobřežních vod, přes louky, pláně, hory, města a lesy až k podzemním jeskyním, přičemž jít můžete už od začátku kamkoli. Prozkoumáte každý domek v Cassardisu, než se vydáte za jeho zdi, nebo rovnou jen v lehké tunice a s tupým mečem okamžitě utečete na rozlehlé pláně za bránou? Vše je jen na vás. Stejně jako to, kdy a jak vybavení se dostavíte do vojenského ležení, které připravuje trestnou výpravu na draky. Což znamená, že i když si to později rozmyslíte, stále se můžete do své vesničky vrátit, tady na zamčené dveře skoro vůbec nenarazíte.

Já tak zpočátku prolézal všechno možné, vytrvale sbíral každé haraburdí a mým sousedům ve vesnici roztřískával jejich nádoby a květináče, protože občas z nich vypadla nějaká kytka, určitě později vhodná na míchání lektvarů. Dá se zajít i do lékárny, prodat, co není potřeba a rozloučit se s vesničkou. Tím chci říci, že vás tady nebude nikdo držet, i když máte na sobě tak akorát pyžamo a místo zbraně dřevěný meč. "Chceš s tímhle na draka? Tak klidně běž, ale až bídně chcípneš, tak je to jen tvůj problém", jako bych slyšel moje průvodce. Prostě svoboda je tady náramná, ale bezhlavý úprk vpřed ihned v patách příběhu se vám později může klidně vymstít...

Dragon's Dogma pro PS3/X360 u nás vydá Cenega 25. května za 1399 Kč.

rezervovat na Xzone

Musím tak přiznat, že jsem na Dragon's Dogma za těch několik dlouhých hodin hraní (za tak velký rozsah preview-verze klobouk dolů!) prakticky nenašel nic, co by mně nějak vadilo a celé putování jsem si náramně užíval bez špetky nudy a bez zívání. Mám za to, že v květnu dorazí opravdu parádní a do detailů vymakané akční RPG dobrodružné cesty za draky, které si užije díky skvělé přístupnosti a intuitivnímu ovládání i ten, kdo ani neví, co zkratka RPG znamená, resp. ji tipuje na "Ruční Protitankový Granát"... Já se těším moc, a vy?

Read this next