Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dungeon Siege III

Řežba s netypickými ingrediencemi.

Na třetí Diablo sice pořád čekáme, ale v rámci akčních RPG si můžeme zkrátit čas jinou trojkou. A je to kratochvíle docela příjemná. Dungeon Siege III jde ve stopách předchozích dílů a zcela nepřekvapivě je opět akčním RPG. Tedy, skoro. Hoši z Obsidianu, studia známého i díky „příběhovějším" a propracovanějším RPG (Fallout New Vegas, Neverwinter Nights...), do jednoho pytle s brutální řežbou všeho živého i neživého přidali i pár dalších, lehce netypických ingrediencí.

Ale pojďme pěkně od začátku. Tradiční volba postavy nabízí čtyři reky. Rytíře, pistolnici, ohnivou slečnu a čaroděje. Na první pohled možná trochu netradiční střelkyně a pyromanka ve hře plní obdobnou úlohu, jako jinde třeba ranger a elementální mág, takže si tak jako tak vybíráte mezi hrdinou bojujícím nablízko a na dálku, respektive mezi konvečními zbraněmi a magií. Důležité ale je, že se postavy celkem dost liší stylem boje, vzhledem, historií i svými schopnostmi. Škoda jen, že výrazněji zaujme vlastně jen něžnější část tlupy, tedy pistolnice Katarina a ohňoženka Anjali, bijec Lucas a čaroděj Reinhart jsou trochu nudní patroni.

Do hry se dostanete celkem rychle. Nepříliš originální děj se točí kolem zničení Legie, ochránců pořádku a zabijáku všeho možného zlořádstva. Přicházíte do zničeného sídla, zjišťujete, o co jde, a bojujete s prvními nepřáteli. Postupně dáváte do kupy to, co z Legie zbylo, a obracíte kartu až k finálnímu střetu s lehce pomýlenou svatou bojovnicí Jane Kassynder, která válečnou vřavu v celé říši rozpoutala.

Ovládání mi i přes neposednou kameru přešlo do krve rychle: stačí myš a pár kláves. Kromě klasického mydlení a používání několika skillů také přepínáte mezi dvěma režimy. Každá postava má jiné, třeba pistolnice přehazuje pušku na boj z dálky a pistole pro střelbu na pár metrů. A rytíř zas přepíná mezi útočnějším režimem s obouruční zbraní a defenzivnější kombinací štít + meč. Pálíte, mydlíte, občas sešlete obranné nebo léčivé kouzlo či polaskáte nepřítele nějakým ofenzivním... prostě klasika. A hraje se dobře. Trochu neklasický jen snad ještě blokovací obranný postoj, ale ten asi užijete hlavně v bitvách s různými bossy.

Záležitost pevně spojená se všemi RPG, tedy vývoj hlavních hrdinů, je v DS3 docela propracovaná a zajímavá. Postupně si odemknete devět speciálních dovedností, rozdílných pro jednotlivé postavy. Nebojte, dosáhnete nakonec na všechny, vlastně jde tedy jen o to, co budete umět dřív a co později. Kromě toho si tyto schopnosti můžete vylepšovat až pěti levely bonusů (při léčivém štítu třeba navíc budete odrážet zranění na nepřítele nebo bude mít váš magický zvířecí pomocník větší výdrž).

A do třetice – na každé nové úrovni si můžete vylepšit jednu z pasivních schopností: namátkou lepší kritické zásahy nebo šanci na odražení vámi vypálených střel na dalšího nepřítele. Princip je jednoduchý, ale vylepšovatelných statistik je dost, což je fajn. A kromě toho občas svým akcemi splníte tzv. deed, neboli skutek, za což dostanete permanentní bonus třeba ke zdraví.

Samozřejmě nevylepšujete jen postavu, ale i její vybavení. Což se projeví nejen vizuálně, ale hlavně v síle útoků, obrany a dalších atributů. Většina předmětů je unikátních jen pro danou postavu (bambitka pro pistolnici, štít pro rytíře), společné, a tedy přenositelné, jsou vlastně jen šperky. A víte, co je zajímavé? Že lup – z truhel i bestií – se přizpůsobuje podle toho, za koho hrajete: a padá vám tak docela dost věcí, které vaše hlavní postava může obléci. Řešení možná trochu kontroverzní, ale funkční.

Sledujte také video-preview Dungeon Siege III od Josefa Eisnera

Na začátku putování jste více méně sami, ale nezůstane to tak dna dlouho. Postupem času se k vám připojují další bývalí legionáři. A světe div se – jsou to ti tři hrdinové z úvodního menu, které jste nechali ležet ladem. To je ale vlastně celkem fajn, protože aspoň nepřímo si zabojujete se všemi hlavními hrdiny. V jednu chvíli může být ovšem v akci jen hlavním postava plus jeden parťák, zkušenosti ale získávají všichni.

Když jsem prozradil, že autoři do hry přidali i pár prvků trochu netypických pro akční RPG, bylo by asi minimálně slušné tyhle vychytávky zmínit. Tak třeba nelineární části příběhu. Čas od času stojíte před nějakou tou morální volbou: třeba zda poraženou kapitánku nepřátelské armády zabijete nebo pustíte. Ano, hlavní příběhová linie se nijak výrazně nezmění, ale přesto nejde o kosmetickou (a zbytečnou) volbu: vaše rozhodnutí má totiž reálný dopad na události v pozdější fázi hry. Tohle v Diablu nenajdete. A stejně tak v akčních řežbách nenajdete budování loajality společníků hlavního hrdiny – tady ano, po vzoru Dragon Age, Mass Effect a dalších.

Ruku v ruce s přidáním „příběhovějších" prvků do hry jde bohužel i vypuštění některých mechanismů pro ARPG typických. Minimapa třeba není zrovna přehledná a velká mapa tu neexistuje (navigace pomocí klávesy „R" zobrazující ideální trasu je řešení, ale ne moc hezké). Sbírání předmětů vypadnuvších z nepřátel či truhel je dost neobratné; a že je těch předmětů spousta! A relativně komplikované statistiky zbraní a brnění tomuhle žánru taky moc nesluší (navíc význam kategorií Doom, Stagger či Momentum je natolik nejasný, že kvůli nim musíte otevírat nápovědu).

Někteří příznivci žánru možná zatratí i relativně (tohle slovo zdůrazňuji) krátkou herní dobu. Mě příběhová linie zabrala kolem deseti hodin čistého času na normální obtížnost, což je určitě méně než v případě prvního a druhého dílu ságy. Ale já osobně to za nevýhodu nepovažuji – na hraní padesátihodinovek přeci jen nemá každý dost času, sil, chuti a náhradních klávesnic (jde-li o psychicky labilnějšího hráče, tedy třeba mě). Je ale fakt, že na nejvyšší obtížnost se putování prodlouží. DS3 totiž jinak ani na normální obtížnost není kdovíjak těžkou záležitostí, asi i díky možnosti oživovat padlého kumpána (resp. i on – ač třeba řízený jen AI – může oživit vás). Ale to opět nepovažuji za problém, nejvyšší obtížnost je výzvou i pro drsnější hráče.

A navíc se obtížnost plynule upraví při multiplayeru: stačí povolat do zbraně kamarády nebo i zcela cizí hráče. Vše jde rychle a hladce, pár kliknutí a kooperativní řežba až pro čtyři hrdiny může začít, v podstatě kdykoliv se můžete připojit do některé z rozjetých her. Pokud hru více hráčů sami založíte, tak se posunujete v příběhu. Trochu hloupé ale je, že jeho parťáci si ze společné hry vlastně nic neodnesou, v podstatě jen sekundují při vašem postupu hrou. Malinko se tak vytrácí motivace pro pomáhání cizím lidem.

Dungeon Siege III vůbec nevypadá špatně, i když vizuální kvalita je trochu střídavá. Exteriéry (lesík, bažiny, město) vypadají příjemně, některé interiéry jsou vyloženě povedené (vyzdvihuji strašidelné šlechtické sídlo), jindy se budete spíš nudit a říkat si, že tohle snad dělal jiný designér než zbytek hry – mluvím hlavně o trpasličích dolech, ve kterých jsem už opravdu toužil změnit prostředí.

Postup hrou je v zásadě lineární; to ovšem u akčního RPG nepřekvapí ani nenaštve. Smutnější je spíš až přehnaná „koridorovitost" (to je slovo!) jednotlivých lokací. Chápu to v jeskyních, už méně v horách a vyloženě divné je to v lese nebo ve městě, které procházíte jen jednou hlavní ulicí sem a tam. A to je divné.

V téhle souvislosti zamrzí i absence jakékoli rychlé dopravy (nepočítám teleportační brány, kterými se obvykle jen jednosměrně posunete dál v příběhu). Přebíhat město, kde jsou kromě pár obchodů jen tři čtyři důležitá místa, vlastně vždy přes celou jeho délku je prostě. Celková atmosféra je ale fajn, možná i díky tomu, že do fantasy světa celkem nenásilně pronikají steampunkové prvky á la Arcanum v podobě bambitek či mechanických robotů.

Dungeon Siege III skutečně nezaujme originalitou nebo propracovaným příběhem, ale řežba je to slušná. Hrálo se mi příjemně v singlu i multiplayeru – i když tam chybí větší motivace. Jediným skutečně velkým (a bohužel kontinuálním) opruzem je sbírání předmětů, občas zmatená kamera zas tak nebolí: prostě si na ni zvyknete. Takže jako říznou kratochvíli mohu s klidným svědomím doporučit. I když někoho možná urazí celkem krátká herní doba.

VERDIKT: Sice není dokonalým akčním RPG, ale řezničiny v něm najdete dost, hezké grafiky a spousty předmětů také, a bavit se budete až do konce. Zvlášť, pokud si proti banditům, obřím pavoukům a démonům pozvete na pomoc kamarády. To vám pak nebude vadit ani docela krátký a neoriginální příběh nebo pár technických opruzů. Pokud plánujete hrát jen singleplayer, z celkového hodnocení si nějaký ten bodík odečtěte.

Recenzována byla PC verze hry (Steam), která jinak existuje i pro PS3 a X360. U nás vyšla minulý týden od Cenegy bez lokalizace za 899 Kč a na Xzone k ní dostanete tištěného průvodce.

7 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

Dungeon Siege III

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
About the Author

Jiří Sládek

Contributor

Comments