Senior viceprezidenta EA Davida DeMartiniho zřejmě absence jejich her na mocném Steamu hodně trápí. A když se zatím nedaří dosáhnout úspěchu v jednání s Valve, rozhodl se pro nezvyklé sepsání blogového příspěvku, aby vyjasnil pár rozšířených fám a také zkusil dostat veřejné mínění na svou stranu.

Tady totiž vůbec nejde o konkrétní případ s Crysis 2 (kde si Crytek domluvil speciální podmínky s jinou službou), ani o exkluzivitu Star Wars The Old Republic na Originu (popírající dnešní slova EA, že až na speciální případy nabízí své hry všemi kanály), ani o snahu EA zviditelnit Origin (jak si mnozí mysleli po jeho spuštění a odstranění EA her ze Steamu), nýbrž o všechny budoucí hry (ty už vydané jako Dragon Age 2 nebo The Sims Medieval na Steamu stále jsou) a výdělky z digitální distribuce celkově. EA si moc dobře uvědomují, že když na Steamu nebude například Battlefield 3 nebo NFS: The Run, výrazně jim to uškodí. V čem je tedy zakopán pes?

1

"Bereme na sebe odpovědnost za poskytování patchů, updatů, dodatečného obsahu a služeb pro hráče našich her, abychom jim u nich nabídli ten nejlepší možný zážitek. Toto dobře funguje u Amazonu, GameStopu a dalších služeb. Bohužel, jediná služba [Steam] nám za tímto účelem nedovoluje navázat přímý kontakt s hráči jejich napojením na naše servery," vysvětlil viceprezident EA David DeMartini a zdůraznil, že toto rozhodnutí nezáleží na nich.

Jinými slovy, EA musí štvát, že jim Steam nechce povolit zabudovanou podporu Originu do chystaných her (mj. i pro to zmiňované patchování napřímo) a že si Valve stanovili nové podmínky, za kterých smí být hry nabízeny na Steamu. A protože tyto podmínky Steamu nikdo zvenčí přesně nezná, nelze ani soudit, jestli jsou příliš přísné, ale každopádně jejich definování je plně v rukou provozovatele služby.

Valve se mohou právem bát, že by si EA takto chtěli "skrytě" propagovat svou službu Origin, když logicky nechtějí, aby se o ni uživatelé Steamu dozvěděli, ať neztratí dominantní postavení v digitální distribuci PC her. Nebo za tím může být obyčejná snaha Valve zabránit nekompatibilitě budoucích EA her se Steamem, protože by se některé hry tím pádem mohly patchovat dvakrát - jednou díky auto-updatování ze Steamu a podruhé díky nějaké podobné službě EA, která může být nedílnou součástí chystaných her.

Pokud by Valve jednou udělali výjimku pro EA, tak nejen že by tím zesložitili fungování Steamu, ale to samé by pak po nich možná chtěli i ostatní vydavatelé. U nich by pak hrozilo, že si udělají vlastní služby jako EA (resp. začnou je podobně tlačit) a přestali by pak mít zájem o licencování nástrojů SteamWorks od Valve. A o ty tu zřejmě jde až na prvním místě...

Přesto je jisté, že se EA s Valve časem nějak domluví, ostatně jak řekl DeMartini, budou spolu dále jednat. Pokračováním tohoto stavu by se totiž obě firmy ubíraly o tržby a to pochopitelně nechce ani jedna. Otázkou je pouze to, kdo ustoupí více. Jestli Valve kvůli této kauze uvolní pravidla na Steamu či udělají tajnou výjimku (=práce pro ně navíc, ale oni se bez her od EA obejdou/nezkrachují, mají výsadní postavení na trhu a je to jejich služba, takže si mohou diktovat podmínky) nebo zda možnost prodeje her na Steamu donutí EA k výrobě speciálních verzí svých her (bez takového, dle Valve až přílišného provázání s Originem a internetovými funkcemi - to je pravděpodobnější, ale znamenalo by to pro ně dost práce navíc - další SKU, další verze patchů, alokaci zaměstnanců jen pro zajišťování tohoto atd. - a kvůli značné integraci online funkcí, jako např. do NFS: The Run, by to především ve výsledku znamenalo značně ořezanou funkcionalitu her, což si samozřejmě nepřejí a nelze se jim divit).

Reklama

O autorovi