Ať už jde o tiskové zprávy nebo interview, každý výrobce se rád ohání "velkou očekávaností" svých her. Ale podle čeho se vlastně tento přívlastek definuje? Kde je hranice mezi očekávanou a neočekávanou hrou? A tak se již dříve zrodil nápad Eurogameru zmapovat, které hry čeští hráči skutečně vyhlížejí, koupí si je nebo je alespoň velmi bedlivě sledují při uvažování o jejich pořízení. Náš unikátní výzkum se soustředí pouze na stav na domácím trhu, protože je svou náturou specifický a v některých ohledech se liší od situace ve světě.

EG index očekávanosti her českými hráči

Dnes Eurogamer odhaluje aktuální žebříček vánočních i pozdějších her optikou domácích hráčů. Po čem právě nyní skutečně prahnete a co vás naopak nechává chladnými? A jak se na pořadí podepsal humbuk okolo her na výstavách E3 a Gamescom? Do tabulky přibyl sloupeček reflektující změnu v pořadí oproti minulému EG indexu (většina her šla nahoru díky vydání těch letních i mnoha nově oznámeným). Nově je též uváděna vzdálenost od termínu vydání, aby bylo snáze patrné, která hra např. z kalendářní zimy (pro jistotu: 22.12.2011 - 21.3.2012 :) u vás má podle současného výhledu největší šance na úspěch:

Pořadí Hra Změna od minule Období vydání Distributor
1 Battlefield 3 +1 podzim EA
2 The Elder Scrolls V: Skyrim +6 podzim Cenega
3 Diablo 3 +2 zima ABC Data
4 Mass Effect 3 stejná příčka zima EA
5 Star Wars: The Old Republic +2 zima EA
6 Modern Warfare 3 nové podzim ABC Data
7 Assassin's Creed: Revelations nové podzim Conquest&Playman
8 Batman: Arkham City +13 podzim Cenega
9 Might and Magic: Heroes VI -3 podzim Playman
10 Starcraft II: Heart of Swarm nové 2012 ABC Data
11 The Sims 3: Domácí mazlíčci nové podzim EA
12 Uncharted 3 +11 podzim Sony
13 Need for Speed: The Run nové podzim EA
14 Aliens: Colonial Marines nové zima Comgad
15 Max Payne 3 +7 zima Cenega
16 Risen 2 +10 zima Cenega
17 Forza Motorsport 4 +14 podzim Microsoft
18 Far Cry 3 nové 2012 Conquest&Playman
19 Guild Wars 2 -9 zima Comgad
20 Metro: Last Light nové 2012 Comgad
21 BioShock Infinite +4 2012 Cenega
22 Hitman: Absolution nové 2012 Cenega
23 Ghost Recon: Future Soldier +7 zima ConQuest
24 Saints Row: The Third +19 podzim Comgad
25 Tomb Raider nové 2012 Cenega
26 ArmA 3 nové 2012 IDEA
27 Anno 2070 nové zima Playman
28 Ace Combat: Assault Horizon nové podzim Cenega
29 Football Manager 2012 nové podzim Comgad
30 Lord of Rings: War in North nové podzim Cenega
31 Stronghold 3 +10 podzim Cenega
32 Borderlands 2 nové 2012 Cenega
33 Prototype 2 nové 2012 ABC Data
34 Serious Sam 3 +2 podzim Cenega
35 Trainz Simulator 2012 nové podzim Comgad
36 Halo 1 Anniversary nové podzim Microsoft
37 Kinect Sports 2 nové podzim Microsoft
38 Torchlight 2 nové podzim Cenega
39 Prey 2 nové 2012 Cenega
40 Syndicate nové zima EA
41 The Darkness 2 nové zima Cenega
42 The Secret World nové 2012 EA
43 Trine 2 nové podzim Comgad
44 WRC 2 nové podzim
45 XCOM nové zima Cenega
46 Silent Hill: Downpour stejná příčka zima
47 SSX nové zima EA
48 Dance Central 2 nové podzim Microsoft
49 Ridge Racer: Unbounded nové 2012 Cenega
50 Brothers in Arms 4 nové 2012 Conquest&Playman
51 Kinect Star Wars nové 2012 Microsoft
52 Kingdoms of Amalur: Reck. nové zima EA
53 NBA 2K12 nové podzim Cenega
54 Dragons Dogma nové zima Cenega
55 Darksiders 2 nové 2012 Comgad
56 LEGO Harry Potter: Years 5-7 nové podzim Cenega
57 Cities XL 2012 nové podzim Comgad
58 Final Fantasy XIII-2 nové zima Cenega
59 Ratchet and Clank: All 4 One nové podzim Sony
60 Dead Rising 2: Off the Record nové podzim Cenega

Metodika a zdroje dat

Oproti minulému EG indexu očekávanosti her českými hráči, který Eurogamer zkoumal na jaře, se tentokrát v metodice výzkumu, výpočtu koeficientu i výsledné tabulce provedla řada sotisfikovaných změn. Jejich cílem samozřejmě byla snaha o získání co nejpřesnějších dat a aby nebyla tolik ovlivněna blízkostí vydání některých her, velkou intenzivou či dlouhým trváním marketingové masáže, na což jste minule správně upozorňovali. Proto je koeficient nově sestaven z následujících měřítek, seřazených odshora dolů podle důležitosti ve výpočtu:

  • počet realizovaných předobjednávek hry na předním obchodu Xzone ke dni 10.10.2011
  • (nové) popularita hry na Eurogameru - průměrná sledovanost jen posledních 3 trailerů ze hry a obvyklá čtenost článků o hře (tzn. hry s trailery vypouštěnými den co den zde již nejsou nijak zvýhodněny)
  • (nové) průměrný počet komentářů ke hře jen u posledních 5 článků na domácích herních webech, které nevyžadují povinnou registraci pro psaní komentáře (a proto mívají více komentářů pod články než na serverech vyžadujících přihlášení na svůj profil)
  • (nové) aktuální fáze marketingového cyklu, ve kterém se hra právě nachází (vyjde už do 1-2 měsíců a víme o ní skoro vše; nebo vyjde v příštím čtvrtletí a propagace zatím jede na poloviční plyn; nebo vyjde později než za půl roku a moc se o ní ještě neví)
  • (nové) síla marketingové aktivity ze strany tuzemského vydavatele (tiskové zprávy, podpora médií, investice do inzerce, pořádání živých akcí, turnajů, party atd.)
  • úspěšnost prodejnosti minulého dílu dané herní série v ČR (z různých veřejných i neveřejných zdrojů)

První tři uvedená měřítka byla hlavní, zbylá tři pouze doplňková. U každého z hlavních měřítek jsme nejprve sestavili vlastní žebříček všech 60 her a při jejich kompilaci do finálního koeficientu mírně penalizovali hry s vysokým umístěním v doplňkových kritériích (tzn. ty, co vyjdou již do pár týdnů nebo jedou na vlně intenzivní marketingové podpory nebo jsou u nás velmi známé díky předchůdcům). A zároveň jsme trochu zvýhodnili vzdálené hry (typicky ty, co vyjdou až později ve 2012, přesto již teď mají dost předobjednávek nebo dokázaly být za realtivně krátkou dobu po oznámení velmi populární na EG nebo být hojně diskutované). Jinak přesnější data všech vánočních her jsou v tomto přehledu.

Příští EG index očekávanosti zkompilujeme na jaře 2012, až všechny vánoční či zimní hry budou venku a začne nový cyklus herního průmyslu. Těšíme se na všechny vaše připomínky a názory, jak by se dal výpočet koeficientu ještě vylepšit nebo co dalšího do něj příště zahrnout.

Podrobnou analýzu výsledků EG indexu očekávanosti českými hráči, i s komentářem k aktuálnímu pořadí a trendům, vysvětlením, k čemu všemu se hodí, i doporučeními pro vydavatele a koncové hráče, publikuje Eurogamer za pár dnů.

Reklama

O autorovi

Jan Doskocil

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director