Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Elder Scrolls V: Skyrim

Draci se vrátili a svět čeká zkáza.

Vždycky se o nich mluvilo, ale nikdy se ve hrách přímo neobjevili. Ze světa zmizeli před tisíci lety a i když o jejich návratu napovídala spousta podivuhodných událostí, popravdě řečeno v něj z fanoušků asi věřil jen málokdo. Ale světe div se, pátý díl věhlasné RPG série s názvem Elder Scrolls vás poprvé postaví přímo proti drakům, kteří se na pozemský svět vrací v nejhorší možné době. V severské provincii Skyrim, podle níž se hra jmenuje, zuří občanská válka, menší draci už běžně zasahují do střetů nebo napadají lidi a na každém kroku se vzrušeně se mluví o návratu arcidémona - draka Alduina, který má tento svět zničit.

Zpětně to vlastně dává smysl: nejprve tu bylo zničení hole Staff of Chaos (ve stařičkém Elder Scrolls: Arena), později příchod golema Numidia (Daggerfall), pak vulkanická Červená hora (Morrowind) a nakonec otevření bran Oblivionu v zatím posledním, stejnojmenném dílu série. Dávné proroctví ale mluví také o rase tzv. dragonbornů, kteří mají stejnou moc jako draci a s podporou bohů Dragonguard jim dovedou vzdorovat. Takhle ostatně draky už jednou vyhnali: bohové, tehdy vystupující pod názvem Blades, se nakonec zavázali, že rasu dragonbornů uchrání pro případ, že by se snad draci kdy vrátili. Jenže královská linie se ztratila před stovkami let a ve světě Skyrim už by nikoho nenapadlo, že skutečný následník dragonbornů stále žije.

Ať si tedy na začátku zvolíte jakoukoliv z deseti ras, vždy budete zároveň nositelem zvláštní královské krve s magickou mocí zahnat draky zpátky tam, odkud přišli. Výběr ras bude pestrý a samozřejmě rozhodující, protože ačkoliv si na začátku hry už nevolíte k tomu předem dané skilly, z výběru vyplývající rozhodnutí pochopitelně zpětně změnit nemůžete. Pak už se ocitnete ve světě Skyrim, kde právě propukla občanská válka, lidé se navzájem vraždí a, jak vzápětí zjistíte, od událostí z posledního dílu Oblivion uplynuly celé dvě století. Elder Scrolls V tedy v zásadě nejsou ani přímým pokračováním.

Souboj s drakem

Obří nozdra se pohne, příšera nasaje trochu čerstvého vzduchu a vzápětí už po vás syčí svým ohnivým dechem. Do těchto rozvalin jste přišli hledat nějaký ztracený zlatý dráp a nakonec vás setkání s jedním z draků zahnalo až na vrcholek polorozpadlé nordské budovy. Pokusíte se seskočit a utéct, ale drak vám včas zastoupí cestu, a teprve když vás pomalu tlačí do kouta, spatříte malou průrvu směřující kamsi do útrob trosek. Protože drak může každou vteřinou vychrlit další oheň, není co řešit: rychle se rozběhnete, skočíte dovnitř - a už padáte někam hluboko a hluboko. Proč ten úprk? Protože než se těmhle bestiím budete moci postavit, nějaký čas vám to zabere.

Mezitím budete nejen dumat nad tím, proč se draci vrátili a co se stalo s ostatními dragonborny, ale také musíte zaopatřit svého hrdinu a dovést ho na dostatečně vysokou úroveň, aby se v ten správný čas mohl postavit samotnému Alduinovi. Teď si projeďme pár klíčových novinek: ve Skyrimu můžete svému hrdinovi libovolně dávat předměty či kouzla do každé ruky zvlášť, což otevírá nekonečně mnoho kombinací. Chcete mít v jedné ruce dýku a ve druhé meč, nebo snad raději meč a štít? A co třeba jiné kouzlo do každé ruky? Nebo kouzlo a meč? Tahle rozhodnutí budou mít zásadní vliv na průběh soubojů, ale nebojte, nic vás neomezuje - díky novému přizpůsobivému menu si budete moci navolit víc než osm kombinací, které by jinak dovoloval interface ve své základní podobě.

Ilustrační obrázek z hraní.

Úplně zmizí dosavadní systém rozdělení hráčů do jednotlivých tříd a místo toho vás čeká elegantní získávání zkušeností na základě všeho, co v herním světě vykonáte. Pakliže budete nejčastěji bojovat s mečem a štítem, zlepší se vám skill pro jednoruční zbraně a totéž má platit třeba na kouzla. Podle toho, jakou z pěti magických škol si vyberete, vám hra automaticky přidá body. Pro úplnost jde o školy zasvěcené zničení, alternaci, dále zaklínání, obnovení a iluzi, tzn. že oproti Oblivionu zmizela akorát škola mystiky.

Čím vyšší budete mít daný skill, tím víc má přispívat k příštímu level-upu, takže z třicáté úrovně na 31. to půjde podstatně rychleji než z desáté na jedenáctou. Jak si asi domyslíte, má to jeden logický důsledek: čím víc se budete specializovat, tím rychleji vaše postava poroste. Když naopak své schopnosti rozmělníte do zbytečně mnoha oborů, level-upy budou neskonale delší. Jak říkají sami autoři, co v Oblivionu nebo Falloutu 3 zabralo levelování z první na pětadvacátou úroveň, stihnete ve Skyrimu se zhruba dvojnásobným efektem. Ani po dosažení 50. úrovně se level-upy nezastaví, jen budou podstatně pomalejší.

Každý dosažený level s sebou přinese automatické zvýšení zdraví plus možnost dále navýšit staminu, magii nebo opět zdraví, a po vzoru Falloutu 3 si k tomu vyberete ještě jeden perk, související s celkem osmnácti dostupnými skilly. To je mimochodem o tři míň, než měl Oblivion, a o celých devět méně než Morrowind. Perky mohou dočasně zvýšit poškození uštědřené dýkou nebo vás naučí máchat kolem sebe tak, abyste nepřítele zasáhli, i když má na sobě odolné brnění. To bychom tedy měli - pojďme dál.