Recenze UEFA EURO 2012

Na tenhle turnaj snad raději ani nejezděte.

Červnové EURO 2012, fotbalový svátek pro všechny fanoušky, se pomalu blíží. Jak se jej zúčastnit? Můžete to zkusit jako diváci, přímo v dějišti šampionátu. Potažmo jako diváci, skrzeva televizní obrazovku. Případně coby jeho bezprostřední (byť pouze virtuální) účastníci. Ideálně v reprezentačním dresu České Republiky, prostřednictvím DLC pro FIFA 12, hrdě nazvaným UEFA EURO 2012.

Jdu s dobou, jsem stahovatelný obsah

EA Sports letos sáhli k "pouhému" přídavnému balíčku vůbec poprvé. Svým způsobem je to však logické a hráči by měli jásat, vždyť oficiální hry k velkým turnajům platily v minulosti stejně tak trochu za datadisky a mnozí na ně koukali skrz prsty. Tak proč to tentokrát nepřiznat, tohle je jen bonusový obsah, staví na základech skvělé podzimní FIFA 12, dáváme vám ho za poloviční cenu a do hry si jej stáhnete rychlostí blesku z Originu, digitální distribuce útočí a navrch šetří naše lesy. S pozdravem, Electronic Arts.

Takhle nějak to hlásala tisková zpráva a takhle nějak to inzeruje i sama FIFA 12, když mezi nabídkami v menu láká k pořízení EURO 2012 DLC. Kliknout, či nekliknout? Koupit, či nekoupit? Podobné dilema relativně nešťastně ovlivnil producent hry, jelikož se souběžně s vydáním přídavku rozhovořil, jak se to má s novinkami, licencemi a vůbec rozpočtem i velikostí vývojového týmu. Stručně řečeno, na EURO 2012 se docela šetřilo a vzniklo asi jen proto, aby vůbec bylo. A na celém DLC je to bohužel hodně znát.

Za Slovensko hraje Zahradník a Kladivo, chcete podpis?

Našinec může být na jednu stranu rád, konečně si zase může zahrát za český národní tým - loňské tahanice kolem práv a (ne)dohoda s fotbalovým svazem se evropského přídavku netýkají. Na druhou stranu ovšem může být poněkud rozmrzelý, zvlášť pokud si pro první seznamovací zápas zvolí, podobně jako já, někdejší federální derby a vyzve tým Slovenska. Naši východní bratři totiž vyslali do boje zcela imaginární mužstvo, vedené kapitánem Hlavačem, útočníkem Havelkou a s Marhou v bráně. Místo Weisse hraje Wirth, Stoch je Szop a ze Zabavníka je Zahradník.

Dalo by se nad tím mávnout rukou, konečně Slováci se ani nekvalifikovali a mohli bysme být rádi, že DLC zahrnuje hned 53 národních týmů, které dostaly šanci na turnaj projít. Nicméně licence se obloukem vyhnula i dalším reprezentacím a "bezejmenná" mužstva tady kopou také za Bělorusko, Estonsko, Makedonii, či Wales. Nelicencovaná je dokonce i repre Polska a Ukrajiny, což jsou jako na potvoru zrovna pořadatelské země turnaje. A to je docela problém, toho už si asi leckdo všimne, že? Zvlášť, když Poláky máme ve skupině.

EA Sports nemají čas na licence?

Oficiální stanovisko EA se nese zhruba v tom smyslu, že polovičatá licence je daní za velikost trhu, limitovaný rozpočet a možnosti při vyjednávání. Jinými slovy, že EA nějaký slovenský fotbal, zákazníci a trh extra nezajímají, stejně jako ten polský a ukrajinský. Je možná smutné, že se v právě jmenovaných zemích EURO 2012 koná (to EURO, které EA tak zajímá), ale tahle skutečnost stejné EA zjevně tak moc netrápí, hlavně že mají svojí hru. Přestože se už v minulosti několikrát stalo, že s držiteli licence nedošlo ke shodě a jisté reprezentace byly bezejmenné (památné jsou absence velmocí jako Nizozemí a Brazílie), takhle masivní neúčast budiž nepříjemnou premiérou.

Uvažte sami, nakolik je pro "jedinou oficiálně licencovanou fotbalovou videohru na trhu" zásadní, když v ní vlastně polovina týmů oficiálně chybí. Mají potom hráči vůbec důvod utrácet? Tím spíš, když amatérská modařská komunita jistě nabídne svoje EURO 2012 super-patche a mega-přídavky, které budou jednak kompletní, zcela zdarma a dost možná připravené s větší péčí a hlavně láskou? Přitom kanadští vývojáři se relativně snažili a i s omezeným rozpočtem, a v malém týmu, dokázali vše ostatní připravit ke spokojenosti fanoušků. Ať už jsou to přepracovaná stylová menu, laděná do barev a snad i grafiky šampionátu, slavnostně nazdobené oficiální stadiony v Polsku a na Ukrajině, turnajový míč, dresy, reklamy sponzorů...

Kvalifikace? Ale tu by přece nikdo nehrál!

Stejně tak soupisky, hned v den uvedení DLC do prodeje byly k dispozici zaktualizované hráčské sestavy, přičemž nikdo zatím neví komu účast zhatí možné zranění, ani jak se trenéři nakonec rozhodnou týmy postavit. To ale EA Sports pravidelně sledují a další updaty budou následovat. Postupně je také v plánu rozšiřovat multiplayer, v závislosti na vývoji skutečného turnaje bude zaplněn pavouk postupujících týmu, pro souboje po internetu. A v neposlední řadě se pomalu plní i takzvané Challenges, což jsou vybraná kvalifikační utkání, respektive rozehrané scénáře, do nichž máte naskočit s cílem potvrdit (či naopak přepsat) historii.

Samotná kvalifikace ve hře bohužel chybí, znovu s vtipným zdůvodněním, že ji vlastně nikdo nehrál a všechny zajímal až přímo turnaj. Pěkně provedené režimy typu Story of Qualifying, případně Captain Your Country (vlastně Be a Pro s národním týmem), jimiž se pyšnila FIFA 10 World Cup South Africa, vyšly tedy dle všeho na prázdno a pro EURO 2012 se tvůrci s něčím takovým už neobtěžovali. Novinkou a náhradou by měl být mód Expedition, ale je docela možné, že ani ten hráče neuchvátí. V porovnání s výše zmíněnými "africkými" mu chybí hloubka, když ne rovnou smysl.

S autobusem po Evropě

Prvotní nápad určitě nebyl špatný, ovšem vázne provedení a zábava. Expedition protáhne hráče celou Evropou, jíž by měl dobýt - stačí jen pokořit všechny reprezentační celky starého kontinentu. Zvládnout by to měl (lehce ve stylu FIFA Street a FIFA Ultimate Team) s fantasy mužstvem, sestaveným zpočátku z ne zrovna hvězdných fotbalistů. Díky úspěchům a prvním vítězstvím však kádr brzy dojde zlepšení, od poražených soupeřů přijdou hráči z rezervy, náhradníci a nakonec i borci základní jedenáctky, načež se vám před očima zrodí div ne výběr evropských superhvězd. Myšlenka dobrá a základy prověřené, včetně tvorby loga, týmových barev, dresů, neřku-li možnosti importovat za kapitána vašeho Virtua Pro špílmachra z FIFA 12.

Potíž je, jakým způsobem je ono dobývání Evropy zpracováno. Pohyb po mapě a budování cestiček mezi celky kvalifikačních skupin připomíná trochu klasiku Defender of the Crown. Koho porazíte, na toho uzemí jste doma a odtud můžete podnikat další nájezdy. Prohra ale spálí mosty a pošle váš tým zase zpátky. Ve skutečnosti by tak bylo ideální vlastně pořád jen vyhrávat, což není reálné, už jen kvůli síle mužstev. Partička fotbalistů s atributy lehce nad průměrem možná dokáže zválcovat Lichtenštejnsko, nebo Andorru, na repre Skotska, potažmo České Republiky, už ale stačit nebude. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit. ;) A recept na úspěch? Hrát pořád dokola s trpaslíky, posilovat tým a každého porazit nejlépe hned třikrát. K naplnění kvót a zisku opravdových hvězd.

Těžko říct, koho tohle může bavit. Pakliže statistiky a tabulky říkají, že režim kvalifikace byl zbytečný, nezáživný a tudíž jen minimálně hraný, Expedition to opravdu nevytrhne. Speciálně přežít jeho začátek, vybudovat trochu slušný tým, neklopýtat a soupeřit neustále s v uvozovkách atraktivními soupeři (včetně Arménie, Makedonie, Faerských ostrovů a Litvy), předpokládám dokáže jen málokdo. Podobně jako zkompletovat jakousi mozaiku a velký puzzle obrázek, ze střípků získaných za výhru. Expedition zkrátka působí jako ušitý horkou "dejte tam něco nového" jehlou a v porovnání s nabídkou i záběrem World Cup 2010: South Africa neobstojí.

Na basy a vejšky nesahej, tohle je FIFA 12

EURO 2012 razí filosofii, že gameplay není třeba vylepšovat, neb FIFA 12 byla prakticky dokonalá. S tím se dá i souhlasit. Ačkoliv pár drobností by se jistě vyladit dalo, loňská FIFA byla hodně povedená. A na razantnější změny si rádi počkáme, ať si je schovají až do podzimní velké FIFA 13, u DLC nad nulovou inovací přimhouříme oko. Povzdechnout se ale znovu dá nad prapodivnou prezentací. Evropský šampionát, to je svátek, takové zápasy, s nábojem, atmosférou a nabitými ochozy, se nehrají zrovna každý týden. Na EURO 2012 to ale není moc znát.

Režiséři virtuálních TV přenosů se zrovna nepřetrhnou, při snaze zprostředkovat nám celý turnaj co možná nejlépe. Oficiální materiály slibovaly "velkolepou atmosféru jedné z nejsledovanějších sportovních událostí planety", při hraní si ale všimnete jen málo čeho. O slavnostně nazdobených stadionech a dresech už řeč byla, ale těmi to pomalu končí. Nástup týmů na plochu je pokaždé jako přes kopírák, v rychlosti si odbudeme hymnu, soupisky a jde se na to. Žádné nové animace, žádné velké emoce v přerušení hry (jakoby o nic nešlo, respektive není vidět rozdíl mezi FIFA 12 přáteláčkem a EURO 2012 bojem o všechno) a navrch zvláštní záběry na hráče, možná až příliš zblízka a poněkud nekonkrétní.

Přídavek EURO 2012 pro PC/PS3/X360 verze FIFA 12 vyšel minulý týden digitální distribucí za 499 Kč.

koupit na Xzone

Skutečně, přenosy jakoby řídil žáček základní školy a kameramani si dali něco na posilněnou. Při spoustě pohledů není zrovna zřejmé, kdo je zabírán a proč, obraz pluje tak nějak bez cíle. Už i v tomhle segmentu došly peníze? Opravdu nešlo poskládat z milionu (za ty roky vývoje nastřádaných) motion-capture animací něco přesvědčivějšího a lepšího? I kdyby to měli animátoři vzít komplet z afrického mistrovství? Při něm byl co chvíli v záběru emotivní trenér u střídačky (mimochodem licencovaný, Maradona, Cappelo, Hiddink...), nebo hlouček vyfešákovaných fandů v hledišti. EURO 2012 mi nabídlo sotva skotačícího Petra Čecha po úspěšných penaltách a trochu té radosti s pohárem. No alespoň že ochozy se docela snaží. Diváci fandí, skandují, pískají a neustále vyvolávají Baroše. Nějak se mu, pod mým vedením, překvapivě dařilo.

VERDIKT: Turnajové EURO 2012 se poněkud vymklo kontrole. EA Sports ho vůbec poprvé sfoukli prostřednictvím DLC (nic proti tomu, snad až na cenu) a ačkoliv měli dobře našlápnuto - devítková FIFA 12, jako jeho základ, je skvělá - pokazili co jen mohli. Licence je polovičatá a spousta mužstev smyšlená. Režim kvalifikace rovněž absentuje, stejně jako další doprovodné herní módy a nezáživné dobývání Evropy, zvané Expedition (a těch pár výzev navíc), už to nezachrání. Zbylo vlastně jen pár nových textur a oficiální turnajová grafika, což není zrovna terno, za pětistovku. Tím spíš, když kdejaký amatérský mod odvede stejnou, ne-li lepší práci. A bezejmenný turnaj vytvořený ve FIFA 12 jakbysmet.

4 / 10