RECENZE Evolve

Když výsledek oproti nápadu na papíře zaostává.

Skvělý nápad, ale horší provedení ubíjené stereotypem, navíc oslazené rozsekáním obsahu na spoustu DLC. Raději Titanfall. Bez medaile.

Evolve, to je boj čtyř lovců proti nepřátelské fauně a jednomu obřímu monstru na vzdálené planetě, kdy všechny protagonisty ovládají živí hráči. Úspěšný vývojářský tým se zkušenostmi z Left 4 Dead a nadšené dojmy novinářů z herních výstav přinesly velká očekávání. Jak se s nimi v Turtle Rock Studios popasovali?

Začněme postavami: každá ze čtyř loveckých specializací - Assault, Trapper, Medic, Support - je reprezentována jedním ze tří bojovníků a každý z charakterů má specifické vlastnosti. Například v bojové třídě Assault mohou všichni využívat ochranný štít, ale zbraně se různí. Markov je univerzál s bleskometem, útočnou puškou a minami. Hyde se specializuje na boj zblízka pomocí plamenometu, těžkého kulometu a toxických granátů.

Parnell je z těžkotonážních lovců nejlépe uzpůsoben na boj na dálku pomocí svých raket, má i rychlou brokovnici a dokáže za cenu ztráty zdraví spustit berzerk v němž naděluje větší zranění. Podobně rozdílné jsou i ostatní třídy. To máme v základu dvanáct hodně různorodých lidských postav, další přibudou v rámci naplánovaných DLC.

Oproti tomu monstra jsou v základu pouze tři: Goliath, Kraken a Wraith. Každé je opět jiné, nicméně já jsem si nejvíce oblíbil prvního Goliatha, ostatně jako většina hráčů, viz. statistiky. Poznáte ho podle obrovské síly a přímočarého boje. Zbylá dvě monstra jsou spíše vhodná pro kradmou taktiku. A další monstrum plus skiny pro ty stávající budou, opět, součástí budoucích DLC.

Díky asymetrii mezi monstrem a lovci (i díky rozdíly mezi jednotlivými lidskými postavami) měl být velký prostor pro různé strategie a variabilitu herního zážitku. Naneštěstí jenom teoreticky, protože ačkoliv je základní idea skvělá, její provedení vázne. Podle mě největším problémem je, že lovci mají k dispozici všechny své vlastnosti v plné síle již od začátku úrovně, kdežto monstra se musí soustředit na divokou zvěř v okolí, aby se vyvinuly alespoň na druhý level. Pochopitelně lze porazit lovce i s monstrem na prvním stupni vývoje, ale to je spíše známka neschopnosti lidského týmu než cokoli jiného.

Kvůli této základní designové nedomyšlenosti (chybce) se většina zápasů v Evolve zvrhává na prostou hru na honěnou. Tu skutečně dětskou variantu. Monstrum vystartuje do džungle a zkouší sežrat maximum zvířat, než se z výsadkové lodě přiřítí lidská cháska. Ta většinou okamžitě zmerčí stopu a začíná pobíhání po mapě. Monstrum se snaží v podstatě beznadějně schovat, protože za sebou nechává svítící stopy. Navíc pokud v týmu máte medika s uspávací pistolí, který potvoru trefí a tím ji označí, v podstatě lovcům nelze zmizet. Monstrum běhá dokola po mapě, ačkoliv by se potřebovalo věnovat pojídání zvěřeny.

Tím nechci říci, že jsem jako Goliath nebo Kraken prohrál vždycky a že bych jako monstrum nezažil epické momenty. Je parádní, když přeskakujete z jedné skály na druhou, čímž minimalizujete svou stopu v prostředí a máte čas se vyvinout alespoň na druhý stupeň. Pořádně intenzivní jsou i chvíle, kdy se potichu plížíte, abyste nevyplašili hejno ptáků, schováte se pod skálu a vidíte, jak vás čtveřice lovců přehlédla v křoví, když se odrazila od převisu a aktivovala jetpack ve snaze dohonit tmavý přízrak v dálce. A vy se poté vydáváte na druhou stranu nabrat sílu...

Že je role monstra dost frustrující dokazuje i to, že si můžete zvolit, jakou roli byste v Evolve chtěli hrát. Poslední dny týdenního recenzování opatchované prodávané PC verze jsem měl monstrum až jako poslední preferovanou variantu a přesto jsem se v jeho kůži objevoval více než v polovině případů. To znamená, že jím nechce být téměř nikdo.

Celkově by si podle mého názoru Evolve zasloužilo delší testování a balancování. Poměrně slibně na papíře vyznívá třetí strana konfliktu, kterou je menší agresivní zvířectvo. Očekával jsem variaci Left 4 Dead, kdy sice bojuje čtveřice lidí proti čtveřici zmutovaných zombie (v módu Versus), ale běžní nemrtví dokáží lidskou chásku zabavit v momentě, kdy se tým mutantů chystá zaútočit.

V Evolve ovšem lidská skupina nemá jinou náplň práce, než se snažit dohnat potvoru. Může sice zabíjet ostatní zvířata a tím snižovat možnost evoluce monstru. Zároveň občas najde speciální orgán, který například prodlouží využitelnost jetpacku (logika křičí au!) nebo radikálně zvýší jinou vlastnost. A to nechtějte, aby se nesešlo všech pět živých protivníků. Umělá inteligence přebírající jejich místo v offline hře sice umí mířit, ale to je vše. Příkladem budiž situace, kdy bot zůstal sám na bojišti. Živý hráč by se schoval a počkal na návrat spoluhráčů, ale bot sám dál vesele útočil. A to nemělo dlouhého trvání a monstrum vyhrálo.

K rychlému nástupu stereotypu přispívají i mapy. Jsou sice velké, ale jedna jako druhá - džungle a mezi tím pár futuristických staveb. Navíc se vše odehrává v pološeru pod korunami stromů a i přes pěknou detailní grafiku CryEngine působí vizuální stránka nezajímavě. Na druhou stranu na mém průměrném stroji běží na plné detaily ve FullHD v plných 60 fps. Dalších map se, překvapivě, dočkáme později ve formě DLC, tentokrát prý alespoň zdarma.

Pomoci by měly různorodé módy, ale nejoblíbenějším je Hunt, tedy přímočarý lov. V ten se minimálně v polovině případů zvrhávají i Nest a Rescue. Ono je to logické, proč nechat monstru čas se vyvinout v silnější variantu ničením vajec nebo zachraňováním kolonistů. Všechny módy se spojují do minikampaně na způsob Titanfall s tím, že se hlasuje o další mapě a herní variantě. Poslední pátá úroveň je vždy útok/obrana tankující loď plné evakuujících se lidí. Po jednotlivých kolech se navíc lehce změní prostředí toho následujícího, například se na zemi objeví zmutované masožravé rostliny chytající lovce.

Evolve pro PC, PS4 a X1 vyšlo začátkem února v angličtině za 999 Kč.

Byly to záblesky geniality, kdy se sešli podobně smýšlející hráči a zápasy byly vyrovnané, které mě neustále nutily se k Evolve vracet. Jenže po pár minutách jsem byl otráven nekonečnými nahrávacími obrazovkami a stereotypní hrou na kočku a myš. Znovu spouštět byste hru mohli třeba i kvůli vývoji postav, jenže Turtle Rock Studios nejsou Respawn.

V Titanfall jste prvních padesát hodin měli pořád co odemykat, pořád co vylepšovat. Jakmile v Evolve zpřístupníte všechny postavy, nemá vás už dnes čím překvapit. Moje doporučení tedy je určitě počkat, zda se patchováním podaří Evolve vybalancovat a poté koupit nějakou ultimátní edici se všem DLC pro dostatek obsahu.

Sledujte také: Dvouhodinové LETS PLAY v češtině od Lelka, Videopreview, Intro, Živý filmeček o stopování kamaráda, Videosrovnání, Tvůrci brání jejich DLC politiku, Doplňky mimo Season Pass stojí tisíce korun, Na recenzích záleží, myslí si šéf výrobce, Vše o hře na EG.

Evolve