Recenze Fable: The Journey

Drncající pohádka na kolejích.

Pamatujete na premiéru Fable: The Journey v rámci výstavy E3 2011? Kinectí exkluzivita tehdy působila jako čirá on-rail akce, kde člověk vůbec neměl kontrolu nad pohybem svého alter ega a pouze metal kouzla. A pamatujete, jak to záhy Peter Molyneux dementoval? Buď tehdy na férovku lhal, nebo v průběhu vývoje ztratil ve svém studiu Lionhead vliv a možná právě proto odešel a založil si novou vývojářskou společnost 22Cans. Protože Fable: The Journey by více on-rail akcí už pomalu být ani nemohlo. A to doslova! Celkem záhy ve hře totiž absolvujete pasáž na důlním vozíku, který, jak jinak, jede po kolejích...

Ve Fable: The Journey nejen že nemůžete volně chodit, otáčet se, vracet se a dělat co se vám zamane. Tady se nemůžete ani rozhlédnout, o nějakém libovolném prdění a krkání nemluvě, i když to je spíše ku prospěchu věci. Konečně tu totiž máme Fable titul, kde hlavní hrdina, krapet zženštilý Gabriel, normálně mluví, samozřejmě s rozkošným anglickým přízvukem, a je vlastně docela sympaťákem. Osobnostní evolucí prošla i stará známá vědma Theresa, pomocnice všech hrdinů Albionu za poslední cca půl tisíciletí, která též rázem působí lidštěji. S Gabrielem vlastně tvoří dobrou, mnohdy i vtipnou dvojku, která ve výsledku dělá z Fable: The Journey naivní, ale veselou i dojemnou fantasy pohádku o mladém klučinovi na cestě za záchranou světa a své klisny.

Kinect se šedým zákalem

Tedy, veselá je během dialogů a videí, kterých je tu více, než ve všech předchozích Fable dohromady. Když totiž dojde na samotné hraní, už to taková sranda není a radost nekompromisně střídá frustrace. Nejzásadnějším problémem hry je prostý fakt, že kvůli Kinectu jednoduše moc dobře nefunguje. Dalo se to trochu čekat, Kinect se skutečně na jedničku osvědčil vlastně jenom v žánru her tanečních (což vysvětluje úchylnou trsající minihru v Kinect Star Wars), kde jsou vaše pohyby dostatečně výrazné, a kde primárně snímá 2D plochu. Jak ovšem dojde na nutnost rozpoznávání jemnějších pohybů hráčova těla v prostoru, nastávají problémy.

Ty se zde nejcitelněji projevují nepřesným zaměřováním kouzel a jen o něco přesnějším korigováním koně. Ve Fable: The Journey v podstatě děláte jen dvě věci. Zaprvé, sedíte na voze, ovládáte klisnu, sbíráte známé zářivé kuličky se zkušenostmi a v rámci extrémně triviálního RPG systému vylepšujete své a kobylí schopnosti. Zadruhé, mrskáte kouzla a sem tam něco i trefíte.

Že bude vaše kobyla čas od času bourat do okolních stromů či skalek, to vás příliš trápit nemusí, takže zvesela mávejte opratěmi a klusejte. Kolize ustává klisna docela zdatně, a když je třeba, dá se zastavit u "občerstvovací stanice", kde ji magickými rukavicemi uzdravíte, nakrmíte a podrbete. Mimochodem, právě tyto zastávky, spolu se volitelným "hledáním" sběratelských karet v truhlách okolo cest, jsou vlastně jedinými způsoby, jak ovlivnit jinak super-lineární postup. Znovuhratelnost je zde po těch cca osmi hodinách nulová.

Co vás naopak trápit bude, je potyčka s deseti obřími komáry najednou, nedej bože během řízení vozíku. Normálně byl šlo o záležitost triviální, kdyby ovšem vaše čáryfuky nelétaly do země namísto k nebi, do stran namísto doprostřed. Velkou měrou samozřejmě pomáhá automatické zaměřování, bez něj by se pohybové Fable už vůbec nedalo hrát, přesto klidně polovina vyslaných kouzel půjde do kšá. Zvláště ty z levé ruky, jimiž oponenty zvedáte do vzduchu či rozhazujete z balancu.

Když pak nakonec zemřete nebo nejste schopni ani otevřít bránu, je to k vzteku. Je v pořádku klást před hráče virtuální výzvy, ale není v pořádku, aby ty výzvy spočívaly v neférovém zápolení s technologicky nedokonalým ovládáním. U normální hry byste už házeli ovladačem o zeď, jenomže to by v případě titulu pro Kinect - jen si vzpomeňte na "Ty jsi ovladačem!" reklamy - mohlo bolet…

Život hrdiny na jedno brdo

Přitom samotná náplň hry je pravým opakem vpravdě komplexních a náročných titulů, primitivnější to už pomalu ani být nemohlo a tím spíše je s podivem, že výsledek řemeslně klopýtá jako invalida. Při soubojích neustále jen mrskáte útoky, které občas proložíte blokováním nebo zahnutím kouzla ve vzduchu - výpadem paže vystřelíte blesk, načež jí strhnete do strany. Na některé silnější nepřátele, které se verbují z řad klasických hobbů, kostlivců či balverinů, je dokonce třeba zkombinovat kouzlo manipulační a útočné. Na několikátý pokus se to většinou povede.

Na papíře vlastně zní soubojový systém slušně, skutečnost je bohužel jiná - třebaže víte, jak na věc, kinectí kamerka vás nebude snímat precizně a vy se tak budete zbytečně trápit. Jediné, co funguje spolehlivě, je rozpoznávání zvukových povelů - např. když vyřknete "fireball", bleskové kouzlo se změní na ohnivé. To každopádně nic nemění na tom, že po několikahodinové seanci s hrou horní končetiny dozajista ucítíte. Naopak spodek těla má pohov, Fable: The Journey se dá hrát i vsedě, takže není třeba disponovat velkým obývákem jako v případě sportovních či tanečních kousků.

Fable: The Journey pro X360 vyžaduje Kinect a vyšlo v říjnu s českými titulky za 899 Kč.

koupit na Xzone.

Jeden primát toto vedlejší rozšíření Molyneuxova pohádkového univerza drží - jde o nejkrásnější Kinect-exkluzivní titul. Očividně do něj Microsoft napumpoval nemalé prostředky, které se promítly do typicky zpěvného soundtracku, do omalovánkového vyprávění a v neposlední řadě do detailní grafiky, kterou pouze výjimečně kazí doskakující textury..., a pak přirozeně i onen fakt, že kochat se jí můžete, jen když hra dovolí. Ačkoliv zachránci světa, ruce máte bohužel přísně svázané. A jak si hra stojí oproti ostatním, aspoň-trochu-hardcore Kinect hrám? V minimální konkurenci patří stále k tomu lepšímu, zvláště když zrovna funguje, ovšem ve srovnání s klasickou produkcí nestíhá. Jednooký mezi slepými králem.

VERDIKT: Fable: The Journey ve svých nejlepších chvílích sice umí okouzlit pohlednou grafikou a motivem mile hloupoučké pohádky, avšak náročnější hráči hezkou fasádu brzy prokouknou. Následují pocity zklamání, ba dokonce zlosti, a to kvůli křiklavě lineární hratelnosti, stereotypní náplni a zejména špatně fungujícímu pohybovému ovládání. Promarněná šance, která vzhledem k absenci kvalitních hardcore titulů pro Kinect zamrzí o to více. A fanoušci série Fable? Ti mohou nadále v klidu spát, vyčkávajíce slevu.

5 /10

Reklama

Související obsah

Dobré ráno s Eurogamerem - úterý, 18. února

Datum Warzone do CoD a Snowrunner, uniklý Starcraft Ghost, TV seriál Diablo, natáčení Matrix 4...

Na zmínku Andreje Babiše reaguje šéf prodaného studia Geewa

Nelíbí se mu nepodpora vývojářů od státu.

Věrně předělaný Fallout 4 do Dreams k vyzkoušení

Fascinující napodobenina hry od Bethesdy.

Také na webu...

Dobré ráno s Eurogamerem - úterý, 18. února

Datum Warzone do CoD a Snowrunner, uniklý Starcraft Ghost, TV seriál Diablo, natáčení Matrix 4...

Na zmínku Andreje Babiše reaguje šéf prodaného studia Geewa

Nelíbí se mu nepodpora vývojářů od státu.

120 či 240 snímků za vteřinu by rád tvůrce Gran Turismo

Důležitější než rozlišení + varování.

- komentáře (16)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna