RECENZE modifikace Fallout: Resurrection

Fallout s úplně novým příběhem. Česky. A zadarmo.

Jsou hry, na které se nezapomíná. Hry, které třeba i dodnes definují svůj žánr. Pro někoho je to Doom, pro někoho Need for Speed, pro mě jednoznačně Fallout a Baldur´s Gate. Zatímco BG fanoušci se dočkali solidní reinkarnace s podtitulem Enhanced Edition, cestovatelé radioaktivní pustinou zatím měli smůlu. Novější kousky od Bethesdy (trojka a New Vegas) určitě nejsou špatné, ale atmosféru původních izometrických klasik aspoň mě osobně nenahradí.

Asi teda chápete, že všem nám fallout-pozitivní nesmírně potěšil český (!) uživatelský mod Resurrection, jehož příběh se odehrává někdy mezi jedničkou a dvojkou (proto ona číslovka "1,5" v názvu), zhruba na území Nového Mexika.

Tohle radioaktivní dítko českého Resurrection teamu funguje jako zbrusu nová plnohodnotná hra postavená na enginu Fallout 2. Ten tedy musíte mít nainstalovaný (lze koupit z GoG.com), pak spustíte instalaci Resurrection a o nic víc se nemusíte starat. Teda vlastně musíte - třeba o to, aby vás v postnukleární Pustině neroztrhali zmutovaní párači nebo nesejmuli všudypřítomní bandité...

Falloutovská tvorba postavy, úvodní filmeček (není zlý) a úvodní lokace. Ponejprv malinko zklamání, můj maník trpící ztrátou paměti se musí vymotat z nepříliš zábavného doupěte obřích krys a štírů... Ale nebojte se a určitě úvodní tak trochu nudu překousněte!Ztráta paměti je sice neoriginální začátek příběhu. Není to však vypravěčská berlička, ale má svůj důvod a postupné odhalování (a hlavně finální odhalení!) toho, kdo jste, co chcete a proč po vás sakra někdo jde, je parádní. A řekl bych falloutovštější než příběhy původních Falloutů. Ok, jedinou nezábavnou lokaci mám za sebou, teď už je jen lépe.

Už v první farmářské osadě vystrkuje růžky nelinearita a možnost vícero řešení jednotlivých úkolů, naplno se možnost volby rozjede v dalších lokalitách. V místních městečkách a osadách si totiž obvykle jde po krku hned několik frakcí, a když makáte pro jednu, členové minimálně jedné jiné s vámi nechtějí nic mít (v lepším případě, v tom horším vám na potkání ustřelí kebuli).

Je jen na vás, zda budete dobrácky pomáhat tomu, kdo je nejvíc v právu (už to samo o sobě bývá leckdy nesnadné zjistit - leckdy jsou parchanti prostě všichni), nebo se vychytrale spojit s tím, kdo nabízí největší zisk. A nebo být prostě hnusný a sadistický, protože na to prostě máte sílu, zbraně a žaludek.

Spousta vedlejších úkolů je fakt pro otrlé, ať už zlo pácháte, nebo s ním bojujete. Fallout Resurrection se totiž nezastaví před ničím (tvůrci si samozřejmě nemusí lámat hlavu s ratingem - a to je pro dospělé hráče jen a jen dobře). Sadisti, lovci lidí prodávající oběti na orgány, pedofilní úchylové, děvky, feťáci a jejich dealeři... To všechno tady je a jednotlivě i jako celek působí setsakramentsky věrohodně.

Realistický obraz zoufalé postapokalyptické společnosti podtrhují i výborně napsané (pochopitelně české) texty, kde se to ku*vama, pr*elema a šu*áním jen hemží. Ale ne prvoplánově, ale spíš fakt uvěřitelně: prostě žoldák z pustiny mluví jako dlaždič, zatímco úředník z císařského města hovoří o poznání kultivovaněji. Leckdy se lze z problému vykecat, jindy musíte sáhnout po plazmové pistoli a někdy se třeba někam proplížíte a něco ukradnete.

Volnosti ve volbě herního stylu samozřejmě nahrává klasický otevřený falloutovský vývoj hlavního hrdiny. Je postavený na základních atributech, dovednostech a speciálních schopnostech („percích") šlape jak hodinky a každé zvýšení úrovně a rozdělování bodíků si užijete. A postupně se klasicky ze zoufalce v otrhané kombinéze stanete frajerem v energetickém brnění a s plazmovou puškou nebo plamenometem v ruce.

Boje jsou zvlášť z počátku docela tuhé, ale to je jen dobře. Navíc zvlášť v počátcích hry na vás opravdu dýchne bezútěšná atmosféra, když se svojí na koleni smontovanou jednorannou pistolkou budete čelit radškorpionům a budete se radovat i z toho, že najdete pořádné pádné páčidlo, kterým to přeci jen protivníky bolí víc než obyčejným nožíkem, se kterým začínáte. A navíc vás tím hra nepřímo nutí k přemýšlení nad tím, kde se s kým spojit a nebo jak se vykroutit z bitek a vyřešit problém jinak.

Na boje ale samozřejmě stejně dojde, třeba i při putování Pustinou. V tahových bitkách dost pomohu i společníci: všichni, které jsem potkal (včetně hafana z prvního městečka), působili opravdu jako pomocníci, ne jako přítěž, která vás tu omylem střelí dávkou dávkou do hlavy, tu si naběhne do největší vřavy a zhebne. Tyhle postavy jsou navíc i zajímavé - jednak vám k lecjaké situaci mají co říci, a jindy vám vlastně zprostředkují vedlejší úkol. Nechci toho moc prozrazovat, ale s jednou najatou slečnou se třeba vydáte po stopách jejího ztraceného bratra...

Jelikož Resurrection obsahuje spoustu menších modifikací včetně důležitého high resolution modu (změní rozlišení hry na moderní monitory), dá se na hru v klidu koukat i dnes, kdy jsou běžné tituly graficky o několik generací dál. Jasně, nemůžete Fallout vizuálně srovnávat s aktuálními A-tituly, ale pro potřeby téhle hry je grafika stále ok.

Navíc je celý mod dobře odladěn, za nějakých dvacet třicet hodin hraní mi hra spadla jen jednou, což je dost v pohodě (kamarád s jiným počítačem sice na padání hartusil o něco více, ale holt ho asi hra nemá tak ráda jako mě, protože ve hře zřejmě zprznil méně prostitutek než já - nazdar Pepo).

Cover image for YouTube videoFallout 1.5 Resurrection Intro

Opravdu jediná věc, která mi v Resurrection trochu chyběla, jsou malé „náhodné" nepovinné lokace v Pustině (vrak ornitoptéry, farmáři bránící svoji osadu před útokem banditů, malý opuštěný Vault atd...). Ale to je jen drobná nedokonalost, nikoliv chyba.

Rozhodně mohu říct, že jsem si hru užil parádně a určitě si ji za čas dám znovu - bohatý výběr řešení jednotlivých úkolů k tomu vyloženě vybízí. Opravdu vřele doporučuju si ji aspoň vyzkoušet, i při započítání ceny za Fallout 2 třeba na GOGu je poměr cena/výkon téhle záležitosti bezkonkurenční. Díky autorům za jejich trpělivost a desetiletou práci, kterou nedělali pro peníze, ale jen pro nás, nadšené hráče! Opravdu díky! Víc informací v tomto říjnovém článku a stažení zadarmo najdete tady.

VERDIKT: Možná se mi budete smát, ale pro mě jedno z nejlepších RPG letošního roku, zvlášť co se poměru cena/výkon týče. Zcela nový příběh s klasickou falloutovskou atmosférou, česky, zadarmo. Další komentář snad netřeba. Jo snad jen jeden: fakt překousněte tu první lokaci, pak už je to super :)

10 / 10