RECENZE Far Cry 3: Blood Dragon

Zlatá osmdesátá.

Zlatá osmdesátá. Tupírované vlasy, muži něžnější než ženy, magnetofonové pásky, pulzující elektronická diskotéka a v neposlední řadě videokazety formátu VHS. A na nich akční filmy jejichž motem je destrukce, pokud možno atomová.

Ubi nás posledních pár týdnu bombardoval zajímavou, ale poměrně zmatenou, reklamní kampaní na pokračování nejlepší střílečky minulého roku. Ale jak je něco takového možné, vždyť Far Cry 3 vyšel před Vánoci? Odpověď je jednoduchá. Blood Dragon je zmenšené Far Cry 3, které strojem času propadlo do minulosti, aby předpovědělo apokalyptickou budoucnost! Která je pro nás už minulostí.

Dostáváte se do alternativní minulosti Země roku 2007. V devadesátých letech zuřila nukleární válka a ta změnila její tvář k nepoznání. Místo prosluněného tropického ostrova se nacházíte pod hustými nízkými mraky v šedém přítmí, které prořezávají jen ostrá neonová světla. Vše živé je už alespoň z půlky strojem a stejný osud potkal i hlavního hrdinu Rexe Power Colta. Jeho protivníkem je rovněž kybernetický voják, jeho bývalý velitel, který se pomátl a chce zničit dávno zničený svět.

Blood Dragon je v základu stále tím samým Far Cry 3, jen značně koncentrovaným a stylizovaný do sci-fi filmů osmdesátých let. Prozkoumáváte ostrov, tentokrát hodně malý, mapa je cirka čtvrtinová. Nicméně plníte příběhové mise, osvobozujete tábory, vylepšujete kyber-postavu, lovíte kyber-zvířata, jezdíte jeepem, upravujete zbraně, létáte na rogalu a zabíjíte stovky kyber-vojáků.

A tím naše recenze končí.

Dále bych nepokračoval, pokud bych chtěl názorně vyjádřit poměr mezi délkou Far Cry 3 a Blood Dragon. Chlupatou bradavicí na Rexově bronzově opáleném těle je extrémně krátký příběh. Do růžovofialového světa jsem se vrhl kolem dvanácté polední a v půl páté bylo hotovo. Je pravdou, že jsem neosvobodil všechny základny, nezapnul všechny skryté obrazovky, nenašel všechny ztracené VHS kazety a neprošel veškeré vedlejší mise. Nicméně jsem zvolil nejtěžší obtížnost a z výše uvedeného jsem splnil asi polovinu. Dřívější zvěsti o hodinové hratelnosti jsou pravdivé. Tedy pokud byste se nezabývali ničím jiným, než příběhem, snažili se jej proběhnout na nejlehčí obtížnost, co nejrychleji a přeskakovali příběhové videosekvence. V opačném případě se k Ubisoftem avizovaným osmi dostanete.

Od 18:00 živě vysíláme hodinu a půl hodinu rozehrání Far Cry 3: Blood Dragon, později bude na tomto linku záznam.

Blood Dragon není originální herními mechanismy, ale stylizací. Jestliže jste před třemi dekádami koukali na filmy z videokazet a poslouchali upištěné rokové balady s nádechem elektroniky, budete po dohrání Blood Dragon uvažovat, zda si nedojít na trvalou a neskočit do růžových elasťáků. Ve hře jsou stovky vtípků odkazujících zejména na filmovou pop kulturu oné doby. Příběh je jedno velké klišé, ale jestli znáte Terminátora, Predátora, Rockyho, Commando nebo desítky kung-fu fláků, budete se těch pár hodin naprosto skvěle bavit.

Nejprve jsem byl skeptický a přemýšlel, zda autoři rychlou jehlou nespíchli malý mod Far Cry 3, který prodávají za patnáct eur. Na první pohled se to tak může zdát, ovšem je vidět a slyšet, že za titulem stojí stovky lidí. Důkazem budiž titulky, které si nezadají délkou s těmi z Assassin´s Creed 3.

Zmínil jsem, že Blood Dragon je koncentrovaným Far Cry 3. Důvod je jednoduchý. Například místo komplexního stromu zkušeností máte jen jednu linku. Každá sudá úroveň vám přidá jedno pole zdraví, každá lichá speciální vlastnost. Ty ovšem v podstatě kopírují dovednosti z FC3. A třeba zabití nepřítele seskokem z výšky umíte od začátku. Lov zvěře je jen naznačen a ve výsledku je z něj jeden z mnoha vedlejších úkolů. Zbraně si zachovaly systém vylepšování v původní formě, kdy přídavné moduly získáváte za plnění nepovinných úkolů nebo nacházením tajných předmětů a následně je kupujete v obchodě.

Stejně jako ve FC 3 lze základny zabírat několika způsoby. Nejjednodušší je vystřílet nebo zbavit hrdla všechny vojáky v daném objektu. Druhou možností je těsně k energetickému štítu chránícímu základnu přilákat, pomocí kybernetických srdcí vyrvaných z mrtvol, krvavé draky, kteří dali téhle úchylnosti jméno. Ti se svýma laserovýma očima vymažou z povrchu planety vojáky v blízkém okolí. Nakonec můžete zkusit najít generátor Mega Shieldu a vypnout ho. Tím pustíte krvavé draky do základny samotné a jen pozorujte, jak trhají kyborgy na kusy. Nakonec je stačí vylákat zase ven, načež se aktivuje štít a tábor je váš.

Trochu se změnila dynamika střelby. Mnohem více se musíte soustředit na rány do hlavy, protože jinak nepřátele téměř nelze zabít. Obecně jsou základní zbraně slabé. Zpočátku vám nezbývá než se krčit a likvidovat vojáky potichu jednoho po druhém. Čím dále se dostanete, tím nadřazeněji se budete cítit a tím lépe se budete bavit. Závěrečné mise jsou naprosto dokonalé a vývojáři akčních her by si z nich měli vzít příklad. Asi po třech čtvrtinách hry v úrovni, která připomíná nabíháním desítek nepřátel ze všeho nejvíc Painkillera, vybojujete ultimátní zbraň. Od té chvíle už si užíváte desítky minut trvající destrukci, při níž díky nově nabitých schopnostem snad ani nemůžete zemřít, zato rozséváte smrt plnými hrstmi. Grandiózní finále. Jen doporučuji nenechat si polovinu základen nedobitých před dokončením příběhu. Jejich zabírání je poté prosto jakékoliv výzvy.

Od staršího brášky zdědil Blood Dragon motor pod kapotou, takže hra běhá naprosto totožně, jako Far Cry 3. Grafika vychází z námětu a buď se vám bude líbit nebo ne. Stejné je to s hudbou, která je vesměs licencovaná a určitě pár fláků poznáte. Skvělé je, že jako odměnu za plnění achievmentů v uPlay, máte možnost si stáhnout takový mini soundtrack.

Samostatný Far Cry 3: Blood Dragon pro PC, PS3 a X360 vyjde digitální distribucí 1. května za 15 eur a u nás v krabicovce v angličtině 3. května za 399 Kč .

Nebývá zvykem, že český Playman nepřekládá své tituly. Nicméně v případě Blood Dragon to chápu. Celá hra je postavená na stylizaci a odkazech, z nichž většina by se asi ztratila v překladu. Těžko dohledávat autory pirátských monodabingů z dob komunismu, které se šířily na VHSkách, aby lokalizaci dodali ten správný retro nádech.

VERDIKT: Zcela subjektivně bych udělil vyšší hodnocení (jako někteří kolegové), protože Blood Dragon je neskutečná jízda na nejbombastičtější horské dráze osmdesátých let. Jenže taková stylizace může být pro spoustu hráčů nepřekousnutelná. Z hlediska hratelnosti není co vytknout, protože je klonem Far Cry 3. Zamrzí krátká herní doba, ovšem “béčkový” příběh nabušený humorem a dokonale šílený závěr za těch pár stovek určitě stojí!

8 / 10

Far Cry 3: Blood Dragon