Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

F.E.A.R. 3

Největší kooperativní drama v historii stříleček?

Malý hbitý únikový modul si rychle klestí cestu nad zničeným městem, ze kterého stoupá kouř. Uvnitř v letce jsou natláskaní dva muži, bratři, kteří by se nejraději pořezali do krve. "Jako za starých časů," směje se Paxton Fettel, jehož mírně holografická podoba se vznáší v kokpitu.

Hlavní hrdina Point Man k tomu nemá co dodat. Na konci prvního dílu střílečky F.E.A.R. svému bratrovi prohnal kulku hlavou, aby definitivně zastavil jeho opakované pokusy o vysvobození psychicky šílené matky Almy z výzkumného střediska v Armachamu. "Matka nás povolala, abychom byli u toho, když se konečně naplní její síla. A ty ji chceš zastavit?" křičí Fettel. "Uvědom si prosím, že tohle je rodinná záležitost!"

Tentokrát už jde o všechno. Ve druhém dílu si totiž Alma vyhlédla vojáka Becketa a na samotném konci se jí podařilo oplodnit. Nyní je o devět měsíců později, strašlivá démonická žena s nadpřirozenými schopnostmi má těsně před porodem a pokud ji Point Man nezastaví, porodí démona, který navždy zničí celý svět.

V tu chvíli začínají zlobit navigační systémy. Letka se opatrně blíží k výzkumnému středisku Armacham a přístroje se nejsou schopny vyrovnat s elektronickou vlnou, která místo obklopuje. Point Man v poslední chvíli strhne letadlo dolů a poněkud zprudka s ním přistává na obrovském rozlomeném mostě. Když tak na začátku první předváděčky F.E.A.R. 3 konečně dojde k hraní, na jedné straně obrazovky vylézá Point Man, na druhé jeho bratr Fettel. Taková malá kooperativní souhra na život a na smrt.

K rozhodnutí přivést Fettela zpět z říše mrtvých tvůrci z Warner Bros došli, když se snažili vymyslet, jak tuhle hororovou akci povýšit na kooperaci dvou hráčů. V podobných případech, za všechny jmenujme Resident Evil 5, si totiž nikdy nemůžete být jistí tím, že oba hráči se zrovna dívají stejným směrem, takže efekt "strašidel" tu funguje podstatně méně. Ostatně už jen to, že jsou oba hráči spolu, výrazně snižuje šance, že se vyděsí.

Proto nás ve F.E.A.R. 3 čeká první kooperativní kampaň, v níž oba hráči nemají stejné cíle. Point Man totiž Fettelovi nemůže věřit vůbec nic, však to byl právě jeho bratr, kdo se matku pokusil osvobodit. Že jdou společně směrem k Armachamu ještě neznamená, že tam také společně dorazí. Přijmete v roli Point Mana svůj osud a dáte se na stranu psychicky šílené Almy? Anebo se pokusíte jejímu porodu zabránit?

Tohle rozhodnutí vás čeká až v pozdější fázi hry, ale po celou tu dobu si nebudete moci být jistí tím, zda na vás parťák v nestřežené chvilce neobrátí zbraň. Fettel vám může dávat špatné informace, jiné si nechá pro sebe a kdo ví, zda celou tu dobu není s Almou v nějakém kontaktu. V tomto ohledu mají vývojáři z Day 1 Studios rozjetý opravdu velmi dobrý konflikt.

Vojáci (hráči) se budou lišit i svým stylem hry: Point Man se jako již tradičně spolehne na bohatý arzenál kulometů a zbraní plus svoji schopnost zpomalovat čas. Naopak též psychicky zdatný Fettel nepřítele srazí energetickým úderem, ale co je hlavní, díky svým dovednostem se dostane i do lokací, kam Point Man nemůže. Někdy v nich najde nové zbraně, jindy zásadní informace nebo dokonce alternativní cesty skrz level. Oznámí to Fettel druhému hráči? Co když jednou z těch chodbiček najednou zmizí a vynoří se o pár desítek metrů dál, teď už coby nepřítel?

Z kooperativní kampaně se prostě kdykoliv bude moci stát souboj na život a na smrt. Jak k tomu dost možná dojde i v samotném singleplayeru. Ale rozhodně ne dřív než na konci, protože obě postavy jsou designované tak, aby si pomáhaly a jedna bez druhé v krutém světě F.E.A.R. 3 rozhodně neobstojí.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

In this article
Awaiting cover image

F.E.A.R. 3

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
About the Author

Agarwel Idiriz

Contributor

Comments