FIFA 10

Ani letos jen nenavařili z vody.

Fotbalová série FIFA šla za poslední roky hodně nahoru, a to nejen na next-gen platformách, ale také na PC. Ovšem marná sláva, konzole mají přece jen přednost a také letos byla valná většina prostředků i sil určených na FIFA 10 vyhrazena vývoji pro Xbox 360 a PlayStation 3.

Jak známo, už loňský „next-gen“ ročník byl velice povedený a mnozí recenzenti (včetně mé maličkosti) ho ve svých článcích titulovali nekorunovaným králem, respektive doposud nejlepší fotbalovou hrou od EA Sports. I z toho důvodu nemají tvůrci zrovna lehké spaní, protože stejně jako ve skutečném sportu, je také v tom virtuálním mnohem obtížnější titul obhájit a potvrdit své kvality.

Producenti z Electronic Arts to vidí podobně, když v tomhle duchu zahajují snad každou předváděčku nového fotbálku. Překonat úspěch a nadšené ohlasy komunity, které FIFA 09 vyvolala, nebude rozhodně snadné, stejně jako znovu úspěšně bojovat s konkurencí. Ať si fandové v uvozovkách znepřátelené série Pro Evolution Soccer říkají, co chtějí, PES posledních několik let mírně stagnuje a Konami dozajista budou chtít zvrátit poměr na pomyslných vahách. Soudě podle doposud zveřejněných novinek, které FIFA 10 přinese, i dojmů zahraničních redakcí, jejichž zástupci již měli možnost ne zcela dokončenou hru otestovat, jsou však EA Sports na nejlepší cestě znovu zabodovat.

3
Přepracovaný pohyb hráčů na hřišti a maximální svoboda ovládání... to je systém 360-degree control.

Jednou z velkých inovací, která je náležitě vyzdvihována a označována málem za revoluční, by letos měla být absolutní svoboda při ovládání. Takzvaná 360-degree control nám v sérii FIFA vůbec poprvé umožní běhat po hřišti v libovolném směru, lépe řečeno úhlu vzhledem k pozici kamery. Pětačtyřiceti stupňům a osmi pevně daným směrům tak již definitivně odzvonilo, když analogové kloboučky na ovladači poskytnou zcela přirozenou a maximální volnost pohybu. Otevírají se tím pochopitelně nové, řekněme až netušené herní možnosti, jelikož hráče již nebude více svazovat geometrie a pomyslné diagonální přímky na trávníku.

Tentokrát budeme moci skutečně využívat i ty nejmenší skulinky a prostor na hřišti, což samozřejmě na straně druhé přinese i zvýšené nároky na poziční hru a strategickou část obecně. Vždyť bude stačit jen několik vteřin nepozornosti, o trochu větší rozestupy mezi obránci nebo o fous opožděné pokrytí segmentu hřiště a soupeř nenadálé příležitosti ihned využije. Proto pozor na tradiční a legendární českou uličku, jelikož super přesné a plynulé analogové vedení míče umožní doposud nevídané akce. Ostatně tvůrci s oblibou hovoří o úžasném driblování, efektních manévrech s balónem či o přehazování si míče z jedné nohy na druhou. Po chvilce tréninku je to prý velice snadné a intuitivní.

4
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti... jak to ten Beckham jenom dělá?

První testovací zápasy ve FIFA 10 jsou samozřejmě čistě přizpůsobovací, nicméně potvrzují výše vyřčené, hra je nyní mnohem různorodější a dává na výběr nespočet nových možností, jak si poradit ve specifických situacích. Ať už mluvíme o soubojích jeden na jednoho a kličkách přes bránící hráče, efektních parádičkách a hvězdných pohybech (vázaných pochopitelně vždy na rating hráče a jeho dovednosti) nebo volnějším vedení míče. Ruku v ruce s větší svobodou jdou pochopitelně také obranné zákroky, znovu rozšířené a obohacené o novinky, a znovu náchylnější na přesnost provedení a včasné načasování. I tady bude výrazně úřadovat analogová páčka, jejíž citlivé vychýlení rozhodne mezi čistým a efektním skluzem (rozumněj bezproblémovým odebráním míče) či drsným zajetím do soupeře, resultujícím ve zranění, faul, neřku-li vyloučení.

Evolucí pochopitelně prošel též systém kolizí. Kdo hrál vloni FIFA 09 jen potvrdí, že všelijaké strkanice, přetlačování se o balón a pády v běhu nebo přes soupeře vypadaly velice věrohodně. Nakonec z velké části o nich rozhodovala fyzika, nikoliv předpřipravené skripty. V tomto směru vývojáři pochopitelně pokračují a letošní sdílení systému kolizí plynule navazuje tam, kde ho programátoři posledně zanechali. Připravte se tedy na ještě uvěřitelnější osobní souboje, při kterých systém vyhodnocuje i prolínající se prostor. Přetlačování se doslova rameno na rameno by nemělo být ničím neobvyklým, přičemž hra samozřejmě i nadále respektuje fyzické parametry borců, jejich výšku, váhu a tak dále.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (0)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna