FIFA 11 PC

Velký fotbalový skok pro hráče na počítačích.

Není FIFA 11 jako FIFA 11. Podobné prohlášení nevěstilo v minulosti nic dobrého, když hned v zápětí následovala informace o dvou velmi odlišných hrách stejného názvu. Té konzolové, hodně vypiplané, plné inovací a technologických novinek. No a té počítačové, lehce zastaralé a pouze mírně oprášené, která vycházela stejně spíš jen do počtu a byla onou pověstnou chudou příbuznou, v porovnání se svou velkou next-gen sestrou.

S tím je ovšem konec, protože letos se chlapíkům z EA Sports nějakým zázrakem podařilo přemluvit a uzpůsobit next-gen engine hry tak, aby běhal i na podprůměrných a nevýkonných počítačích. Samozřejmě ironie, ale nemůžu si pomoct – věčné výmluvy na slabé procesory našich domácích PC byly opravdu směšné, stejně jako nezapomenutelné. Najednou to totiž jde a FIFA 11 si s přehledem vystačí i s 2-3 roky starým počítačem, dvoujádrem tikajícím sotva na dvou gigahertzích a grafikou na úrovni GeForce 6800 či Radeonu X1600. Vot éto těchnika!

Rovnítko mezi PC a konzolové verze FIFA 11 nicméně stále dát nemůžeme, jelikož počítačový fotbal vychází takřka výlučně z loňské next-genové FIFA 10, okořeněné několika vymyšlenostmi představenými v letní 2010 FIFA World Cup: South Africa. Při pohledu zpátky to však není vůbec na škodu, vždyť obě jmenované hry sklízely jen slova uznání a ještě před měsícem byly na samém vrcholu. Přesto pro informaci a na vysvětlenou: počítačová FIFA 11 je zatím ušetřena novinek jako Personality+ a Pro Passing, chybí také režim Be A Goalkeeper, v němž je možno hrát přímo za brankaře.

Jinak ale na první pohled skutečně nepoznáte rozdíl mezi někdejší „next-gen hrou" a aktuální PC mutací, s gamepadem v ruce a před rozzářenou obrazovkou prakticky nelze určit, běží-li fotbálek na Xboxu nebo nedalekém počítači. A tak než abych znovu opěvoval všechny báječné funkce a technologie, odkážu vás raději na naše podrobné recenze FIFA 10 a FIFA World Cup 2010. Proletět můžete i nedávné červencové dojmy z prvního seznámení s počítačovou verzí v Kolíně nad Rýnem, ale vězte, že čtením se jen zdržujete od hraní zatím nejlepšího fotbalu, jaký kdy EA Sports pro písíčkáře připravili.

Lepší pozvánky ke hře asi není a článek by tím mohl i skončit. Majitelé konzolí už vědí svoje a zarytí příznivci počítačového hraní okusí báječné zážitky na perfektně střižených trávnících premiérově právě s FIFA 11. Ale dobrá, pro tu hrstku virtuálních fotbalistů probudivších se z hibernace, a navrátivších z dlouhého výletu na Mars, alespoň stručný nástin těch největších lákadel. I když zbrusu nové, neokoukané, neřku-li až revoluční, pro ně bude ve hře takřka vše. Od věci jistě nebude ani zhodnocení specifických PC záležitostí, od optimalizace, přes možnosti konfigurace, až po českou lokalizaci.

Do počítačové verze se kupříkladu konečně dostala takzvaná 360-degree control, kdy už hráče více nesvazuje osm „digitálních" směrů pohybu. Pohyb po hřišti je tak naprosto svobodný, zaběhnout můžete kam jen libo, stejně jako přihrát. Vše čistě v závislosti na pohybu pravého analogového kloboučku. Že se tím hra více přiblíží realitě, získá nové zajímavé možnosti při kombinaci i střelbě a že na hráče ladně měnící směr běhu je radost pohledět, snad již není nutno připomínat.

Proměnou prošel také fyzikální engine, ať už mluvíme o chování samotného míče, či kolizích fotbalistů při strkanicích a soubojích o něj, lepší a uvěřitelnější simulaci jsme u série FIFA zatím neviděli. Najednou vám nikdo nedá nic zadarmo a všelijaké výpady i skluzy teď musíte mnohem lépe načasovat a provést. Analogovou páčku stačí vychýlit jen o pár stupňů vedle a z ukázkového zastavení rychlé akce je rázem přímý kop z nebezpečné vzdálenosti, a třeba i karta. Při přetlačování rameno na rameno je zase nutno brát v potaz fyzické parametry obou borců, engine počítá nejen rychlost a směr běhu, ale též atributy hráčů. Vyhlášeného ostrého obránce zkrátka nepřipravíte o balón zrovna snadno.

S příchodem next-genu na PC je na tom mnohem lépe i umělá inteligence. Zlepšená agilita spoluhráčů se tak promítá do jejich počínání na hřišti, inteligentní logika jakoby více předjímala a četla hru. AI šikovněji reaguje na různé situace, snaží se víc sledovat míč i hrozící nebezpečí, týmoví kolegové neustále analyzují svěřený prostor a zodpovědněji pokrývají dané zóny. Živého protihráče samozřejmě počítač ještě dlouho nenahradí, ovšem AI spoluhráči nabíhající si do šancí, potažmo obránci blokující centry a bez okolků odklízející nebezpečné míče do zámezí, dávají tušit, že CPU opravdu ví, co se na hřišti zrovna děje. Chování celé jedenáctky si lze navíc upravit „nahráním" vlastních strategií, respektive rozehrávkami standardních situací.

FIFA 11

iOS, PS3, Xbox 360, PS2, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo DS