Recenze FIFA 13

Letos úřaduje fyzika na první dotyk s míčem.

Sotva týden po hokejové revoluci v NHL 13 (recenze) tu máme FIFA 13 a s ní revoluci fotbalovou. Jak jen to ti EA Sports dělají? Zrovna teď asi dobře, chtělo by se říct. Pro letošní fotbálek od EA Canada bude ovšem přeci jen vhodnější přívlastek evoluční - ostatně revoluci předvedla vloni dvanáctka. Když překopala léta zažitý systém bránění, neřku-li fyzikální a kolizní modely. Třináctka vlastně všechno jen dotahuje a dále rozšiřuje, jakkoliv i ona disponuje několika zásadními inovacemi.

Vývojáři si znovu posvítili především na Impact Engine, tedy v reálném čase počítané a na skutečných vstupních datech založené střety fotbalistů. Fyzika úřaduje rovněž v novém systému First Touch Control, aneb prvotním zpracování míče a všem co s tím souvisí. A v neposlední řadě bychom ve FIFA 13 měli žasnout nad chováním útočících hráčů, kterak se šikovně i lstivě dokáží uvolnit, naběhnout si do prostoru, odpoutat se od obránců...

A loňská FIFA 12 bum bác letí do kouta

Výčtem klíčových novinek bychom v podstatě mohli skončit, pohárová matematika mluví jasnou řečí. ;) FIFA 12 (recenze) byla nejlepší a pakliže umí FIFA 13 zase o trochu víc, tohle opravuje, něco přidává a tamto ještě vylepšuje, máme evidentně novou královnu. Věční remcalové (vždyť to vypadá úplně stejně jako vloni, já žádné změny nevidím a to mám platit plnou cenu za patch a nové soupisky?) mají stejně dávno jasno, podobně jako opravdoví hráči a příznivci série FIFA. Kteří prostřednictvím demoverze naopak už zjistili, jak ony inovace celou hru promění.

Stačí si opravdu vyzkoušet jen pár zápasů v dresu FIFA 13 a k loňské verzi již se asi nebudete chtít vracet, najednou to prostě není ono. Spoluhráči tam v útoku snad chytají lelky, nikdo se nenabízí, je to samý ofsajd..., no a ty balóny? Hráči je mají k nohám pomalu přilepené, všichni zpracují míč naprosto bravurně, nikomu neodskočí ani neuteče, no co to je? No co by to bylo, FIFA 12. Ještě před týdnem skvělá a nejlepší, avšak s příchodem třináctky už nezajímavá a slabá. Jakmile přičichnete k FIFA 13 a jejím fíglům, už není cesty zpět. Kdo vynechal rok či dva, lépe koupit nemůže. A podlehnou nakonec asi i majitelé loňské edice, zvlášť pokud na virtuálních trávnících každoročně tráví stovky hodin.

Být v nejistotě je dobré, áaano?

Míče odskakující od kopaček, při každé přihrávce a při každém posunutí balónu, jsou opravdu skvělá věc. Reklamní slogan slibuje cosi v duchu že každý zápas bude jiný, ovšem tady je jiná doslova každá přihrávka. Můžete si to se spoluhráčem vyměnit pětkrát, ale i ty tři relativně stejně zpracované míče se budou drobně odlišovat. Jednou to navíc přijmete s mistrovstvím nejdražšího hráče planety a při posledním pátém pokusu budete zase rádi, když vám balón neuteče moc daleko, lépe by to zvládnul snad i žáček z přípravky. Pokaždé to jednoduše odskočí trochu jinak a jinam, dopředu, pod sebe, k patě...

Do systému, kde rozhodovaly jen kvality a um hráče, rychlost míče, pozice obou zúčastněných, povrch a kdo ví co ještě, zkrátka od teď promlouvá i jakýsi prvek náhody. A nejistoty. Říct předem, že si to stáhnete ukázkově ze vzduchu a balón od kopačky neodskočí ani o chlup, to si patrně nedovolí ani ta největší hvězda. Nemůže to vědět ani garantovat. A stejné je to s FIFA 13, First Touch Control to zařídí po svém. A ačkoliv bere v potaz jak se celá situace odehraje a jak schopný je příjemce, nevyzpytatelný algoritmus to mnohdy udělá zajímavé.

O FIFA 13 čtěte také naši reportáž z Edenu či dojmy z květnové předváděčky.

Při hře tak vzniká bezpočet variací a překvapivých momentů, dokonce ani při běhu není vyloučeno, že jedno z předkopnutích míče nevyjde úplně podle představ, načež se ho soupeř snadno zmocní. Stejně tak skluzy, jít do protihráče poněkud ostřeji si teď můžete dovolit častěji, když už nejsou míče hned přilepené a jako na gumě, je větší šance je získat, či alespoň překazit následnou přihrávku. S čímž pochopitelně souvisí i zpomalení útoků, pokud všichni musí balóny víc krotit, akce nejsou tak rychlé. Inu realističtější odezvu a neposednější míče zatím žádná předchozí FIFA nenabídla. A podobně jako s bruslením v NHL, nejlépe si to vyzkoušet a zažít.

V mužstvu už nepatřím k nejlepším

Naproti tomu o vylepšené umělé inteligenci mám trochu pochybnosti, ale jiné něž bych čekal. Takzvaná Attacking Intelligence skutečně dokáže zařídit, že spoluhráči jsou mnohem živější, bystřejší a mazanější. Rychleji prokouknou co máte za lubem, jak asi útok bude pokračovat, kam si mají naběhnout a tak dál. Navíc, jak už bylo obšírně rozebráno na prezentaci, zvládají několik strategií jak to provést, aby tam byli právě na čas, nevystavili se do ofsajdu, potažmo nebyli pokrytí některým z beků. Všelijaké obloučky a změny směru zajistí, že si jednak najdou volný prostor a zároveň udrží krok s vaším.

Tudíž pokud někde zaškobrtnete, budete muset řešit hráče soupeře, neřku-li krátkodobou ztrátu kontroly nad míčem, oni zůstávají i nadále v pohybu a připraveni. Jen se tomu přizpůsobí, trochu zvolní, naplánují jeden oblouček navíc, nějakou alternativní cestu..., jedním slovem paráda. Avšak je tady i v úvodu zmíněná stinná stránka. Nejednou jsem si říkal, že to už vlastně nemám vůbec pod kontrolou, že si hra a náš tým žije svým vlastním životem a že kdybych zrovna byl ošetřován za postranní čárou, ten gól bysme dali stejně.

Spoluhráči jsou totiž v tom nabíhání do šancí a pohybu na hraně ofsajdu chvílemi tak dobří, až z toho může být jednomu smutno. Je tu sice týmový duch, hra se nám daří, jsme jedno mužstvo a tak dál, přesto rázem nějak přestáváme být středem dění. My s tím gamepadem v ruce. U spousty branek jsem si při sledování replaye v duchu postesknul, že na tomhle mám jen pramalou zásluhu. Že to vlastně zařídil počítač, já si přece pouze všimnul volného spoluhráče, poslal mu míč a pak už v jeho těle pěknou střelou překonal gólmana. Sice to byl můj gól, ale zařídil a vymyslel ho někdo jiný. Naposledy jsem si takhle připadal s příchodem režimu Be a Pro.

Méně místa na hřišti, rychlejší hra a přísnější sudí?

Tyhle chmurné myšlenky nicméně nemění nic na tom, že AI odvádí dobrou práci. Zatím vůbec nejlepší, jakou jsme u EA fotbalů mohli vidět. Vývojáři ji za poslední roky vypiplali a tak je FIFA 13 zase o něco méně umělá, strojová a předvídatelná. I souboje jeden na jednoho jsou obtížnější a pokud už na soupeře vyzrajete, bez balónu je rychlejší, takže si to možná brzy zopakujete. Obrana vůbec vypadá poněkud zhuštěná, kdo byl zvyklý hrát kombinačně a chodit tak až před branku, bude se asi divit. Na hřišti už obecně není tolik místa, pohyb hráčů je zdánlivě lépe koordinován a přechody z obrany do útoku jsou rychlejší.

Záleží ale samozřejmě na taktice, strategii a nastavení celé hry. I v tomhle ohledu přibyla za poslední roky řada možností, takže výsledný dojem a pocit z toho co se na hřišti děje, má hráč plně pod kontrolou. FIFA 13 se na první pohled zdá i o něco rychlejší. Jakoby letošní nastavení normal pádilo o trochu víc. Hromada posuvníků a voleb v menu však skýtá možnost úpravy doslova všeho, tak jak jsme zvyklí. Překvapili i rozhodčí, možná jsem měl jenom nehoráznou smůlu, ale také oni mi přišli přísnější a ostražitější. Relativně často jsem byl napomínán a tu a tam se objevila i kartička, klidně za menší postrčení a přetlačování rameno na rameno.

Jistě, mají svoji osobnost a každý jinak nastavené hranice - co jednomu přijde v pořádku, to už další vnímá jako faul a trestá. Těch hvizdů je ve FIFA 13 ale nějak více. A být v některých chvílích tím napomínaným a přímo na ploše, asi bych se taky hodně rozčiloval. Takhle se dnešní fotbal přece hraje! Doufám, že výše nasazená laťka nesouvisí s aktuálním využitím Kinectu a předpokládanými nadávkami na adresu mužů v černém. Ostatně sudí nově korigují i postavení zdi, takže to berme jako doporučení FIFA, ať drží hru více na uzdě.

Impact Engine vyléčen a ve formě?

Když už byly nakousnuty souboje, loňské problémy Impact Enginu tvůrci sami uznali. Občasné anomálie údajně způsobovalo špatné vyhodnocování té které části těla, respektive její váhy. Systém jednoduše nedokázal pochopit, že ramenem kupříkladu člověka nezvednete. Na druhou stranu, už minulý Impact Engine byl brán coby verze 1.0 s tím, že jako novinka může mít své mouchy a s postupem času se bude už jen zlepšovat.

Stávající pomyslná v2.0 z FIFA 13 rozhodně působí lépe a díky již vzpomínané těsnější a semknutější hře nás znovu čeká množství strkanic, ostrých loktů a tahání za dresy. Opět s odkazem na nedávné první dojmy, když postrčení či potažení soupeře vede k vychýlení jeho střely, pakliže je v držení míče. Vliv jednotlivých hráčských atributů (nejen) na souboje je stále citelnější. Inu simuluje se kde co, díky postupně přidávaným prvkům a novým technologiím se FIFA série za posledních několik let hodně proměnila. Mluvit o realistickém fotbalovém simulátoru, dost možná nejlepším na trhu, už zdá se vážně není přehnané. Engine toho stíhá počítat, v reálném čase a někde tam pod povrchem, opravdu spoustu.

Z těch viditelnějších záležitostí zaslouží jistě vypíchnout kolize, všeho se vším a chování míče. Veškeré odrazy, odskoky, jemné teče..., pomalu se ani nechce věřit, že sledujeme merunu digitální a ne reálnou. Během regulérního zápasu možná není čas všechno vnímat a ne každý si co chvíli hru zastaví, aby se vrtal v opakovačkách a pitval jednotlivé akce. Možnosti a výkony technologií z FIFA 13 přesto krásně vyniknou, na tréninkovém hřišti.

Z velké hry je možná vůbec nejlepší ta malá

A teď mám na mysli novinkové Skill Games, jakkoliv hra stále zná i klasický dril a pilování situací v tréninkové aréně. Dovednostní mini-hry však přinesly chybějící prvek zábavy a snad i výzvy, kdy se jednak všechno boduje a každá disciplína se navrch snaží být co nejatraktivnější. Skill Games se vlastně nijak nevymykají reálným tréninkům, můžete si zahrát bago, běhat s míčem slalom mezi brankami, zastřílet si na bránu, trefovat terče v ní zavěšené, nebo plastové barely na ploše. K dispozici jsou též umělé překážky, simulující zeď či jen clonící hráče soupeře, později si dokonce proběhnete s míčem celou překážkovou dráhu na čas.

Vtipné ale je, že se pod vší tou zábavou, a snahou získat co největší skóre, skutečně skrývá šikovný nástroj k ovládnutí hry a vypilování našich dovedností. Obtížnost jednotlivých výzev se stupňuje a systém pomalu vypíná pomocníky, co jsou k dispozici - pokud s nimi hrajete. Někteří hráči možná až tady poznají, co je to přihrávat a střílet bez asistence. A jaká je to fuška, najít centrem spoluhráče na druhé straně hřiště, pakliže je to opravdu jen na vás a počítač vám nepomůže. Spousta příkladů je opět k nalezení v letních dojmech z preview verze, takže už jen dodám, že ani v plné hře mne zaujetí tímhle režimem (co tu je zdánlivě jen do počtu a aby se neřeklo) neopustilo.

Naopak, mnohokrát jsem FIFA 13 nastartoval kvůli zápasům a sběru dat pro recenzi, nicméně pak ještě před prvním výkopem skočil na chvilku ke Skill Games. Snad abych se rozcvičil. A z pár minut byla rázem hodina, nebo i dvě, a bez přehánění, nejednou jsem hru opustil aniž bych odehrál jediný zápas! Mini-hry jsou prostě návykové, chytlavé a opravdu mají mentorský potenciál. Nacvičíte si v nich to, na co v klasickém utkání není čas a v aréně nedojde. Navíc i tady lze obdivovat First Touch Control a možnosti ovládání. Speciálně v tenisové výzvě (pracovní pojmenování), kde si kopete sami se sebou. Na hřišti je opravdu naznačen rádoby kurt, na půlící čáře je cihlová zeď a teď se ukažte. Hraje se bez pomocníků, na jeden dotek a pod palcem máte oba borce.

Ukradli Nou Camp a přidali reprezentaci v turbanech

Toť asi zásadní novinky FIFA 13 a možné důvody, proč opustit předchozí ročníky a investovat do nového. Kromě faktoru "herně je zase lepší a ke staré se už nebudu vracet" mohou jako lákadlo posloužit i další drobnosti. Většinu z nich propralo bezpočet trailerů, takže o možnosti trénovat kromě klubového i národní tým, lépe provedených přestupech hráčů, možnostech vyjednávání, licitování o nové smlouvě, či hostování, všichni víme. Stejné je to s licencovanými ligami a týmy, vrací se česká reprezentace a opětovně chybí Gambrinus liga. Zapomenout je nutno i na nároďák Slovenska, hlavně že je možné hrát za Bolívii a Indii, potažmo rozjet Saudi Arabia Profi League.

Co dál? FIFA 13 například nabízí White Hart Lane, stánek Tottenhamu Hotspur, naopak Barcelona přišla o svůj Nou Camp. Vlny kolem licencí zjevně nedělali jen domácí ligoví činovníci. Jinak je však k dispozici téměř sedmdesátka stadionů a hned 32 světových lig, respektive necelá padesátka reprezentací, když už jsme u těch počtů. Herní módy zůstaly vesměs při starém, až na drobná vylepšení nečekejte nic extra šokujícího. Nicméně řada z nich je vázána na online připojení - což je skvělé, zvlášť pokud je vaše konzole offline, potažmo zrovna nemáte zlaté XBL členství. Nebo když pracujete na recenzi a dobře polovina hry je ze stejného důvodu nepřístupná. ;)

FIFA 13 v češtině vyjde pro PC, PS3 a X360 dne 27. září za zvýšenou cenu 1099-1499 Kč.

rezervovat na Xzone a dostat tričko zdarma.

Na takový režim Match Day (měl by předvést nějaký šlágr daného kola, dodat aktuální formu týmů a soupisky) se zatím můžeme jen těšit. A o pár dalších módech sotva spekulovat. Co je asi zač doposud zašedlý FIFA Interactive World Cup? Bude se snad hrát o titul online? A Virtuální Bundesliga? Že by něco pro naše západní sousedy, po vzoru GM Connected z NHL 13? U EA Sports Areny už však pomalu docházejí tipy, možná online dovednostní soutěže? Uvidíme až časem, až naběhnou a ožijí servery, a možná se k nim ještě vrátíme v extra článku.

VERDIKT: A je to tu zase, nejlepší fotbal od EA Sports! FIFA 13 přebíjí loňskou verzi a nejde jen o trumfy v podobě neposedných balónů (First Touch Control) a proklatě šikovných spoluhráčů v útoku (Attacking Intelligence). Těch vylepšení je víc a dohromady tvoří doposud nejpropracovanější a nejrealističtější fotbalovou hru vůbec. Dění na hřišti se znovu natolik změnilo, že návrat k FIFA 12 prakticky není možný, to už prostě není ono. A na závěr tip jak od Babicy: jestli nechcete hrát fotbal, tak hrajte fotbal. Vložené Skill Games jsou vážně návykové a obstály by i jako samostatná (mini)hra.

9 / 10

FIFA 13

iOS, PS3, Xbox 360, PS2, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo 3DS