Fight Night Round 4

Levý hák, pravý hák...

Levý hák, pravý hák a další těžký úder... tohle pro Mika Tysona nevypadá vůbec dobře, Muhammad Ali má teď jasně navrch. Ano, i takové komentáře mohou teoreticky zaznít ve vašem obýváku, pokud zrovna bude na televizní obrazovce zářit zbrusu nový Fight Night Round 4 od Electronic Arts. Konečně jistě není náhoda, že se tihle dva velikáni sešli také na obalu hry a jejich případný souboj patří k možným tahákům téhle sportovní simulace.

EA Sports pověřili tvorbou čtvrtého dílu své vancouverské studio, běžně pracující na sériích NHL a FIFA. Ne že by je snad autoři Fight Night Round 3 (rozpuštěné EA Chicago) vyloženě zklamali, záměrem spíše bylo dát sérii nový impuls. A zatímco posledně to bylo hlavně o grafice a prezentaci nových technologií, čtyřka dává vyniknout především působení fyzikálních sil, simulaci obecně a v neposlední řadě též vylepšené umělé inteligenci. Ačkoliv třetí díl rozhodně nebyl špatným titulem, Electronic Arts jsou si dobře vědomi všech jeho slabin v čele s hojným používáním skriptů, opakujícími se pohyby a animacemi, jakož i šablonovitostí zápasů.

I z toho důvodu byl fyzikální engine zcela přepsán a nový systém animací, úzce propojený s výpočtem sil zaručuje, že všechna utkání budou naprosto jedinečná. Svou roli teď sehrává nejen síla každého úderu a místo kam je veden, ale také kondice boxera, jeho únava a další aspekty. Zápasy jsou tak mnohem dynamičtější, rozmanitější a realističtější. V mnohem větší míře nyní záleží také na strategii, správném načasování a mimo jiné i na pohybu a vzdálenosti od cíle.

1

Odstraněna byla kupříkladu neviditelná zeď mezi boxery, která vás ve trojce nikdy nepustila do bezprostřední blízkosti. S tím je zde konec a oba borci se mnohdy dostanou do přímého kontaktu, skoro by se chtělo říct tělo na tělo. Však také během utkání často dochází k sevření a všelijakým klinčům. Typicky pak v situacích, kdy protivník inkasoval několik ostrých ran a neví kudy kam, resp. vítá i sebemenší chvilku odpočinku a zásah rozhodčího. O tom, že těsnější souboje vypadají opravdověji a hře prospívají, netřeba pochybovat.

Tím to ale zdaleka nekončí, odstranění imaginární stěny totiž úzce souvisí i se zohledněním tělesných proporcí boxerů. Zdejší borci se ani náhodou neliší jen svým vzezřením a hra bere nyní v potaz také jejich fyzické parametry, jakož i styl který vyznávají. Někdo má větší rozpětí paží, další je prcek… a na tohle vše je při zápase potřeba myslet. Konečně díky editoru můžete zajít do extrémů a pro větší názornost si vytvořit nějakého toho Davida s Goliášem. Funguje tu samozřejmě i na realitě založený styl a strategie používané při zápasech. Při volbě „kdo s kým“ tak lze uvažovat i tímhle směrem a vybírat s vědomím, že tohle je vyložená mlátička, moc se s tím nemaže a údery sází jeden za druhým… zatímco kolega je spíše defenzivní, vyčkává na svoji příležitost a vůbec bojuje více takticky.

2

V praxi vypadá vše vyřčené opravdu dokonale a navrch máte i dojem, že všechno také funguje jak má. Já byl zpočátku potěšen především úžasným rozpohybováním, na kterém prakticky nejsou znát nějaké přechody a předpřipravené animace. Jednotlivé pohyby navazují naprosto plynule, o nějakých skriptech či začátku a konci animace nemůže být vůbec řeč. Situací typu „teď dobíhá jeden pohyb, pak se boxer dostane do bodu nula a bude připraven na další“ se jednoduše nedočkáte, vše mají plně ve své moci analogové kloboučky.

Fyzikální a kolizní model navíc pracuje na jedničku, tudíž i sebemenší zpoždění či špatná reakce může mnohdy vyústit v katastrofální následky. Stačí se jen o chviličku opozdit, uhnout nebo se skrčit byť jen o fous pomaleji, a protivníkova rukavice vás zasáhne naplno. Namísto toho aby se jen lehce svezla po tváři vašeho svěřence, tak přijde tvrdý úder na bradu a možná budete rádi, když vydržíte na nohou do dalšího gongu. Pohyb a načasování jsou tady zkrátka hodně důležité a rozhodují o tom, najde-li výpad svůj cíl a pokud ano, tak s jakou razancí. Je rozdíl inkasovat úder při protipohybu a na pěst si tak vlastně naběhnout, nebo naopak být zasažen při úhybném manévru s tím, že následky jsou minimální.

Do všeho dále promlouvá ještě také kondice, únava a pohoda boxera, což je krásně patrné během obranné činnosti. Kryty se obecně dělí na hlavu a trup, ovšem bylo by bláhové se domnívat, že stačí jen včas reagovat na výpady a ustojíte všechno. První dvě-tři rány možná odrazíte bez problémů, ale díky únavě a vyčerpání se dříve nebo později může soupeři podařit kryt prorazit. A znovu, pohyb hraje prim a když je hlava i tělo v neustálém pohybu, protivníkovy šance se tím sníží. Nehledě na to, že situace se může v mžiku otočit a pár rychlých překvapivých výpadů dokáže oponenta vyvést z koncentrace.

3

Na můj vkus trochu neohrabaně stále působí pohyb po ringu. Zatímco horní část těla je rozpohybována opravdu takřka dokonale, od pasů dolů jsou už boxeři o poznání strnulejší a rozhodně na tak roztančení, jak by bylo záhodno. Jakoby jejich těla byla upevněna na trochu neohrabaných pásových podvozcích. Svůj podíl na tom dozajista má i záběr kamery, zápas lze sledovat přibližně z pěti pohledů a všechny se soustředí vesměs na bezprostřední přiblížení boje. Nohy tak v podstatě nejsou málem vidět a akce je pokaždé snímána jakoby očima rozhodčího.

Atraktivní podívanou nicméně umocňují automatické zpomalené záběry zvlášť povedených a tvrdých úderů, přičemž zpětně si lze celý zápas náležitě vychutnat díky povedenému replayi. Rychlost obrazu, speciálně zvolněný posuv, volný pohyb kamery… to vše je samozřejmostí a zážitek korunují rovněž další „akční pohledy“ mimo jiné znovu z očí samotných aktérů. Je to vlastně taková ochutnávka boxu z 1st person perspektivy, jakož i nastínění pěstních soubojů v chystané NHL 10.

Reklama

Související obsah

DoporučenoRECENZE Football Manager 2018 CZ

Když pošlete domů Stracciatellu.

DoporučenoRECENZE WipEout Omega Collection

Vrací se futuristické závody vznášedel.

RECENZE Football Manager 2017 CZ

Může být každý rok posvícení?

RECENZE FIFA 17

Není všechno zlato, co se třpytí.

RECENZE české verze Football Manager 2016

Jsou všechny novinky k lepšímu?

Také na webu...

- komentáře (1)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna