RECENZE Football Manager 2015 CZ

Proč se s nákupem ještě vyplatí vyčkat?

Je to už 10 let, co jsem psal recenzi na Football Manager 2005 (už tenkrát plně lokalizovaný do češtiny) a pamatuji se, že převládalo nadšení. To vydrželo i další ročníky, ale i přes změny v uživatelském rozhraní a příchod 3D zápasového enginu před 5 lety se nyní musíme každý díl chtě nechtě ptát, co a jak chtějí vývojáři ještě vylepšovat?

Vstup do hry mě letos docela překvapil. Jednak mě potěšila inovovaná tvorba postavy, coby manažera, kdy konečně přibyla možnost definovat svůj manažerský styl a hlavně editovat jednotlivé trenérské atributy. V zápětí mě ale zmrazilo zpřeházené uživatelské rozhraní. Neříkám, že je to špatné, ale když 5 let tato série využívá boční navigační panel a na další 4 roky ho vývojáři dají pryč, protože pouze horní panel je to pravé ořechové, jsem docela zmaten z toho, že v novém FM15 je ten boční panel zase zpátky.

Trochu mi to připomíná situaci v některých supermarketech, kde s oblibou nějaká chytrá hlava rozhází všechny regály, aby zmatení zákazníci museli prolézt komplet celý obchod a znovu se učit, kde najdou svoje oblíbené věci. Zavání mi to tedy změnou, po které nikdo zvlášť nevolal, ale vývojáři si odškrtli kolonku, že letos mimo jiné vylepšili design hry.

Logičtější změnou už je pokročilejší grafika 3D zápasů. Tribuny, diváci a vůbec stadióny jako celek jsou o třídu lepší než dříve. Hlavně hlediště působí mnohem živějším dojmem. Pokud ale hrajete FM hlavně na notebooku (můj případ), tak si nejde nevšimnout, že i s dedikovanou grafickou kartou není zápas na vysoké detaily zrovna plynulý. Buď tedy neproběhla ideálně optimalizace, nebo zkrátka lepší detaily znatelně zvedly i hardwarovou náročnost.

Zápasový engine dostal papírově spoustu vylepšení, ale všechny ty nově nasnímané animace hráčů zanikají v podivné práci fotbalistů s míčem. Typicky dostanou míč a měli by rychle přihrát, vystřelit nebo to vzít sprintem přímo na branku. V řadě případů se ale kreativní a i jinak vyspělí záložníci jakoby kousnou na místě a neví co dělat a to až do chvíle, než o ten míč prostě přijdou. Na tohle jsem už narazil během hraní otevřené bety (byla k dispozici všem předobjednávajícím), ale doufal jsem, že tento jev s finální verzí zmizí.

Stejně tak nemůžu pochopit, že ať se snažím sebevíc hýbat s taktikou mužstva (konkrétně Sparty Praha), tak skoro v každém zápase dostanu 1 až 2 góly, než můj tým zahájí velkolepý obrat a zápas vyhraje. Když se to stalo poprvé, říkal jsem si dobrý. Na podruhé už jsem dokonce získal steam achievement "Král comebacků", ale po čtvrté, po šesté atd. už mi to přišlo docela zvláštní. Skoro to vypadá, jak kdyby Sparta měla někde natvrdo nastavené, že 1. poločas s nimi nestojí za nic, zato ve 2. jedou na 150% ;)

Ono vůbec při hraní bety řada hráčů propadala zoufalé panice z počtu zranění, které jejich tým dokázal během pár zápasů nasbírat, nebo že většina zápasů končila doslova hokejovými výsledky, protože padalo opravdu moc gólů. Patch, který přišel v den vydání, ale v tomhle směru docela zafungoval. Zranění se relativně zredukovala a skóre už nejsou tak divoká.

Bohužel na fórech i uživatelských recenzích na Steamu zůstaly tuny příspěvků ve stylu, že než hrát dál FM15 raději zůstanou u loňského FM14. Za sebe můžu říci, že situace v této chvíli rozhodně tak kritická není, ale čekal jsem, že Sigames dají tyhle věci do pořádku mnohem rychleji, protože takhle se největší novinky letošního ročníku jeví skoro až kontraproduktivně.

Pro lepší pochopení situace zareagoval jeden z vývojářů Sigames přímo na Steamu a vysvětloval neduhy tím, že fungování zápasového enginu bylo docela významně překopáno. Chtěli dosáhnout reálnějšího fungování v tom smyslu, aby člověk nenašel tak snadno skulinu v systému a jednou chytrou taktikou nevyhrával s prstem v nose všechno, co se dá. Tohle samo o sobě vývojáře samozřejmě neomlouvá. Na sérii kontinuálně pracují celé roky a měli si tak velký zásah buď lépe rozplánovat, nebo ho dávkovat postupně v několika dílech.

Aktuální stav tedy netěší asi nikoho, nicméně snahám o reálnější chování enginu i celého Football Manageru rozumím. V plné míře to ale doceníme asi až časem. Trochu neprávem pak stojí bokem ostatní novinky jako přepracovaný scouting hráčů, větší variabilita otázek při komunikaci s novináři (dokonce přibyly rychlé rozhovory v mixzóně přímo na stadiónech) a vůbec notně vylepšená interakce se samotnými hráči.

Football Manager 2015 pro PC vyšel v češtině začátkem listopadu od Comgadu za 999 Kč.

Pokud s nákupem váháte, doporučuji chvíli počkat, až si situace více sedne, ale rozhodně nový Football Manager jako takový nezatracujte. Sám jsem si po pár dnech na nový design uživatelského rozhraní zvyknul a teď mi připadá možná i lepší než ten loňský. Chci tím říct, že to určitě nebyla nutná změna, ale taky to není důvod proč se FM15 nějak vyhýbat. Problémy se zápasovým enginem jsou oproti tomu mnohem závažnější, ale vývojářům zase nic nebrání v tom je za pochodu řešit a ze zkušenosti víme, že Sigames se na to nevybodnou.

VERDIKT: Nový Football Manager 2015 je poněkud rozporuplný, což u téhle série nebývá zrovna zvykem. Není to ale nějakým lajdáctvím nebo tím, že by v tomhle oboru chyběla tvrdá konkurence. Dle mého si vývojáři vzali až moc velké sousto a nezvládli ho zavčasu zpracovat tak, jak si plánovali. Nejvíce to odnesl zápasový engine, který sice už dostal pár záplat, ale stále to ještě není ono.

7 / 10