Ghost Recon: Shadow Wars

První tahová strategie ve 3D, od tvůrce X-COMu.

Mnoho her z úvodního 3DS lineupu působí trošku líným, uspěchaným a recyklovaným dojmem. Proto jsem se při výběru své první hry snažil koupit co nejvíce plnohodnotný titul. Do oka mi padla tahová strategie Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars od člověka, který vytvořil legendu X-COM. Stály Shadow Wars nakonec za utracené peníze?

Úvodem recenze musím zdůraznit žánr. Hra nese název série, kterou mají hráči zažitou jako taktickou střílečku z pohledu vlastních očí a z pohledu třetí osoby. Ale handheldový díl se nese v duchu tahových strategií. Z obrázků může na první pohled připomínat PSP sérii Metal Gear Ac!d, ale pravidly má blíže k hrám Field Commander a Advance Wars. I když ani jednu slepě nekopíruje.

Celá hra se nese v komornějším duchu, než výše zmíněné tituly. A musíte si vystačit bez desítek jednotek najednou. Na zodpovědnost dostanete šest členů speciálního Ghost týmu a jen výjimečně se k vám přidá ještě pár spojenců navíc. Na bojišti tedy nikdy není přecpáno a lze si snadno udržet strategický přehled. Každá jednotka má jinou specializaci a na bojišti se hodí k jiným účelům, než jednotky ostatní.

Máte tu všeobecného vojáka, snipera, chlápka se silným rotačákem, doktorku, téměř neviditelnou špionku a technika, který umí umisťovat obranné střílny. Detailní manuálový popis všech jednotek nepovažuji za nutný. Věřím, že z názvů si každý dokáže odvodit jejich silné a slabé stránky. Jen doplním, že jednotky jsou dobře vyvážené. Pokud někdo umí léčit, velké škody v řadách protivníků nenadělá. Pokud má někdo silnější zbraň, již nemá tak velký dostřel apod. Vaše vojáčky lze postupně vylepšovat a získávat jak nové schopnosti, tak lepší výbavu. Ale postup každé jednotky je přísně lineární. Můžete se pouze rozhodnout, kolik levelů jí přikoupíte. Nelze si vybírat, do které schopnosti chcete investovat dříve.

Při hraní je nutno brát ohled na okolní prostředí. Většina políček nabízí určité výhody. Budovy například zvýší obranu ale zpomalí pohyb. Kopec může poskytnout bonus ke způsobenému zranění apod. A v některých misích hrajete navíc obdobu Capture the Flag, kdy zajmutím určitých políček získáváte speciální body, které lze utrácet za jednorázové akce jako letecký útok nebo možnost pohnout jednou jednotkou víckrát za jeden tah.

Celkově musím říci, že taktické možnosti jsou bohaté a vyvážené. Postup není zcela lineární, téměř vždy je s danou jednotkou k dispozici několik zajímavých tahů a je těžké rozhodování, kam ji vyslat. K vyváženosti dopomáhá i dobře rozvržená obtížnost. Od nejjednodušší, kde umřít je oříšek, až po nejtěžší, kde je nutno důkladně zvážit každý krok a pečlivě studovat dostřel nepřátelských jednotek. Za tohle určitě zvedám palec nahoru.

Jednotlivé mise jsou spíše menší a kratší, což považuji u handheldu za plus. I ty delší úkoly lze dohrát během 25 tahů. Spíše jsem byl zklamán nápaditostí. I když se většina misí tváří různorodě, mění se prostředí, chvíli útočíte, chvíli ustupujete, chvíli zachraňujete zajatce, nebo třeba v časovém limitu ničíte konvoj, tak potřebná strategie a tím pádem i hratelnost mi přišla pokaždé velmi podobná.

Délka celé hry je, i přes kratší mise, více než slušná. Samotná kampaň hravě překoná 20 hodin. A pokud se vrhnete na vedlejší Skirmish mise, případně multiplayer, lze si zábavu ještě prodloužit. Nedostatkem obsahu tedy Shadow Wars netrpí. U hry více hráčů ale může zamrzet, že lze hrát pouze ve dvou na jedné konzoli. Online hraní dostupné není.

Trailer

Grafické stránce nemám co vytknout. Technicky mi hra přišla plně na úrovni tahovek z konkurenčního handheldu. A podle mě překonává lehce Metal Gear Ac!d, tak značně Field Commander z PSP. Srovnání s hrami na šest let starém HW nemusí znít úplně košér. Ale pro představu myslím stačí a značí, že vnitřnosti 3DS jsou výkonem někde jinde, než u jeho předchůdce. Zejména vezmeme-li v potaz, že se jedná o startovní titul, takže optimalizací se grafika budoucích her určitě ještě vyšvihne. A že obraz běží ve 3D.

Mluvíme-li o 3D, tak to ve hře vypadá hezky. Zejména vyčnívající sloupy elektrického vedení, nebo vodopády padající hluboko do jeskyně. Ale hratelnosti nic nepřináší a funguje pouze na okrasu. Vzhledem k žánru se většina misí odehrává na ploché hrací ploše. Takže dechberoucích pohledů do dálky či jiných efektů se nedočkáte. Na druhou stranu to může být pro někoho výhoda. 3D je v Shadow Wars hezké, ale díky jeho střídmosti nepůsobí takovou zátěž na oči jako u divočejších her.

Ghost Recon: Shadow Wars samozřejmě není dokonalou hrou a obsahuje i pár nedostatků. Na prvním místě bych uvedl příběh, který je tak nezajímavý, že jsem jej po chvíli přestal vnímat a soustředil se pouze na konkrétní úkoly misí bez pátrání po souvislostech mezi nimi. Naštěstí hra na příběhu nestaví, takže se lze dobře bavit i tak. Jak již jméno Tom Clancy napovídá, dočkáte se opět vojenské konspirace na východě, kterou musí hodní Američané zažehnat.

Občas jsem si také všiml, že v 3D zobrazení jsem viděl u jasných ostrých tvarů duchy. A nedokázal jsem se jich zbavit jakoukoliv manipulací s konzolí. Jedná se o stejný problém, který již Pavel Oreški zmiňoval v recenzi samotného handheldu v souvislosti s Pilotwings Resorts. Problém s dvojitým obrazem se objevuje docela náhodně. Někdy po něm pátrám a nemohu jej nikde najít. Jindy jej vidím, i když se mu snažím vyhnout.

A za poslední mírný nedostatek lze považovat celkovou nenápaditost hry. Tvůrci šli na jistotu. A i když je hra jako celek zábavná a velmi dobře vyvážená, tak nepřináší nic nového či originálního. Herní mechanismy, povolání a schopnosti jednotek, to vše tu již v podobné kvalitě několikrát bylo. Naštěstí je vše smícháno do osvědčeného fungujícího celku a máte-li rádi tahové strategie, nudit se nebudete.

VERDIKT: Z várky startovních titulů pro 3DS na mě Shadow Wars působí jako hra s nejlepším poměrem cena versus obsah. Nejedná se ani o remake již existující hry, ani není založena na opakující se hratelnosti, která je natahována jen motivací k pokusům o nejlepší skóre. Naopak přináší desítky misí, vyváženou hratelnost a pravidla. A co je nedůležitější, při hraní jsem se stále dobře bavil i po několika dnech. Což se o ostatních 3DS hrách a hříčkách, které jsem měl možnost vyzkoušet, říci zatím nedá.

8 / 10