GLOSA: Když hry podvádí

Michala Jonáše štve nefér přístup některých her.

V poslední době se čím dál častěji setkávám s tím, že mnohé hry proti hráči dost podvádějí a někdy doslova cheatují. Nějak jsem s tím dříve prostě žil, ale po kompletním dokončení posledního Gran Turisma 6 (odehráno 68 hodin) můj pohár trpělivosti docela přetekl, že bych Yamauchimu nejraději osobně nafackoval! To, co jeho poslední hry (včetně pětky a Prologu) předvádějí za podvody, to jsem snad předtím nezažil. Nebo možná zažil, ale už jsem to naštěstí zapomněl... Jako použitý catch-up mi zas tak nevadí, ale Gran Turismo v tomto směru zašlo ještě mnohem dále.

Jeden příklad: Jedu si jak Bůh na Severní smyčce Nürburgringu, přičemž na dlouhé finální rovince Döttinger Höhe v pohodě předjíždím tryskem jiné auto. Sám mám sportovní prototyp Silk Cut Jaguaru z Le Mans, který v podání GT jede skoro pětistovku za hodinu (to je další absurdita zas na jiné zamyšlení). Za pár sekund už skoro ani nevidím v zrcátkách podstatně slabší gétéčko od BMW a tak jsem klidný a těším se na poslední metry vyhraného závodu. Jedu tak vysoko přes 400 km/h a přesně skoro u cílové šikany Hohenrain najednou slyším za sebou randál. Ještě naprosto vyděšený zahlédnu roztočenou vrtuli na kapotě a po nárazu soupeře, který nedobrzdil, jdu do hodin. Uf, ten bavor musel jet hodně přes pět set, aby mne na těch pár kilometrech dohonil! Kde to sakra jsme?

Hra tak později velmi často nesmyslně najednou přitopí pod kotlem autům, která prostě v reálu taky rychle nemohou nikdy jet. Obzvláště je to patrné oproti tomu catch-upu, kdy jak jedete vzadu, kolona vozů před vámi skoro stojí, ale jak je předjedete, typicky jeden z nich najednou vystřelí jak raketa a brousí zatáčky v takovém přetížení, že by reálnému pilotovi ve voze upadla kebule. Tyto situace mi jinak výborný zážitek (jinak bych těžko u hry strávil jen za volantem skoro 70 hodin, že?) velmi kazily.

A podobným nešvarem jsou naprosto imbecilně navržené penalizace za zkracování tratí či doteky jiných vozů. Myslíte si, že ten zmíněný bavor za ten bodyček dostal nějakou penalizaci? Nic takového. Přitom když bych to udělal třeba v Prologu já, tak mne hra hnedle nafackuje pěti sekundami sníženého výkonu. Mimo jiné si teď vzpomínám na Formule 1 od Codemasters, kde penalizace dovedli ad absurdum. Tam to do vás zezadu napálí jiný monopost a vy jste za něj penalizováni z důvodu přílišného a nebezpečného brzdění. Osobně mi připadá, že tvůrci penalizace zavádějí jako lék na svou neschopnost. Proboha, ať je na každém hráči, jak bude jezdit v singlu, vždyť přece žádné tresty nejsou potřeba.

A z jiného ranku je "povedená" i třetí ArmA. Pamatujete hned na tu první ukázkovou misi, kdy sestupujete z lesa k pobřežní vesnici obsazené hrstkou nepřátel? Tento titul si hraje na realitu, ale protivníci vás naprosto neomylně zastřelí na dlouhé stovky metrů a vidí vás na kilometry, i když jste schovaní v podrostu. Samozřejmě vy je na takovou vzdálenost nejen skoro ani nevidíte (hra na nižší nastavení grafiky postavy tak daleko ani nevykreslí!), ale samozřejmě nemáte šanci něco pořádně trefit.

Všechny tyto překážky vlastně negují původní zámysl hry, která má především bavit, hrát si s vámi a nikoli frustrovat a házet hráči klacky pod nohy. Já se tak ptám, kdy si to konečně uvědomí samotní vývojáři a tyto nesmyslné podvody přestanou používat?

Michal Jonáš alias @gamesblogcz je zástupcem šéfredaktora EG a recenzentem, provozuje také Gamesblog.cz. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.

Reklama

Přeskočit na komentáře (29)

O autorovi

Michal Jonáš

Michal Jonáš

Redaktor

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (29)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna