Preview o postavách a misích Grand Theft Auto 5

Jak funguje přepínání dějových linek v sázce na kvantitu?

Včerejší online reportáž o Grand Theft Auto 5 si pravděpodobně nešlo nevšimnout. Ostatně, bylo to víceméně poprvé, co se na veřejnost dostalo zaručené info o jedné z nejočekávanějších her současnosti. Game Informer na 19 stránkách naservíroval skutečně vydatnou porci obsahu a vše představené se však dalo shrnout do tří hlavních okruhů. Tři hratelné postavy, možnost plynulého přepínání mezi nimi a obrovský GTA V svět. Na první dva z nich si posvítíme v tomto článku.

V podstatě v každé diskuzi týkající se GTA V se fanoušci po včerejšku rozdělili na dva vzájemně se prolínající tábory. Ti první se bojí, že oni avizovaní tři hratelní protagonisté jsou pro Rockstar až příliš velké sousto, že příběh bude nesourodý, že se hratelnost změní v chaos. Ti druzí autorům důvěřují a vidí potenciál, který toto designové rozhodnutí skýtá. Ať už však spadáte do toho nebo onoho tábora, nechte nyní předsudky stranou. Uděláte totiž nejlépe, když se nejprve s tou trojkou „hrdinů“ pořádně seznámíte.

Michaelovy trable v ráji

11

Michaela jste mohli zaregistrovat už v prvním traileru na hru. Právě jemu patřil hlas, který v něm promlouvá a právě on je ten dobře oblečený sympaťák, jenž si užívá odpočinku v luxusní čtvrti Rockford Hills. Dřív než mu pořádně nateklo do bot, rozhodl se zasloužilý bankovní lupič dohodnout s FBI, poskytnout jisté „citlivé“ informace a vyměnit život plný adrenalinu za pohodičku v programu na ochranu svědků.

Jenže tahle idylka praskne poměrně rychle. Stačí potkat Michaelovu ženu Amandu, která mu svou upřímnou nenávist projevuje aktivním utrácením všech jeho úspor („Kde budu odpoledne poznáš podle účtu z banky,“ hlásí při odchodu z domu), a dvě rozmazlené děti, pro něž je komunikace s otcem největším životním utrpením. Rodinka k pohledání. Není tedy divu, že když se Michaelovi naskytne příležitost opět vyzkoušet starý kriminální život, má jen málo důvodů se pokušení bránit.

Trevor, případ zralý k léčení

12

Moment, kdy se poprvé seznámíte s Trevorem, je stejně „nevybíravý“ jako Trevor sám. Stane se tak v jeho přívěsu zaparkovaném uprostřed pouště, zrovna ve chvíli, kdy si na záchodě prožívá hlasité střevní potíže. Jenže zatímco kdokoliv jiný by nejspíš po takovém zážitku zalehl do postele a odpočíval, Trevor na to jde od lesa. Nasedne do svého terénního trucku jménem Bodhi, zamíří do města a vyhodí do vzduchu první auto, které uvidí zaparkované před obchoďákem. Inu, každý řeší stres jinak.

Je dobré vědět i to, že Trevor je závislý na drogách. A také že jde o Michaelova dlouholetého kamaráda - pokud se tomu tak u bankovních lupičů dá říkat. Náš elegantní čtyřicátník je pravděpodobně jediným člověkem, který Trevorovi dokáže promluvit do duše a odradit ho například od náhodného zapalování kolemjdoucích. „Trevor je ztělesněním nespoutané kriminality,“ svěřil se Game Informeru Dan Houser, kreativní vicepresident Rockstaru. „Zatímco Michael se se svou temnou stránkou snaží bojovat, Trevor prostě řekne 'S*ru na to' a s chutí se vrhne do šíření chaosu.“ Není divu, že když nadejde čas opět vyloupit nějakou tu banku, není ho třeba ani moc přemlouvat.

Franklin, mozek a svaly v jednom

13

Jak Game Informeru popsal Dan Houser, Franklin vyrůstal ve světě, který s příchodem dospělosti přestal existovat. Ztělesňuje drsného výtržníka, dítě ulice, který si pod pojmem živobytí dlouho dokázal představit jen krádeže a násilí. Krátce po dosažení dvacátého roku života však pochopil, že moderní svět funguje jinak a chce-li v něm uspět, musí se stůj co stůj vymanit ze svého dosavadního zločineckého koloběhu. V tom mu ovšem brání hned několik věcí. Předně celé jeho okolí, dále neblahá pověst vymahače dluhů a v neposlední řadě i mírně natvrdlí přátelé.

Příběh Franklina poprvé ukáže v momentě, kdy vyřizuje úkol pro svého šéfa. Má za úkol ukrást luxusní vůz F9 (prý ekvivalent Audi R8) a bezpečně ho dopravit do jižní části Los Santos, centra organizovaného zločinu. Na cestě ho samozřejmě potká spousta dobrodružství a o adrenalinové honičky nebude nouze. Osud ho však především zavede tam, kde se nakonec všechny linky protnou - do Michaelových rukou, které svrbí nečinností.

Ve třech se to lépe táhne

Už jsme o tom psali v online reportáži, já to na tomto místě zopakuji. GTA 5 přináší průlomovou změnu v manipulaci se třemi dějovými linkami. Žádné přesně dané střídání misí - mezi výše uvedenými charaktery půjde libovolně přeskakovat pouhým stisknutím tlačítka. A je jedno, zdali právě stojí naproti sobě nebo se nacházejí na druhém konci mapy (v tom případě se prý kamera zvedne do perspektivy podobné Google Earth a plynule zapluje na místo druhého zvoleného hrdiny). Ano, mluvím přesně o té možnosti, která vyvolává tolik kontroverze. A ne, ještě nemůžete začít říkat své názory - nejdříve si poslechněte, jak má vypadat jedna mise ze hry.

O příběhu toho zatím autoři mnoho neprozradili, je však jasné, že Michael, který bude nejspíš figurovat jako katalyzátor veškerého dění, se brzy rozhodne dát spolupráci s FBI vale. Všichni tři hrdinové se v určité fázi setkají a tak nějak to dopadne, že začnou spolupracovat. Samozřejmě jak jinak než za účelem vyloupení banky (bankovní lupy mají být frekventovanou kratochvílí). A jakmile se octnou pohromadě, skutečný potenciál GTA V začne vyplouvat na povrch.

Zakázka na ostří nože

„Počítám s tim, že ty šmejdi pak Brada pustěj,“ opakuje Trevor už po několikáté. „O Bradovi si promluvíme později,“ odpovídá suše Michael a otáčí se na Fanklina, který si s Trevorem očividně nepadl do oka: „Jestli Trevora neustojíš, můžeš kdykoliv vycouvat.“ Mladík se jen zamračí a zakroutí hlavou. Místo: střecha mrakodrapu. Čas: těsně před akcí. Aktivita: čekání na helikoptéru a netrpělivé slovní přestřelky mezi triem gaunerů. Tak takhle nějak vypadá scéna začátku mise, kterou Rockstar předvedli Game Informeru. Nezáleží na tom, co předcházelo, ani na tom, že Brad je Trevorův kumpán z vězení a maniak souhlasil Michaelovi pomoct pouze za předpokladu, že bude Brad propuštěn. Střet tří individuí je prý už v tu chvíli na ostří nože - a scénáristé se činí.

2

A pak to vypukne. Zatímco Michael začne (za stálých slovních přestřelek) slaňovat ze strany mrakodrapu, vysloužilý pilot Trevor nasedne za knipl helikoptéry, zatímco Franklin vše z dálky kryje ostřelovací puškou. A vy máte stále možnost mezi nimi kdykoliv přeskakovat. Lidé z Game Informeru tak v jednu chvíli ovládali Michaela, který v adrenalinové scéně proletěl sklem a osvobodil rukojmí, pro něž si do budovy přišli. Hned vzápětí skočili do role Franklina, který únosce pohodlně zneškodnil dřív, než Michaela stačili ohrozit. Když pak byli všichni zpět na palubě stroje, přepli do role Trevora a ujali se ovládání helikoptéry. Nic je však mezi hrdiny nenutilo přeskakovat (snad kromě lidí z Rockstaru, kteří jim funěli za krkem) a klidně mohli hrát celou misi jen za jednoho z nich.

Z toho plynou obrovské možnosti. Znovuhratelnost zaprvé. Zadruhé bude mnohem jednodušší neustále udržovat zábavu. Ve chvíli, kdy vás například Trevor začne nudit, prostě skočíte do kůže Michaela. Když se pak po nějaké době vrátíte, dost často se nebudete stačit divit, co zase ten závislák ve vaší nepřítomnosti natropil, neboť postavy si mezitím mají žít vlastním životem. V neposlední řadě tu pak budou rozdíly v náturách, prostředích a herních stylech vůbec. To všechno se pak ještě zintenzivní během misí, kdy budou všichni tři pohromadě. Přepínat uprostřed přestřelky, kdy například Trevor odemyká sejf a Franklin kryje vstup do místnosti, má prý být nezapomenutelným zážitkem.

Grand Theft Auto 5 pro PS3 a X360 vyjde na jaře 2013, PC verze později.

rezervovat na Xzone.

Risk je zisk... snad

Ano, je to celé risk. Je docela dobře možné, že si tentokrát Rockstar nakládá víc než zvládne. Spojení světa, který má být větší než GTA IV, San Andreas a Red Dead Redemption dohromady (více v dalších preview) s trojicí interaktivních dějových linií a hrdinů, jejichž světy se většinu času vyvíjí nezávisle na sobě, které se však kdykoliv mohou protnout? To zní sakra ambiciózně. Vůbec bych se nedivil, kdyby následovaly odklady data vydání, kdyby nutnost propracovat vše do posledního detailu začala narůstat a GTA V upadlo do nemalých problémů.

1

Ale ruku na srdce - není to dobře? Není dobře, že jedna z nejlepších herních společností na světě nechce sklouznout do stereotypu, jemuž tak často podléhají ostatní série, a snaží se pořád přinášet něco nového, neotřelého? Není dobře, že aspoň někdo rád hráčům servíruje větší sousta než vůbec čekali?

A ano, teď už můžete diskutovat.

Mnoho dalších informací o obsahu Grand Theft Auto 5 čtěte zde v online-reportáži. Obsahový speciál Eurogameru k představení hry bude pokračovat o víkendu.

Reklama

Související obsah

Dva nezvyklé multiplayerové režimy do The Dark Pictures: Man of Medan

+ videa z hraní a HW nároky tohoto interaktivního filmu.

Do března vypustí UbiSoft tři neoznámené AAA hry

Velmi se mu dařilo + odklad Skull and Bones.

EA: Starý způsob vydávání her už dnes nefunguje

Poučení z Anthem a inspirace mobily.

EA: Anthem nenaplnilo prodejní očekávání

Přesto ho budou dále podporovat.

Také na webu...

- komentáře (29)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna