Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Halo: Reach

Odhalení první války s Covenanty.

Od svého oznámení na E3 a následného traileru z předávání cen VGA poutá sci-fi střílečka Halo: Reach nejen pozornost všech, kteří propadli kouzlu téhle patrně nejprodávanější série v herní historii Microsoftu. Má jít o poslední Halo z dílny svých původních autorů Bungie Studios a zároveň také první (nepočítáme-li Halo: Wars nebo Halo 3: ODST) bez charakteristického a milovaného hrdiny Master Chiefa.

Ačkoliv by se z názvu hry mohlo zdát, že Halo: Reach bude vycházet z devět let staré knihy The Fall of Reach od Erica Nylunda, skutečnost je jiná. Něco společného mít přesto budou: knížka sice vyprávěla o počátcích kariéry Master Chiefa a jednotek Spartan II, ale ve stejném časovém období, v němž bude zasazen právě příští díl Halo - tedy těsně před zničením planety Reach invazním vojskem Covenantů.

Rozdíl bude v tom, že ve hře se seznámíte s postavami a hrdiny, o nichž v kánonu Halo doposud nepadlo ani slovo. Seznámíte se s nimi natolik, že s těmito válečníky třeba zažijete opravdý strach a hrůzu v zákopech, kde se poprvé objeví mimozemští Covenanti.

Bungie se při psaní příběhu prý cítili jako kronikáři všech dějů, které vedly k událostem v prvním díle Halo. A nakonec přišli s následující synopsí: hra bude sledovat osudy šestičlenného Noble Teamu, skupiny sestavené převážně z jednotek Spartan III, které se ke svému neštěstí ocitly na planetě právě v době, kdy ji objevili Covenanti.

Dva hrdinové z Halo: Reach zdobí i obálku nejnovějšího Game Informeru.

Připomeňme, že jednotky Spartan třetí generace jsou de facto modernějšího typu, než např. Master Chief (sám příslušník ranku Spartan II), ale přitom méně nákladné na výrobu. Lidé je tudíž často vyrábí v hojných počtech, aby je pak poslali do bitvy a přečíslili nepřítele - i za cenu vysokých ztrát.

Noble Team ovšem představuje výjimku, protože přežije nejen první vlnu nepřátelského útoku, ale i další bezmála sebevražedné úkoly, které jim velitelství armády zasílá před každou misí. A když konečně přijdou o jednoho druha, pošle jim armáda na pomoc nového bezejmenného vojáka se spoustou zkušeností a také tendencí brát věci do svých rukou a často je řešit po svém a sólově.

Ano, hádáte správně, Noble 6 bude totiž vaše jméno - seznamte se s novým hrdinou v sérii Halo. Více o něm prozatím autoři prozradit nechtějí, snad jen, že má za sebou jakousi "temnou minulost".

Vaši kolegové se budou lišit dle svých charakteristik a půjde přitom o typy, jaké s trochou nadsázky naleznete v každé bojové skupině. Velitel a válečník Carter-259 si řadou hrdinských činů zasloužil loajalitu svých kolegů i ženské spartanské bojovnice Kat-320, která se za Cartera dokonce v minulosti obětovala a kvůli tomu přišla o svoji pravou ruku (ve hře ji proto uvidíte jen s robotickým implantátem). K této dvojici pak postupně přibyl specialista na těžké zbraně Jorge-052, jediný druh vojáka Spartan II, dále tichý a drsný Emile-239 a konečně i odstřelovač Jun-266.

Pochmurná momentka z planety Reach těsně před začátkem invaze Covenantů.

Hrdiny tedy znáte, ale co přesně že je zač planeta Reach? Autoři ji sami považují za natolik spletitou a osobní, že si k ní prý vybudujete vztah, jako by to byla živá postava. Spousta přírody, domorodé kultury, podivuhodné formy života a mnoho dalšího jsou věci, které vás vývojáři prvně nechají zakusit, abyste o to více trpěli, až se v pozdější fázi hry přiblíží neodvratné zničení planety.

Mimochodem, Bungie se nijak netají s tím, že Halo: Reach má být podstatně temnější díl série, než ty předchozí. Což prý neznamená, že by se celá hra odehrávala v saturovaných barvách jako moderní válečné filmy: naopak, najdete tu divoce rostlou přírodu, obrovitá horská pohoří, tropické pralesy, supertajné vojenské instalace ONI anebo industriální místa, která zdecimovalo první lidské osídlení zhruba sto let před událostmi ve hře.

A teď už konec obecných floskulí - pojďme se podívat na to, jak se Reach ve skutečnosti hraje.