RECENZE Halo: The Master Chief Collection

Legendární sága v bezprecedentním balení.

Před několika lety jsem si na víkend domluvil pařanskou seanci s jedním ze svých přátel. Podobné dýchánky pořádáme už od dětství. Cílem je sejít se o víkendovém odpoledni a projít společně nějakou pořádnou kooperativní hru na jeden zátah, i kdyby to mělo být dlouho do večera nebo dokonce do noci. V tomhle případě jsme si vybrali první Halo, které můj kamarád nikdy předtím nehrál. Po mnoha hodinách skvělé zábavy jsme byli na konci a já prohlásil, že bychom mohli rovnou pokračovat dvojkou. Kamarád se na mě podíval tak trochu nedůvěřivě a s obavami, protože se už opravdu připozdívalo. Nicméně po další plechovce energetického nápoje souhlasil.

Když potom pozdě v noci (spíš nad ránem) uviděl onen pověstný cliffhanger na konci dvojky, neměl už na výběr - museli jsme "dokončit boj" i ve třetím díle. Byla to epická, vyčerpávající jízda. Ale zároveň na ni oba vzpomínáme jako na jeden z nejsilnějších a nejhlubších herních zážitků našeho herního života. Původní trilogie Halo je obrovská, nádherná a skvěle gradující sága, která je dvojnásob zábavná při hře ve dvou až čtyřech lidech. Nyní máte možnost si ji vychutnat v radikálně vylepšené verzi, uvnitř jednoho z nejnabušenějších herních balení, jaké kdy vznikly.

Krabice s novým Halo: The Master Chief Collection přitom není výjimečná jen svým obsahem, ale také formou přístupu k němu. Perfektně zpracované hlavní menu vám umožní plynule přeskakovat mezi všemi díly hry, singleplayerem i multiplayerem, nastavením všeho možného i nemožného a to vše za podpory nových artworků a remasterované hudby.

Původní Halo má dnes již punc stylové klasiky ze starých časů. I při použití vylepšené grafiky z Anniversary edice hry je citelně poznat jednodušší a arkádovitější design prostředí i hratelnosti (jestliže si hru spustíte v režimu původní grafiky, budete z toho mít opravdu hodně retro zážitek). Postavy sice mají o něco vylepšené obličeje, ale většinu času působí jako hranatí panáci z prvního Quake.

Přesto stále funguje nadčasová atmosféra prvních kroků mezi stromy na povrchu mimozemské konstrukce, stejně jako legendární pasáž s vyloděním pěchoty na pobřeží obsazeném nepřáteli. A příběh nijak nezestárnul, dodnes dokáže strhnout, obzvlášť nováčky. Navíc některé části díky vylepšené grafice vypadají překvapivě nádherně (například ono azurové pobřeží v misi s vyloděním).

Halo 2 je pro mnohé těžištěm celého balení. Jeho Anniversary edici totiž poprvé nacházíme právě tady. Kromě vylepšené grafiky i hudby pozornost poutají především radikálně přepracované filmové sekvence. Ty nemá na svědomí nikdo jiný, než legendární studio Blur, které známe především díky jejich mimořádně kvalitním CG trailerům pro velké herní tituly. Pokud si vzpomenete na některé z nejlépe vypadajících trailerů posledních let, pravděpodobně většinu z nich měli na svědomí právě lidé ze studia Blur.

Ti nám nyní nadělili desítky minut filmových sekvencí v té samé dokonalé kvalitě, vyprávějící klíčový díl Halo ságy, ve kterém příběh o zkáze vesmíru nabral onen epický rozměr a poprvé jsme se na celý konflikt podívali nejen z pohledu lidí, ale také mimozemšťanů. Filmečky jsou přitom obsahově (i záběrově) budované na základě původní předlohy, ale sem tam zaznamenáte nějaký ten působivý záběr navíc. Halo 2 byl vždycky silný zážitek, ovšem v tomhle provedení vás strhne stonásobně.

Halo 3 bylo prvním dílem, který vyšel na konzoli Xbox 360. Díky tomu vypadalo citelně lépe a nebylo tedy potřeba pro něj připravovat Anniversary edici. Přesto mu rozhodně onen posun do 1080p a 60fps citelně pomohl, nemluvě o doplněných světelných a speciálních efektech z Halo 4.

Ve výsledku je až s podivem, jak dobře si takto oprášená trojka stojí v přímém srovnání vedle nádherných scenérií z Halo 4 (nebo třebas Destiny) a jak filmové sekvence ustojí srovnání s mnohonásobně dražšími Blur filmečky ze dvojky. Halo 3 je samozřejmě epickým finále původní trilogie, kde se dočkáte nejepičtějších bitev, smrti mnoha klíčových postav a - jak trefně říká Cortana - "tohle je konec světa".

Halo 4 sice vyšlo pro stejnou generaci konzolí jako předchozí díl, nicméně o mnoho let později, na jiném engine a od jiného autorského týmu. Díky tomu vypadalo samo o sobě mnohem lépe, než všechny předchozí hry. A po upgrade do 1080p/60 fps, včetně doplnění vylepšeného nasvícení i speciálních efektů, je prostě nádherné. Procházka mezi hořícími troskami vašeho plavidla, kdy paprsky slunce váhavě probleskují mezi sloupy kouře, vám snadno vezme dech. A co teprve první pohled na mimozemské stavby, propletené s masivními vodopády.

Příběh také působí propracovaněji, včetně svíravě napjaté situace okolo hroutící se Cortany. Pokud hrajete celou ságu na jeden zátah, snadno vás mohou situace v tomhle díle dohnat k slzám. A je opravdovým testamentem nadčasovosti a oněch vylepšení původní trilogie, že vedle téhle nádhery nevypadá jako pěst na oko.

Pro většinu lidí je nejsilnějším aspektem hraní Halo ve více lidech právě možnost projít si společně mohutnou kampaní, která navzdory silnému příběhu nabízí tunu volnosti, včetně přístupu k celé řadě oblíbených vozidel i vznášedel. Nicméně nedílnou součástí Halo dědictví je i mimořádně propracovaný kompetitivní multiplayer, který v mnoha ohledech definoval standardy žánru.

Uvnitř tohoto balení najdete více než stovku (!) multiplayerových map ze všech čtyř dílů série. V případě prvních dvou her si přitom můžete vybrat mezi klasickou a Anniversary edicí dané mapy, takže se opět nabízí možnost náležitě retroidního zážitku - nebo naopak úžas nad radikálním vylepšením již známého. Aby toho nebyl málo, nechybí možnost vyrábět vlastní mapy (!) v legendárním editoru "Forge", podpořená také možností modifikovat herní pravidla a režimy.

Autoři navíc hodlají multiplayerové hraní podporovat pravidelnými speciálními akcemi, jak je aktuálně můžeme vídat například v Destiny. Zapomenout byste neměli ani na kooperativní režim "Spartan Ops", což je mix mezi sekundární kampaní a hordou. Obrovský rozsah a legendární obsah tohoto balení si v ničem nezadá s formou, do které je zabalený. Hlavní menu je nejen skvěle účelné a přehledné, ale také nádherné, podpořené mnoha artworky i hudebními skladbami. Pro pamětníka tak začíná silný zážitek ještě předtím, než se vůbec pustí do hraní.

Řada funkcí je přitom stejně užitečná jako nápaditá: v čele stojí možnost sestavovat a hrát playlisty příběhových misí ze všech čtyř her. Pokud tedy chcete, můžete si například spustit playlist všech 45 misí pohromadě. Nebo třeba playlist všech misí, obsahujících tanky. Menu ovšem skrývá také odkazy na všelijaký doplňující materiál - většinou videa, spouštěná skrze propojenou aplikaci "Halo Channel". Zde najdete třeba video dokument o tvorbě Halo 2: Anniversary nebo hrané seriály v čele s Nightfall od Ridley Scotta.

Halo: Master Chief Collection Collection pro X1 vyjde 11. listopadu v angličtině za zvýhodněnou cenu 1499 Kč.

Žádný zápor mě nenapadá, snad jen že tu není nějaký vyloženě nový hratelný obsah, na rozdíl od některých jiných velkých remaků, pokud nepočítáme tu Halo 5 MP betu. A snad ještě že ovládání je mírně jiné, než jsou standardy konkurence (např. tam není ironsight tak, jak ho známe z COD). Někdo by si také mohl stěžovat, že tu ještě chybí odbočky Halo ODST a Reach, ale tento argument není vzhledem k beztak obrovskému rozsahu kompilace přiliš relevantní.

VERDIKT PRO SINGLEPLAYER: Splněný - nebo spíše mnohonásobně překonaný - sen všech fanoušků Halo ságy. Letošní vítěz soutěže o poměr ceny a výkonu. Povinnost pro všechny seriózní hráče. Důkaz, že nejlepší hry si zaslouží a dostávají péči i úctu hodnou historických uměleckých děl.

9 / 10