KOMENTÁŘ: Až přehnaně násilné Grand Theft Auto 5?

Zamyšlení nad explicitním terorem, který rozpoutáváte.

Jestli někdy platily nějaké hranice, co ve hrách zobrazovat za násilí a co již nikoli, GTA 5 je docela zbořilo. S přístupností od osmnácti let obsahuje v kontextu dnešních her nijak nezakrývané krajní násilí, extrémně sprostou mluvu a také mučení, které hráč sám vykonává. Ano, je jasné, že jako simulátor zločinu pro dospělejší mládež výše asi těžko bude něco zakrývat, ale není toho masakru a násilí tady už nějak moc? A nepřekračuje už GTA 5 nějaké mantinely dobrých mravů?

Někteří se zamýšlejí nad tím - a hru kvůli tomu také odsuzují - že nabízí naprosto nevhodné charaktery z té nejspodnější kriminální vrstvy, s nimiž je velmi obtížné se nějak více ztotožnit. S nimi bych asi souhlasil, byť u takovéto herní řady mi to tak nějak nevadí, resp. jsem u GTA série dávno zvyklý, že hlavní hrdina je buď vrah, nebo zloděj, či rovnou úchyl, přesněji řečeno mnohdy všechno dohromady. Ostatně, co si pamatuji, tak hry, kde v podobném duchu hrál hlavní roli vyložený klaďas, rozhodně nemají takové prodejní výsledky, jako jejich protiváhy s šílencem na titulce. Až na výjimky, samozřejmě.

Možná to souvisí jednoduše s naším statusem v přírodě, kdy jsme vlastně nejdokonalejší predátoři na vrcholu potravního řetězce. A my se tak chováme, vždyť člověk jako takový na planetě vlastně všechno jen likviduje a ničí. Prostě v sobě máme jasný sklon k násilí, ať už se nám to líbí, nebo ne. Však dlouhodobě nejprodávanější jsou obyčejné tupé střílečky, kde vlastně jen chodíte v tunelu a kosíte stovky nepřátel jak na běžícím páse. Je to dáno i tím, že si tak vybíjíme nahromaděnou agresi, o níž jinak třeba ani nemusíme vědět. Což je jedině dobře a lepší, než si vybíjet zlost na nějakém bezbranném zvířátku, jak se občas děje.

1

Jenže kámen úrazu je ten, že GTA 5 se zcela určitě stane tou "nejfrajerštější" hrou školních dětí, přičemž těm by se do rukou absolutně neměla dostat. A přiznejme si, že dnešní mládežnictvo kolikrát taková hra spíše nastartuje v agresi, než že by sloužila přesně opačně. A z jiného soudku už některé citlivější jedince může přivést až k znechucení, když se poprvé dohrají k Trevorovi a jeho masakrům. Otázka tak stojí, jestli to nepokryté násilí není ve hře už opravdu přehnané, jak se shodují někteří recenzenti?

Navíc s přihlédnutím k faktu, že v GTA 5 to nejvíce schytávají naprosto nevinní cizí lidé. Přitom např. Call of Duty umožňuje inkriminovanou misi masakru na letišti alespoň bez postihu přeskočit, nicméně tvůrci z Rockstaru se v násilí doslova koupou a hráče, který by byl moc měkký, dokonce postihují. Přičemž ty nejhorší scény samozřejmě přeskočit nejdou, naopak jste to vy, kdo v nich to násilí a bolest sám rozpoutává. Patřím k těm, kteří si myslí, že Houserovic bratři, jež dělají scénáře ve všech GTA hrách, asi nejsou úplně normální lidé. Podobně jako Quentin Tarantino ve filmové branži. S každou další hrou se víc a víc jakoby utrhnou ze řetězu a dodají více násilných scén.

2

Zaslechl jsem názor, že GTA 5 je vlastně pouze virtuálním zrcadlem současné americké společnosti se všemi jejími neduhy a zločiny. Vždyť se ve hře nastíněná zvěrstva přece dějí v reálu dnes a denně! To je sice pravda, ale nebylo by lepší to ještě více nepřipomínat? Ostatně hodně by mě zajímalo, jak jste se cítili, když jste sami prováděli v jedné pozdější misi to mučení? Od přátel vím, že mnohým se při tom rozklepaly ruce a dlouho to vydýchávali. Já jsem tím sice nebyl nijak poznamenán, ale musím přiznat, že po tom jsem Trevora začal nenávidět ještě více. Nebylo by právě lepší, kdyby se hráč do své postavy spíše zamiloval, než jí pohrdal?

Tvůrci sami se brání tím, že v jejich podání je GTA prostě totální parodie na americkou současnost a její velké kriminální problémy. Vždyť se tam přece lidé střílí každý den, protože doma má střelnou zbraň prakticky kdokoli! Kdysi jsem slyšel jednu úsměvnou teorii, proč by neměla jakákoli invaze na americký kontinent úspěch. Americká armáda by se prý zvládla, ale civilisté by všechny okupační vojáky nakrásně postříleli, protože doma mají více zbraní a munice, než jakákoli jiná armáda světa. Jenže tuto tenkou linii může jeden hráč brát jako zdařilý vtip, ale druhému se může zdejší řádně černý humor a násilná linka docela zajídat.

3

Přitom na svoji obranu mohou tvůrci oponovat, že oni jen parafrázují torturu v zájmu demokratického světa a protiteroristického boje, jaké provádějí americké tajné služby ve svých věznicích. Takže v tomto světle přece není násilí ve hře nic neobvyklého. Také s tím se dá souhlasit, takže není dobré když některý recenzent ubere body právě na základě osobního pocitu zhnusení z herního násilí, jak se v jednom případě stalo? Každý máme ten práh vnímání zcela jinak nastavený a co jinému vadí, druhému nemusí. V tomto případě to tak považuji víceméně za legitimní.

GTA 5 tak rozvířilo názorový proud, jestli jsou v herním světě nějaké etické hranice, či je dovoleno úplně vše. Vždy tu asi budou dva náhledy na věc. Jeden, který zobrazované násilí prostě bere jako prostý fakt a nedílnou součást moderních her, jež jsou přece jen odrazem reálného světa. Ten druhý pohled zase nesouhlasí a kritizuje až přílišné stříkání krve a naříkání, přičemž uvedené dokáže jen obtížně akceptovat. Pokud bych měl říci svůj vlastní názor, tak u mne jasně převažují ty úsměvné scény z GTA 5 (jichž je hra naštěstí plná) nad těmi násilnými, které ale kvůli zápletce respektuji. Byť musím druhým dechem dodat, že některé scény bych si klidně s chutí odpustil. A jak jste na tom vy?

Reklama

Související obsah

Dva nezvyklé multiplayerové režimy do The Dark Pictures: Man of Medan

+ videa z hraní a HW nároky tohoto interaktivního filmu.

Do března vypustí UbiSoft tři neoznámené AAA hry

Velmi se mu dařilo + odklad Skull and Bones.

EA: Starý způsob vydávání her už dnes nefunguje

Poučení z Anthem a inspirace mobily.

EA: Anthem nenaplnilo prodejní očekávání

Přesto ho budou dále podporovat.

Také na webu...

Nečekaný primát Borderlands 3

Nejhledanější na...

Hardwarový týdeník hráčů - 38/2019

Alternativa pro Joy-Cony, vzdělávací podložky, Logitech myš nejen pro hráče.

- komentáře (46)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna