KOMENTÁŘ: Jak Microsoft po kapitulaci může získat ztracenou tvář?

Neudělal náhodou větší chybu, když DRM odvolal?

Asi nemá smysl úvod článku rozvláčně natahovat opakováním událostí posledních dní. Takže tedy stručně. Microsoft oznámil podmínky prodeje her, za které byl ukřižován. Sony oznámilo, že vše nechává při starém (otázkou zůstává jak moc plánovaně a jak moc na základě reakcí hráčů na Xbox One) a získalo si hráče všech vyznání na svou stranu. Microsoft zřejmě zpanikařil, vyměkl a oznámil, že půjde stejnou cestou, načež vše, co platilo během E3, již neplatí.

Unáhlené rozhodnutí?

Čemu bych se namísto detailů událostí věnoval, je zamyšlení nad tím, zda Microsoft neudělal rozhodnutí unáhlené a zda si zbytečně nenechal ujít jedinečnou příležitost, jak všem vytřít zrak, sesadit Sony z přední příčky next-gen předprodejů a získat si srdce fanoušků zpět.

MS má nyní v rukou dva DRM systémy. A protože nic není černobílé, tak každý z nich má nějaké klady a nějaké zápory. Ten současný stav, který lidem vyhovuje, sice umožňuje hrát offline a bez omezení vyměňovat a prodávat optické placky. Na druhou stranu systém připravovaný sice vyžadoval určité ústupky od hráčů v podobně pravidelných kontrol licencí, ale na druhou stranu umožnil hrát bez pomyslného žonglování s disky, slíbena byla možnost zakoupené hry sdílet s kamarády z celého světa. (Ač byla funkce nazývána family plán, tak Major Nelson řekl, že si lidi určitě poradí jak to obejít).

Zatímco druhá možnost se sama o sobě neujala a hráči si vykřičeli změnu, Microsoft ustoupil zpět k prvnímu systému. Což je sice lepší než nic, ale na Microsoft to nevrhlo příliš dobré světlo. Teď to vypadá, jakoby nevěděli, co vlastně dělají. Že si za svým rozhodnutím neumí stát. Nebo že pouze kopírují Sony. Xbox One teď prostě nevypadá jako konzole, kde veškeré funkce byly důkladně promyšleny a dotaženy do konce.

Což si myslím, že je docela škoda. Microsoft měl v rukou eso, kterým mohl zabít několik much jednou ranou. I když to pouze za předpokladu, že nový systém opravdu tvořil s cílem zlepšit herní zážitky a ne omezovat hráče a dojit z nich peníze. Ale Microsoft tvrdí to první, tak z toho vycházejme.

Dva systémy DRM pospolu

Můj názor je ten, že oba dva DRM systémy se vzájemně nevylučují, ale mohou existovat ruku v ruce dohromady. A hráčům tak přinést ultimátní řešení, které přináší výhody obou systému. Podle mě by šlo systém sloučit tak, že konzole primárně zkontroluje licenci online. A pokud to nebude možné (síť je nedostupná), tak se jednoduše podívá na disk v mechanice.

Touto cestou by bylo možno hrát kompletně offline bez závislosti na stavu serverů. Bylo by možno disky půjčovat a prodávat bez jakýchkoliv omezení. Tak jako doposud. Ale pokud bych takový disk do konzole vložil, jeho unikátní klíč by byl automaticky spřažen s mým účtem. Přesně tak jak to plánovali pro Xbox One originálně. A tato licence by byla vázána s mým účtem až do chvíle, kdy někdo jiný tento konkrétní disk strčí do mechaniky. V tu chvíli bych o licenci přišel.

Ale po dobu co bych ji měl vázanou ke svému účtu, tak bych mohl hrát bez disku v mechanice. A mohl bych klidně využívat slibovaného family plánu a sdílet licenci ve své knihovně her s dalšími deseti hráči. Tak jak bylo slibováno. V okamžiku kdy někdo jiný tento konkrétní disk strčí do mechaniky, licence se mi blokne a nemohu hrát ani já, ani sdílející přátelé.

Lidi neuhlídáte

Určitou nevýhodu tento systém má a to je samozřejmě možnost, že více lidí může hrát hru bez zastrčeného síťového kabelu a odpojené WiFi. To by potencionálně umožnilo vlastnit jednu kopii více hráčům najednou. Ale narovinu - kolik lidí opravdu hraje zcela offline? A kolik na online hraní nadává jen z principu?

Toto chování by navíc mohlo jít i částečně ohlídat dodatečnou synchronizací. Takže i když by někdo odpojil konzoli od sítě, hrál offline a mě tím neblokoval moji síťovou licenci (takže bych i já mohl hrát dál, protože server nepozná, že hra byla půjčena či prodána), tak by si jeho konzole zapamatovala kdy jakou licenci použil. A i když by se poté, po dohrání, dodatečně připojil do sítě, tak by se vše na servery nahrálo a zpracovalo. Licence by byla z mého účtu odstraněna a jako drobné potrestání by šlo snadno zpětně odstranit achievementy a skóre v online žebřících získané v období, kdy licence patřila někomu jinému. Sice by tento krok nebyl asi oblíbený, ale z mého pohledu by byl zcela fér a tomuto půjčování by z velké míry zabránil. Uvážíme-li, jak se stalo sbírání achievementů populárním.

Samozřejmě by to tedy nebylo zcela neprůstřelné a občas by se stalo, že hru může hrát najednou více lidí, protože je popsaný systém maličko benevolentnější než současný. Ale pokud se bavíme o podmínkách společnosti, která chtěla nabídnout sdílení her tak jako tak, byl by to nepřekonatelný problém? Vycházím s prohlášení například Majora Nelsona, který uváděl levnější hraní a snazší sdílení nového systému jako velikou výhodu. Samozřejmě pokud Microsoft můj článek opraví a řekne: "Ne-e je to blbost. Chtěli jsme vás jen omezovat a vyždímat", beru vše zpět.

Myslím, že takovýmto řešením by si Microsoft snadno získal ztracené fanoušky zpět. Nabídnul by systém, který je lepší než současný, lepší než má jakákoliv konkurence a lze jej tedy označovat jako krok vpřed a ne krok stranou. A zůstal by si stále stát za svými plány a funkcemi, což by působilo lépe, než obrat o 180 stupňů.

Místo toho Microsoft nastolil totální informační chaos. Kdy ani hráči a s největší pravděpodobností ani Microsoft neví, jaké podmínky pro používání nové konzole vlastně budou.

Video představení Xboxu One

Jak bez regionální ochrany?

Našince teď asi nejvíce zajímají detaily o region-free politice. Znamená to, že Xbox One půjde před Vánoci importovat ze zahraničí? Nebo první povinný update v ČR zahlásí chybu "This content is not available in your location"? Nad celou konzolí teď visí otázka, zda Microsoft opravdu přehodnotil svůj žebříček priorit a novou DRM neplánuje vůbec? Nebo před vydáním pouze provedl populistický krok, ale svou vizi budoucnosti má stále stejnou? Takže za rok či za dva, až naláká zákazníky, tak začne původní plán postupně spouštět? Drobné větičky v sáhodlouhých licenčních podmínkách mu to zajisté umožní.

Ten slavný cloud

Jak je to nyní s tím jejich slavným cloudem. V původně plánovaném systému byly ohlášeny podmínky, že hry mohou vyžadovat online připojení častěji než jednou denně, a to třeba i nonstop. A že by minimální potřebná rychlost připojení bude 1,5mbps. S čímž vývojáři nepochybně počítali. Ale teď by jejich hry měly fungoval i offline? Znamená to, že některé budou muset být předělány? Jak se to projeví na datech vydání? Nebo se budou stíhat původní data za každou cenu? Nepodepíše se to na kvalitě? A nebo byl cloud jen nafouknutá bublina a jeho odstranění nemá na již vyvíjené hry vliv?

To se bude ovšem Microsoftu těžko vysvětlovat. Protože osobně vidím jen dvě možnosti. Cloud byl nesmysl k ničemu. Nebo právě většinu her ukázaných na E3. Ono Microsoft tvrdil, že cloud poskytuje výkon dalších tří Xboxů One. Takže selskými počty Microsoft právě zredukoval výkon konzole na 25 procent oproti tomu, co prezentoval na E3. Alespoň tedy když vycházíme z informací od Microsoftu. Ale počítám, že odpovědi na toto se asi oficiálně nedočkáme.

Nebo bude cloud používán dále? Ale ten vyžaduje online připojení. Může si Microsoft dovolit po celé aféře vydat konzoli, ke hry nepojedou bez nonstop připojení jako Simcity? Nestrhla by se poté ještě větší mela?

Stále je plno neznámých

Jak to bude vlastně s ostatními slíbenými funkcemi? Zůstanou nějaké jako lákadlo pro hráče a konkurenční výhoda? Nebo bylo vše nové zrušeno a po vzoru Xbox 360 opravdu zůstane vše? Mám na mysli třeba Family Plán, který Major Nelson nejednou předkládal jako hlavní tahák nového systému. Chápu, že nebude přítomen pro diskové hry. Ale co u her, které si lidé koupí digitálně? Tam tomu přece nic nebrání.

Současnou situaci marketingovému oddělení nezávidím. Kolem některých detailů o Xboxu One byly jisté nejasnosti ještě před velkým převratem. Nyní mám pocit, že nikdo neví nic, kromě úplně základního konceptu. Microsoft si tedy lehce polepšil situaci tím, že vyšel hráčům vstříc. Ale myslím, že stále nemá vyhráno. Protože blížící se informační šum a zmatek určitě dosti hráčů také ovlivní při výběru konzole.

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (65)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna